proj 0 Postad 4 Maj , 2016 Hej! Jag har en gammal plastsgelbåt från 70-talet där en tidigare ägare målat däcket med en vit färg som nu börjar släppa. Orginalplasten har ett anti-halkskydd (en textur som ser ut som små pyramider) som fyllts igen av färgen där den fortfarande sitter kvar. Min tanke är att slipa bort färg och även anti-halkskydd för att sedan måla om allt. Trots att färgen flagnar är den nästan omöjlig att få bort med min excenterslip, en enhands Hitachi. Vad behöver jag för att få bort färgen? Tror ni det räcker med en grövre excenterslip eller finns det maskiner som är specialicerade för sånt här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Maj , 2016 Jag skulle prova färgborttagningsmedel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 4 Maj , 2016 Jag skulle prova färgborttagningsmedel Ja, eller en högtryckstvätt. Har det börjat släppa så är förmodligen underarbetet inte helt perfekt och det kan komma loss med lite tryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 4 Maj , 2016 Jag slipade ner mitt däck med excenterslip. Vilken kornstorlek har du på papperet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 4 Maj , 2016 (redigerade) När jag slipade ner bottenfärgen tog karborrefästet påmin gammla exenterslip slut. Järnaffären hade inte någon ny och det skulle ta närmare en vecka att få hem. Köpte en liten billig exenterslip som dög gott att slipa bort bottenfärgen med. Skulle här om dan slipa ren en plyfaskiva från lim mm. Det kändes som om handslipning hade varit ett snabbare alternativ. Tog min gamla exenterslip med den nya disken. Skivan var renslipad i ett nafs. En fruktansvärd skillnad på avverkning. Sen har jag en förkärlek för en kornstorlek K40 Redigerad 4 Maj , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
proj 0 Postad 5 Maj , 2016 Jag kör med ~40-papper, men på plana utor händer det inte mycket. Att slipa ner halkskyddet är bara att glömma. Har provat med högtryckstvätt och lite olika medel för att få bort färgen, men har inte hittat något som biter på den. Möjligtvis finns det någon färgborttagning på båthandeln som funkar, men jag vill också få bort halkskyddet och då måste det till någon slipning.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndW 197 Postad 5 Maj , 2016 Köp en billig bandslip. Avverkar bra. Risk för gropar när man kör snett bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 5 Maj , 2016 Vad menar du med att det inte händer någonting? Det tar ju några timmar att göra det får du vara inställd på. Räkna 1-1,5 timme per kvadratmeter typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 462 Postad 5 Maj , 2016 (redigerade) Köp en billig bandslip. Avverkar bra. Risk för gropar när man kör snett bara. Håller med! Det kommer att gå mycket fortare så var försiktig. Tillägg: Du bör klara en kvadratmeter på en kvart med en bra maskin. En "billig" bandslipmaskin som funkar kostar nog minst 800:- kr så det kan ju vara bättre att hyra en proffsmaskin. Maskinen måste orka med grova papper och kraftig avverkning under lång tid utan att bli överhettad och ge upp. Bra - för att inte säga nödvändigt - att det går att ansluta en dammsugare. Kan också hyras om man inte vill förstöra sin egen. Mackey Redigerad 5 Maj , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Maj , 2016 (redigerade) Köp en billig bandslip. Avverkar bra. Risk för gropar när man kör snett bara. Har du jobbat med bandslip på ett skandäck nån gång !? och dessutom en billig. Nej det tror jag inte är alls lyckat. Då är det bättre att köpa en bra exenterslip. Den kan man i alla fallha ful kontroll över -det har man knappast med en billig bandslip. Tommy som har slitit ut två handhållna bandslipar av bra kvallitet. Redigerad 5 Maj , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
proj 0 Postad 7 Maj , 2016 Idag ska jag hyra en bandslip och testa. Just nu är hög avverkning viktigare än kontroll Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Maj , 2016 Idag ska jag hyra en bandslip och testa. Just nu är hög avverkning viktigare än kontroll Säg inte det när du ödelagt allt runt omkring. Gelcoaten på ruffsidan tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 7 Maj , 2016 En Flap Disc kanske kan vara ett alternativ, http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-O-125-mm-2000024057/. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
proj 0 Postad 16 Maj , 2016 (redigerade) Jag provade en flap disc tidigare, men den tog slut så snabbt att det inte kändes värt. Rätt bra avverkning dock. Bandslipen som jag hyrde funkade ok, men käkade upp alla extrapapper som jag köpte till. Det visade sig vara en justerskruv som satt löst, något som jag upptäckte lite för sent. Jag slipade så gott jag kunde tills det sista pappret gick. Nu har jag en planare yta, men det är en blandning av uppruggad vit färg, det lite hårdare, tjockare ljusgula lagret som är orginal och kanske någon typ av gelcoat/topcoat..? På vissa ställen har jag gått igenom till laminatet. Nu är frågan hur jag målar över detta? Helst skulle jag vilja måla med något som kan spackla över de ojämnheter som finns kvar. Har sett att det finns något som heter gelcoatspackel, men jag är osäker på om den kan målas på den gamla vita färgen. Någon som har tips? Det här är en gammal skruttbåt så min plan är att få det här överstökat så snabbt som möjligt och sen försöka glömma. Redigerad 16 Maj , 2016 av proj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Maj , 2016 Jag kör med ~40-papper, men på plana utor händer det inte mycket. Att slipa ner halkskyddet är bara att glömma. Har provat med högtryckstvätt och lite olika medel för att få bort färgen, men har inte hittat något som biter på den. Möjligtvis finns det någon färgborttagning på båthandeln som funkar, men jag vill också få bort halkskyddet och då måste det till någon slipning.. Vet du vad det är målat med? Är det struktur i underlaget? Du vill slipa ner eller räcker det att få bort färgen? Jag fick prova en färgborttagare som funkade sjukt bra på två-komp pu-lack. Ska tydligen fungera på epoxi mm åxå. Kan kolla upp vad det var för något. Samma här. Försökte slipa bordet (teak)... med 100-papper. Efter 10min var jag och hela bakgården dammig. Hade ej kommit igenom på den lilla där jag provade med exenterslip. Geggade på hela (som prov). Nästa morgon sköljde med trädgårdsslangen. Helt trärent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Maj , 2016 Jag provade en flap disc tidigare, men den tog slut så snabbt att det inte kändes värt. Rätt bra avverkning dock. Bandslipen som jag hyrde funkade ok, men käkade upp alla extrapapper som jag köpte till. Det visade sig vara en justerskruv som satt löst, något som jag upptäckte lite för sent. Jag slipade så gott jag kunde tills det sista pappret gick. Nu har jag en planare yta, men det är en blandning av uppruggad vit färg, det lite hårdare, tjockare ljusgula lagret som är orginal och kanske någon typ av gelcoat/topcoat..? På vissa ställen har jag gått igenom till laminatet. Nu är frågan hur jag målar över detta? Helst skulle jag vilja måla med något som kan spackla över de ojämnheter som finns kvar. Har sett att det finns något som heter gelcoatspackel, men jag är osäker på om den kan målas på den gamla vita färgen. Någon som har tips? Det här är en gammal skruttbåt så min plan är att få det här överstökat så snabbt som möjligt och sen försöka glömma. Aha ok.. skrev väl svar på ditt tidigare inlägg medan du skrev detta. Tesa på en liten yta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
proj 0 Postad 16 Maj , 2016 Ska testa färgborttagning nu, sen spackla med gelcoatspackel. Låter det som en vettig idé? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser