bajen27 0 Postad 6 Maj , 2016 HUR SER MAN VILKA SLADDAR SOM GÅR TILL BATTERIET PÅ EN 50HK98ÅRSM.4TAKT DOM E SVARTA BÄGGE MEN DEN ENA HAR EN VIT RAND Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Maj , 2016 (redigerade) Du glömde ange fabrikatet på utbordaren annars kunde jag kanske hittat nåt elschema.Troligen är den svarta med vit rand plus, men man måste vara riktigt säker annars kan det bli dyrt.Finns annars olika sätt att mäta detta om du har en multimeter?[Ett sätt kan nog vara att bryta upp kretsen genom att ta ur säkringen som brukar finnas och rimligen sitter på kablagets plussida. Ohm-mäter man sedan "noll ohm" till den ena av säkringshållarens klamrar - alltså från endera av dina utstickande kablar - så har man hittat rätt kabel för batteriets plus. (Ohm-värdet mellan dina bägge kablar svart/svartvit bör vara "oändligt" med urplockad säkring, är det lägre värde så är kanske metoden kan bli svårtolkad.)]Blev invecklat, kolla min skiss...[Det är den "noll-ohmiga" kabeln mellan mina gröna x som jag menar utmärker plus och som du bör mäta dig fram till spiksäkert med metoden. (Alltså troligen är den svartvita kabeln "röd+" i ditt fall, men att "mäta är att veta" - påstås det. :-) Har bara skissat startmotorn svagt, dess höga strömstyrka kan naturligtvis inte ledas genom säkringen på typ 20A. (Men den är bara inkopplad vid startförsök och kan knappast störa mätningen här. Finns litet annat jox på moderna motorer men sådana kan väl knappast heller sabba mätningen.)] Redigerad 6 Maj , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bajen27 0 Postad 6 Maj , 2016 Du glömde ange fabrikatet på utbordaren annars kunde jag kanske hittat nåt elschema. Troligen är den svarta med vit rand plus, men man måste vara riktigt säker annars kan det bli dyrt. Finns annars olika sätt att mäta detta om du har en multimeter? [Ett sätt kan nog vara att bryta upp kretsen genom att ta ur säkringen som brukar finnas och rimligen sitter på kablagets plussida. Ohm-mäter man sedan "noll ohm" till den ena av säkringshållarens klamrar - alltså från endera av dina utstickande kablar - så har man hittat rätt kabel för batteriets plus. (Ohm-värdet mellan dina bägge kablar svart/svartvit bör vara "oändligt" med urplockad säkring, är det lägre värde så är kanske metoden kan bli svårtolkad.)] Blev invecklat, kolla min skiss... polkoll.utb..jpg [Det är den "noll-ohmiga" kabeln mellan mina gröna x som jag menar utmärker plus och som du bör mäta dig fram till spiksäkert med metoden. (Alltså troligen är den svartvita kabeln "röd+" i ditt fall, men att "mäta är att veta" - påstås det. :-) Har bara skissat startmotorn svagt, dess höga strömstyrka kan naturligtvis inte ledas genom säkringen på typ 20A. (Men den är bara inkopplad vid startförsök och kan knappast störa mätningen här. Finns litet annat jox på moderna motorer men sådana kan väl knappast heller sabba mätningen.)] sorry det va en yamaha 50hk 98 4taktare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 Maj , 2016 Okej, tror att det är en F50-modell?Hittade en pdf-manual HÄR.Finns litet olika elscheman mot slutet, på sid 395 finns f.ö. en färgnyckel för kablarnas bokstäver.Verkar visserligen vara helsvarta kablar för batteriet på både plus och minus, fast plus har röda markeringar enligt bilden...På sid 367 finns en skissad vy på motorn framifrån och det verkar lätt att följa kabeln till säkringen så att du inte blåser likriktaren med polvändning...Finns f.ö. reservdelsskisser för just 98:or HÄR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser