TobbeLundgren 1 Postad 5 Maj , 2016 HejHar en båt som jag enbart använder för att fiska med. Systemet är designat enligt följande Har två batterier 1 batteri (95ah AGM dedikerat till elmotorn i fören) Allt annat är kopplat till ett 85ah Gel i aktern Min fråga är, när jag är ute och kör så laddar motorn bara 85'an och det blir fullt snabbt. Det resulterar i att volten drar iväg över 16 volt ibland för jag bara har en likriktare i min motor. Finns det något som kopplar över och kan ladda mitt batteri i fören när min 85'a är fulladdad.Batteriet i fören är ju allt mer eller mindre i behov av laddning. Förstår ni vad jag menar? Enormt tacksam för svar.Med vänlig hälsning Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 5 Maj , 2016 http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 5 Maj , 2016 Vissa kanske tycker det är ok att i ditt fall bara parallellkoppla och ladda. Personligen tycker jag inte det är bästa idén. Får du över 16V har du antingen ett batteri till motorn som inte är anpassat till laddningsregulatorn på motorn, eller något trasigt. Över 16v kan saker gå sönder eller få förkortat livslängd. Det är "obra" att ha så hög spänning! Jag har själv bytt bort nya AGM inkopplade på min nya Suzuki DF140 p g a att den pep felkoder som betydde överspänning (och servicemanualen specificerar att inte använda annat än std batt och inte AGM vilket jag såg senare). Och har du ett AGM till elmotorn så lär du få överspänning ändå om du har det nu ifall du parallellkopplar för laddning. Överspänning beror ofta på missmatch mellan batteri och laddregulator som inte är anpassad. Parallellkopplar du två batterier så blir den inkopplade impedansen ännu lägre. Och hade du tänkt koppla isär batterierna med ett relä när motorn slås av då för att inte dränera startbatteriet när du fiskar? Jag har själv en minkota i fören med 2x12V AGM i serie till denna. I övrigt har jag 1st varta professional till start batteri och två 2st parallellkopplade varta professional till förbrukning. Dessa har ett smart relay mellan sig och laddas automatisk tillsammans där förbrukningsbatterierna aldrig kan tömma startbatteriet. Idag är minnkota AGM batterierna helt frånskilda från övrig el. Men jag funderar på att lägga på en DC/DC laddare från förbrukningsbanken till minnkota batterierna som slås på med en switch från en panel. Är jag på fisketur så kommer den vara aktiv, medans jag inte kommer ladda minnkota batterierna från förbrukningsbanken om jag ska ut med familjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 5 Maj , 2016 Du kan ju göra som Peter_K föreslår för normal laddning och få med AGMbatteriet. Ett biltema skiljerelä är billigt. Har du överspänningsproblematik kvar får du ta det problemet då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeLundgren 1 Postad 6 Maj , 2016 Tack för era svar.För att berätta lite mer.Hade ett 40 ah GEL förut som startbatteri (va bestyckad så när jag köpte båten) Såklart va det för lite och jag köpte ett nytt Exide 85 ah GEL. (hade inte problem med överladdning förut) Problemet kom med nya batteriet. Tar antagligen laddning fortare och när den inte tar emot mer och belastar statorn så drar volten iväg. Men tänkte de va onödigt att bara blåsa iväg laddningen så tänkte jag att det måste gå att ladda det "överblivna" till AGM'et i fören som alltid behöver laddning. (Använder elmotorn mycket flitigt) Kan även tillägga att överladdningen smyger sig upp, så det är uppenbart att det är batteriet som är fulladdat och inte belastar "generatorn" och jag vill absolut INTE ha gasbildning i akterstuven och ännu mindre syraläckage från kokande batteri. Så ni säger att jag ska ha Biltemas grejor. Hur kopplar man in det för det ska förse "överladdningen" till fören rent praktiskt ? Sen en annan fråga, ang lanternorna som är av gammal traditionell sort från Hella.Kan man byta ut gamla glödlampan mot en modern LED ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 6 Maj , 2016 http://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers/products/battery-to-battery-chargers-waterproof Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeLundgren 1 Postad 6 Maj , 2016 Hur fungerar den om man bara har 6 amp max från utombordaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Maj , 2016 Tänkte just på det här Biltemareläet som väl är den bästa båtprylen dom har. Man kan med lite tankemöda ha det till mer än att koppla ihop batterier. Ett överspänningsskydd med reläet som komponent skulle rädda en mindre förmögenhet om oturen råkar slå till ombord. Exempel Jag vill vara säker på att spänningen inte