robst67 0 Postad 4 Maj , 2016 (redigerade) Hej. Har förstått att man skall göra en "uppstarts-process" på våren för att få spisen att fungera bra sen. Kan någon beskriva vad det är man skall göra. Tack Redigerad 4 Maj , 2016 av robst67 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 4 Maj , 2016 SANVISNING Figure 6: - svart + röd Safeflame Spis 800 Funktion - Wallas 800 är en kompaktspis med 1 kokplatta. - Förbränningen sker utan öppen låga i slutet rum under kokplattan. - Vattenånga och övriga restprodukter från för bränningen förs ut i det fria. - Tändningen sker automatiskt utan tändstickor och effekten är steglöst reglerbar. - Kokplattan av stål har nitrad skyddsyta som bildar ett effektivt skydd mot rost. Start - Köket tänder och värms upp automatiskt när strömbrytaren slås på ON, varvid också signallampan i brytaren tänder.Vid start bör regleringsratten vara ställd på max. tills den röda brännarlampan tänder.Vid frånslagning har effektställningen ej betydelse. - En blinkande brytarlampa indikerar underspänning orsakad av urladdad batteri, för klen strömledning eller övergångsmotstånd t.ex. i säkring. Om blinkningen fortsätter efter 2.5 min. tändperiod eller börjar under drift, -slocknar köket automatiskt. - Återstart kan ej göras innan strömbrytaren vilat i OFF- läge ca 5 min. och ej innan den röda förbränningsindikatorlampan har slocknat. Brännarkontrollampa - Den röda kontrollampan visar att förbränningen har kommit igång. Tänds normalt ca 5 min. efter start, - om ej, slå strömmen ifrån till OFF, vänta ca. 5 min. och gör en ny start. - Kontrollampan lyser efter kökets frånslagning ca 10 min. tills köket är helt efterkylt. - Blinkande röd ljus indikerar kökets överhetting varvid överhettningsskyddet och bränslematningen och slår ifrån köket. Överhettningsskyddet och bränslematningen återställer sig själv efter nedkylning men överhettningsorsaken bör avklaras och åtgärdas före fortsanvänding. Värme-effektreglering - Regleringen är steglös (ca.500-1100 W). - Regleringsverkan är snabb – nästan omedelbar. Avstängning - Köket släcks genom tryckning av strömbytaren till OFF-läget. Brännluftsfläkten går därefter på efterkylning (ca 10 min) tils den röda brännarlampan slocknat. - Strömmen till köket får ej före detta kopplas ifrån med huvudströmbrytaren. Skötsel - För rengöring och underhåll av kokplattan rekommenderas diskmedel och matolja. Värmefläktlocket 220 Funktion - Fläktlocket blåser värmen från kokplattorna till kabinen och omvandlar köket i en handvändning till en kabinvärmare. Fläklocket kan monters på även efteråt. Start - Fläktarna i locket startar med några minuters fördräjning automatiskt när fläktlocket fällts ner och lockets värmedetektor känner kokplattans värme. Fläktarna stannar automatiskt när kokplattan har efter frånslagning svalnat eller fläktlocket har lyfts Gammalt bränsle – vatten i bränsle - Köld och kondensvatten i bränsletanken orsakar sk.paraffinutfällning i fotogenet. Denna paraffinslam igensätter lätt bränslepumpen och brännarveken. 3- 5 % sk. karburatorsprit dvs. Iso-propyl /Propanol motoralkohol löser effektivt vatten och paraffinsättningar i bränslet och igensatt bränslepump. - Också veksatsen kan rengöras genom att köra värmaren i kallt tillstånd ca. 15 – 30 min. med ren sprit eller kraftig spritblanding. För detta bör värmarens bränslesugslang uttagas ur tanken varefter värmaren bör startas och gå efter start utan bränsle i 10 min. för att försäkra att den helt slocknat innan den låtes suga sprit. Branslekvalitet - Bränslet skall vara ren lysfotogen med sotpunktshöjd över 35 mm. Lämpliga kvaliteter i Sverige är Essos Esso Blue och Essos Exsol D60 (D180-220). I andra länder rådfråga Wallas-importören eller handlaren. Vatteninträng genom skorstenhuvud - Däcksgenomföringshuvudet 2466 (spisarna) och 2460 (värmarna) tar in vatten i öppet tillstånd vid sänkning under vattnet eller vid kraftig överspolning. - Inträngande vatten kan då skada värmarens elektronik och fläktmotorer. - Mindre vattenintrång genom sporadiskt stänk till het värmare behöver ej vara farligt då vattnet då omgående förångas och utblåses. - I stängt tillstånd tar skorstenhuvuden 2466 och 2460 ej in vatten under ovannämda förhållanden under förutsättning: 1. att skorstenshuvudet är väl fastvridet 2. att skorstenshuvudets 2460 innerrörspelet är väl Siliconsmörjd. Smörjningen är gjord på fabriken men fettet kan bortkomma vid monteringen, - bör granskas. Ny Siliconfett kans beställas från Wallas- representanterna. 3. att däcksgenomföringen vid däcket är så omsorgsfull tätad att den ej läcker. - Observera, att skorstenhuvudet ej är tryckvattentäta i slutet tillstånd och tål ej längre nedsänkning utan att läcka något. - Vattenintagsbenägenheten kan minskas genom att höja skorstenhuvuden från däck med förlängningsfot (2069) eller genom att använda i stället för däcksgenomföringshuvudet en skrovgenomföring, 3468 eller 2467 för värmarna och 3467 eller 1066 för spisarna. Strömmatningsanslutning - För effektivaste reducering av radiostöringar orsakade av värmaren, och för att undvika oavsiktig strömbrytning till het värmare under gång med båtens huvudströmbytare, rekommenderas för värmaren en egen direkt strömkabel på minst 2,5 mm² (4 mm² för Ceramic kök och 150 ugnar) direkt till batteriet eller huvudströmbrytarens batteri-sida. Denna strömledning skall förses med egen ca 15 A säkring Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 5 Maj , 2016 Jag använder ny fotogen från Statoil och startar värmaren på max och låter den sedan gå en stund innan jag provar fläktlocket. Att stänga av den och sedan starta om innan den fått svalna ordenligt bör undvikas anser jag eftersom min gick sönder första våren när jag gjorde det. Fungerat sedan 2010 och startade idag också vid första försöket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
torsan 0 Postad 6 Maj , 2023 Hej, går det att ersätta Lysfotogenet med Lampolja till Wallas 800 med lock? Skall ju vara renare:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser