Gå till innehåll
torsdag 31 oktober 2024
Nikke76

Olja i motorrummet Albin25 MD3B

Rekommendera Poster

Hej!

Har lite funderingar, hämtade hem våran albin 25 DL från vinterförvaringen och öppnade motorluckan, såg där att det runnit ut olja i botten på motorrummet. Ca 0.5liter kanske mer.

 

Kollade oljan i motorn, den var inom marginalerna som den ska. Funderar på om det är olja från backslag som runnit ur? Var kan man se oljenivån i backslaget?

 

Innan vinterförvaringen gjordes vinterkonservering enligt de föreskrifter som finns och bytte till nya olja i motorn m.m.

Har inte startat upp motorn än.

 

Kan någon komma med lite kloka idéer på var det kan ha läckt olja medan den ståt still? Tycker detta är jätte märkligt..

 

Med vänlig hälsning, Niklas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett RB- backslag du har så är det motorns olja som smörjer backslaget. MS-backslaget har egen olja. Det har antingen en sparat oljesticka, eller också sitter stickan i påfyllningspluggen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att googlat efter RB backslag så ser jag att det är en sådan som sitter där, hittar inga stickor till backslaget eller någon påfyllnings skruv, men då har den alltså samma smörjning som motorn.

 

Lite mystiskt att det är på en bra oljenivå i motorn när det borde visa sig på Stickan att det har försvunnit olja, men ska kolla efter läckor, men finns det fler kloka idéer så är det bara att fylla på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Efter en snabb koll efter läckage, så har jag hittat något som inte stämmer.

Tittade extra noga på olje Stickan och såg att det faktiskt hade försvunnit olja från motorn...

 

Längst bak på backslaget vid utgående axel till propelleraxeln, sitter en gummi bälg eller något liknande, när jag klämmande på denna så kom det ut olja.pillade loss bälgen och såg att den hade olja i sig.

Kan det vara så att någon Packbox gett sig på utgående axel i backslaget? Vilket ger ett läckage av olja....

Och nästa fråga är var finner man reservdelar till dessa backslag?

Redigerad av Nikke76

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att googlat efter RB backslag så ser jag att det är en sådan som sitter där, hittar inga stickor till backslaget eller någon påfyllnings skruv, men då har den alltså samma smörjning som motorn.

 

Lite mystiskt att det är på en bra oljenivå i motorn när det borde visa sig på Stickan att det har försvunnit olja, men ska kolla efter läckor, men finns det fler kloka idéer så är det bara att fylla på.

Du kanske har spillt ut lite olja när du bytte filter och hällde i ny olja i motorn, denna lilla mängd ihop med lite kondensvatten kan se ut som mer än vad det är tack vare att oljan ligger ovanpå vattnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Välkommen till forumet!

Finns en verkstadshandbok för MD3B HÄR (uppslagen på RB-backslaget).
Trots att backslaget har samma olja som motorn så finns en bottenplugg nr 8 i fig 58.
Att backslaget kan behöva tömmas separat antyder att det har ett eget litet tråg. Kanske har den oljepluggen läckt och först när du startar motorn återfylls det tråget och nivån på motorns sticka sjunker?
Edit tillägg: i fig 57 verkar det också finnas en bottenplugg?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Efter att googlat efter RB backslag så ser jag att det är en sådan som sitter där, hittar inga stickor till backslaget eller någon påfyllnings skruv, men då har den alltså samma smörjning som motorn.

 

Lite mystiskt att det är på en bra oljenivå i motorn när det borde visa sig på Stickan att det har försvunnit olja, men ska kolla efter läckor, men finns det fler kloka idéer så är det bara att fylla på.

Du kanske har spillt ut lite olja när du bytte filter och hällde i ny olja i motorn, denna lilla mängd ihop med lite kondensvatten kan se ut som mer än vad det är tack vare att oljan ligger ovanpå vattnet

Det var min tanke först också, men oljan har inga som helst tendenser till att ha vatten i sig, svart och fin. Plus att jag var noga med att ta upp all vätska som fanns i botten innan vinterförvaringen.

Sen som jag skrev så har jag sett att den mängd som finns på botten i motorrummet kan mycket väl vara det som saknas i motorn.

 

Tror som sagt att det läcker vid utgående axel vid backslaget...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en snabb koll efter läckage, så har jag hittat något som inte stämmer.

Tittade extra noga på olje Stickan och såg att det faktiskt hade försvunnit olja från motorn...

 

Längst bak på backslaget vid utgående axel till propelleraxeln, sitter en gummi bälg eller något liknande, när jag klämmande på denna så kom det ut olja.pillade loss bälgen och såg att den hade olja i sig.

Kan det vara så att någon Packbox gett sig på utgående axel i backslaget? Vilket ger ett läckage av olja....

Och nästa fråga är var finner man reservdelar till dessa backslag?

 

Brukar vara dåliga lager i utgående axel om det läcker i bakant RB backslag, vilket även brukar resultera i slirning.

 

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Efter en snabb koll efter läckage, så har jag hittat något som inte stämmer.

Tittade extra noga på olje Stickan och såg att det faktiskt hade försvunnit olja från motorn...

 

Längst bak på backslaget vid utgående axel till propelleraxeln, sitter en gummi bälg eller något liknande, när jag klämmande på denna så kom det ut olja.pillade loss bälgen och såg att den hade olja i sig.

Kan det vara så att någon Packbox gett sig på utgående axel i backslaget? Vilket ger ett läckage av olja....

Och nästa fråga är var finner man reservdelar till dessa backslag?

Brukar vara dåliga lager i utgående axel om det läcker i bakant RB backslag, vilket även brukar resultera i slirning.

 

 

 

 

 

 

 

Kalle

Tack för svaret, har inte sjösatt än så jag vet inte hur mycket det slirar. Då är det ingen packning i alla fall som ger med sig?

 

Får ta loss backslaget och byta lager alltså.

Redigerad av Nikke76

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Efter en snabb koll efter läckage, så har jag hittat något som inte stämmer.

Tittade extra noga på olje Stickan och såg att det faktiskt hade försvunnit olja från motorn...

 

Längst bak på backslaget vid utgående axel till propelleraxeln, sitter en gummi bälg eller något liknande, när jag klämmande på denna så kom det ut olja.pillade loss bälgen och såg att den hade olja i sig.

Kan det vara så att någon Packbox gett sig på utgående axel i backslaget? Vilket ger ett läckage av olja....

Och nästa fråga är var finner man reservdelar till dessa backslag?

Brukar vara dåliga lager i utgående axel om det läcker i bakant RB backslag, vilket även brukar resultera i slirning.

 

 

 

 

 

 

 

Kalle

Tack för svaret, har inte sjösatt än så jag vet inte hur mycket det slirar. Då är det ingen packning i alla fall som ger med sig?

 

Får ta loss backslaget och byta lager alltså.

 

 

Nja du får vär göra en egen felsökning, inte bara springa och byta lager bara för att någon som aldrig sett dinmaskin skriver något som kan vara felet!

 

 

Kalle

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...