rusar iväg om laddaren pajar. Koppla in reläet med två eller tre dioder så det slår till vid drygt 15V. En spänning som aldrig ska kunna uppkomma i normala fall. Frågan är då? Skjuta en säkring eller lägga en hämmande belastning. För utombordare och solceller räcker det med ett par strålkastarlampor som drar ström och sänkor spänningen. För dyra elektroniksamlingen ombord kanske kortslutning så en säkring löser ut. En strömbrytare som slås från så länge man är ombord så man får ett larm istället för strömlösa instrument. Inget som hindrar att man lägger in ett till relä som slår till vid lite lägre spänning t.ex 14,5V och larmar. Larmet kan göras med kraftig belastning så spänningen hålls nere så länge spänningen är hög. En diod är en användbar komponent för att leda ström i bara en riktning. Nackdelen är att man även får ett spänningsfall på 0,5 till 0,7V beroende på diod. I detta fall blir det spänningsfallet en fördel. Det är det spänningsfallet som används som spänningshöjare dvs får reläet att slå till vid en lite högre spänning. Den ledare som ska få reläet att slå till vid 13,3V slår istället till vid 14V. Eller 14,7V om två dioder i serie kopplas in i styrledningen till reläet. Andra nivåer kan fås genom att kombinera dioder med 0,5V spänningsfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeLundgren 1 Postad 6 Maj , 2016 Oj, det finns rejält med kunskap bakom ditt inlägg. Så mycket att jag hade svårt att förstå. Jag har förstått att en gammal skruttmotor med vanlig stator kan rusa iväg och förstöra saker i sin omgivning om man inte är uppmärksam. Förstår det helt. Räckte inte med NMEA2000 nätverk, GoFee wifi, en Elite 7x enhet och en HDS7m som belastning för att få ner volten. Då slog det mig att mitt batteri i fören är alltid i behov att laddas. Och det är ett AGM, kanske är så enkelt att mitt Gel inte gillas av Evinruden och börjar bråka. Så enklast vore en mojäng som känner att Gel'et är fulladdat och swichar över till AGM'et. Är Biltema relät en sådan pryl ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 183 Postad 6 Maj , 2016 Förenklat; ett skiljerelä kopplar ihop batterierna när de laddas över en viss spänning, och kopplar isär när de slutar laddas. Så - svaret är ja på din fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeLundgren 1 Postad 6 Maj , 2016 Kanon, och Biltemas fungerar bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 6 Maj , 2016 (redigerade) Hur fungerar den om man bara har 6 amp max från utombordaren? Det tar längre tid Redigerad 6 Maj , 2016 av pos42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 6 Maj , 2016 Tack för era svar. För att berätta lite mer. Hade ett 40 ah GEL förut som startbatteri (va bestyckad så när jag köpte båten) Såklart va det för lite och jag köpte ett nytt Exide 85 ah GEL. (hade inte problem med överladdning förut) Problemet kom med nya batteriet. Tar antagligen laddning fortare och när den inte tar emot mer och belastar statorn så drar volten iväg. Men tänkte de va onödigt att bara blåsa iväg laddningen så tänkte jag att det måste gå att ladda det "överblivna" till AGM'et i fören som alltid behöver laddning. (Använder elmotorn mycket flitigt) Kan även tillägga att överladdningen smyger sig upp, så det är uppenbart att det är batteriet som är fulladdat och inte belastar "generatorn" och jag vill absolut INTE ha gasbildning i akterstuven och ännu mindre syraläckage från kokande batteri. Så ni säger att jag ska ha Biltemas grejor. Hur kopplar man in det för det ska förse "överladdningen" till fören rent praktiskt ? Sen en annan fråga, ang lanternorna som är av gammal traditionell sort från Hella. Kan man byta ut gamla glödlampan mot en modern LED ? Problemet kom med nya batteriet sa du ja... Då är det som jag skrev tidigare. BYT batteri eller byt regulator i motorn. Problemet beror på skillnad i inre resistans i batteriet mot det gamla std blybatteriet och det är inte din laddningsregulator i motorn anpassad för. AGM t ex har en lägre inre restans och får då med RxI=U ett lägre inre spänningsfall som då kan gå ut över resten av systemet beroende på hur din laddregulator i motorn funkar. Säger det igen... Många utombordare är inte anpassade för annat än std blybatterier. Och Tyvärr står det också oftast bara i servicemanualerna. Tyvärr för att dessa har inte brukarna. Brukarna har bara de vanliga manualerna och där står det sällan. Söker du på detta så hittar du åtskilliga som haft detta problem.. Biltema relät lär inte hjälpa dig där. Biltema smartrelät löser problemet med att ladda 2 batterier samtidigt automatiskt och bryter isär