Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
cfahlgren

Ardic 04-D pump-problem

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Ardic 04-D som inte ville starta.

Jag tog hem värmaren och gick igenom den. Upptäckte att det var pumpen som inte ville starta. Jag tog isär och slipade alla bleck rena och provade pumpen på nytt. Då hoppar den igång. Men den fungerar endast när jag ger den strömstötar och enligt värmedoktorn ska den ha konstant spänning. Men då slår den bara en väg sen står den still där. Så värmaren stänger av sig själv. Om jag däremot ger den stötar så går värmaren eftersom den då pumpar diesel.

Varför går den inte när den har konstant spänning? Den får spänning från styrdonet också som den ska.

Tips och idéer tas väldigt gärna emot!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på jakt efter en bränslepump till Volvo Flygmotor 04-D. (som blev Ardic 04-D)

Tror de är identiska. Den pumpen ger en liten mängd bränsle per strömpuls,

så den drivs med strömpulser med ett visst intervall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en stor svart pump du har, som jag tror att det är, eftersom du kunde ta isär den, är det en SU- pump. Under plastkåpan sitter brytare, som kan justeras. Om du tar bort plastkåpan och pumplocket, och trycker in membranet så ska brytarna gå isär. När du släpper ut membranet ska de gå ihop. Om jag minns rätt sitter membranet på en gängad stång som går igenom pumpen och är fäst i brytarna i andra änden. om man skruvar membranet åt ena eller andra hållet så kan man justera brytarna så att det fungerar som de ska. Biltema har en liknande pump som säker skulle fungera. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...