Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025

Rekommendera Poster

HUR  SER  MAN  VILKA  SLADDAR  SOM  GÅR  TILL  BATTERIET  PÅ  EN  50HK98ÅRSM.4TAKT DOM  E  SVARTA  BÄGGE  MEN  DEN  ENA  HAR  EN  VIT  RAND

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du glömde ange fabrikatet på utbordaren annars kunde jag kanske hittat nåt elschema.
Troligen är den svarta med vit rand plus, men man måste vara riktigt säker annars kan det bli dyrt.
Finns annars olika sätt att mäta detta om du har en multimeter?

[Ett sätt kan nog vara att bryta upp kretsen genom att ta ur säkringen som brukar finnas och rimligen sitter på kablagets plussida. Ohm-mäter man sedan "noll ohm" till den ena av säkringshållarens klamrar - alltså från endera av dina utstickande kablar - så har man hittat rätt kabel för batteriets plus. (Ohm-värdet mellan dina bägge kablar svart/svartvit bör vara "oändligt" med urplockad säkring, är det lägre värde så är kanske metoden kan bli svårtolkad.)]
Blev invecklat, kolla min skiss...
post-86835-0-47147100-1462538798.jpg
[Det är den "noll-ohmiga" kabeln mellan mina gröna x som jag menar utmärker plus och som du bör mäta dig fram till spiksäkert med metoden.
(Alltså troligen är den svartvita kabeln "röd+" i ditt fall, men att "mäta är att veta" - påstås det. :-)  
Har bara skissat startmotorn svagt, dess höga strömstyrka kan naturligtvis inte ledas genom säkringen på typ 20A. (Men den är bara inkopplad vid startförsök och kan knappast störa mätningen här. Finns litet annat jox på moderna motorer men sådana kan väl knappast heller sabba mätningen.)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du glömde ange fabrikatet på utbordaren annars kunde jag kanske hittat nåt elschema.

Troligen är den svarta med vit rand plus, men man måste vara riktigt säker annars kan det bli dyrt.

Finns annars olika sätt att mäta detta om du har en multimeter?

[Ett sätt kan nog vara att bryta upp kretsen genom att ta ur säkringen som brukar finnas och rimligen sitter på kablagets plussida. Ohm-mäter man sedan "noll ohm" till den ena av säkringshållarens klamrar - alltså från endera av dina utstickande kablar - så har man hittat rätt kabel för batteriets plus. (Ohm-värdet mellan dina bägge kablar svart/svartvit bör vara "oändligt" med urplockad säkring, är det lägre värde så är kanske metoden kan bli svårtolkad.)]

Blev invecklat, kolla min skiss...

attachicon.gifpolkoll.utb..jpg

[Det är den "noll-ohmiga" kabeln mellan mina gröna x som jag menar utmärker plus och som du bör mäta dig fram till spiksäkert med metoden. (Alltså troligen är den svartvita kabeln "röd+" i ditt fall, men att "mäta är att veta" - påstås det. :-)  

Har bara skissat startmotorn svagt, dess höga strömstyrka kan naturligtvis inte ledas genom säkringen på typ 20A. (Men den är bara inkopplad vid startförsök och kan knappast störa mätningen här. Finns litet annat jox på moderna motorer men sådana kan väl knappast heller sabba mätningen.)]

sorry   det  va  en  yamaha  50hk   98  4taktare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tror att det är en F50-modell?
Hittade en pdf-manual HÄR.
Finns litet olika elscheman mot slutet, på sid 395 finns f.ö. en färgnyckel för kablarnas bokstäver.
Verkar visserligen vara helsvarta kablar för batteriet på både plus och minus, fast plus har röda markeringar enligt bilden...
post-86835-0-85371800-1462625000_thumb.jpg

På sid 367 finns en skissad vy på motorn framifrån och det verkar lätt att följa kabeln till säkringen så att du inte blåser likriktaren med polvändning...
post-86835-0-30908700-1462624822_thumb.jpg

Finns f.ö. reservdelsskisser för just 98:or HÄR.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...