dem automatiskt för att inte dra ur startbatteriet. Du hade två problem. Det ena var att ladda båda batterierna och det andra var överspänning. Eller hur? Det räcker ju inte att bara byta lampor etc till mer robusta varianter. All motorelektronik får överspänning också. Jag har själv fått problemet med nya AGM och sedan bytt batterier igen och blivit av med problemet. Avs LED i lanternorna.. Så har jag gjort. Men det får man egentligen inte enl reglementet. De ska köpas färdiga med LED i. Detta kan säkert någon annan ge en bättre utläggning runt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobbeLundgren 1 Postad 6 Maj , 2016 Tack för din möda att få mig att förstå. Nu har polletten ramlat ner och surar för jag trodde jag gjorde mig en supertjänst att köpa ett sånt fint batteri. Kan du rekommendera för batteri åt mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 6 Maj , 2016 Tack för din möda att få mig att förstå. Nu har polletten ramlat ner och surar för jag trodde jag gjorde mig en supertjänst att köpa ett sånt fint batteri. Kan du rekommendera för batteri åt mig? Så tänkte jag med. AGM = bra! AGM är bra! Men allt måste anpassas till hur och var det ska användas. Själv har jag 1st Varta Marin Professional 75Ah startbatteri och 2st likadana parallellt för förbrukning. Däremelllan har jag ett smart relay BlueSea M-ACR 7601 där det Peter_K föreslog från Biltema har liknande funktionalitet och är billigare. Det finns en uppsjö bättre batterier för ändamålet än de jag har. Men de är tillräckligt bra i förhållande till priset och jag kunde köpa över disk på SeaSea. Till elmotorn har jag 2 st Biltema gula AGM 80Ah. De är inte speciellt lämpade för det kanske. Men dessa köpte jag först till start och förbrukning och fick precis det fel du har med överspänning. Min nya Suzuki DF140 gav musik emellanåt som enl servicemanualen betydde "over voltage". Då fick dessa AGM bli till elmotorn och de nya Varta införskaffades. Sen var problemet borta. Vad du ska välja.... Du får säkert massor av goda tips här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 6 Maj , 2016 Sterling har exakt en sådan setup som du frågar efter i sitt produktblad. Laddaren klarar max 25A, så 6A är inget problem. Har du frågor så kontakta deras kundtjänst. GEL-batteriet blir troligen förstört om du laddar med 16A, ett relä löser inte problemet. Hur fungerar den om man bara har 6 amp max från utombordaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Maj , 2016 En utombordare som du har laddar upp till många tiotal volt. Man kallar det för att den är av principen "strömgenerator". 6A låter ju inte mycket och motortillverkaren spar en kostnad och likriktar bara. Det är väldigt slarvigt, Ibland kallar man också likriktaren för regulator i försäljningsledet. Med ett öppet blybatteri kan man lättare ta hand om strömmen. Batteriet kokar bort vatten som får ersättas och klarar sig som regel. Med en massa elektronik fungerar inte det gamla sättet att tänka då man bara hade lanternor. Slå på lanternor så går strömmen åt och ingen eller minimal batterikokning. I ditt fall har du ett till batteri som du kan använda som belastning och du slår två flugor i en smäll. Så länge AGM-batteriet behöver laddning kommer spänningen hålla sig ok. Koppla alltså ihop batterierna med Biltemareläet. Ha sedan koll på spänningen . Råkar du komma över AGM-batteriets maxspänning eller annan utrustning ombord kan du slå på en belastning. T.ex lanternorna. Händer det ofta eller om du vill meka med ett till Biltemarelä kan du låta ett sådant äta upp energi så inget skadas. 14,5V är ett sådant värde så en 0,7V och en 0,5V i serie med reläet får det att t.ex tända en 55W strålkastarlampa om spänningen försöker komma över 14,5V. Det blir ett kort blink troligen. Det blir lite elmekande men en kopplingsplint eller sockerbitar på en liten plastbit eller plastlåda kan duga. Det är inte alls dåligt med vare sig Gel eller AGM men kräver mer tanke. Ett sätt att lösa problemet som utombordare ofta har med sin ohämmade laddning är att skaffa en rejäl solcellsladdare. Tyvärr finns en liten risk att den får för hög inspänning så även om en sån används kan det vara behov av ett Biltemarelä med två spänningshöjardioder. Dioden ritas som en pil mot ett tvärstreck. Dioderna vänds så pilarna pekar mot reläet. Då går strömmen i diodernas framriktning och leder ström som slår till reläet vid 14,5V eller vad du kommer fram till. Kolla all utrustning inkl batterier. Någon som kan rita kanske kan lägga in en enkel skiss hur det kan se ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser