22nimo 2 Postad 4 Maj , 2016 (redigerade) Min Aq175 har ett tjutande/vinande ljud när jag gasar. Varför ? Lyssna gärna på ljudfilen. https://drive.google.com/file/d/0B4SA6Wc5wMILbThMbEdhUTluR00/view?usp=drivesdk Redigerad 4 Maj , 2016 av 22nimo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Maj , 2016 Låter som remmen slirar/gnisslar lite. Ev lagerljud från generatorn. Har du servopump? Finns inte så många felkällor: remmen, generatorn, ev servopump eller vattenpumparna (troligast cirkulationspumpen) Håller dock ett slag för remmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
22nimo 2 Postad 4 Maj , 2016 (redigerade) Förra säsongen byttes generatorn i samband med att med att en båtmekaniker såg över elsystemet i båten. Båten lät även förra säsongen men då brydde jag mej inte om det. Ändå lite märkligt att inte mekanikern reagerade på ljudet.Dock tyckte han att jag har en väldigt fin motor. Samma mekaniker har även bytt olja ,anoder och samtliga filter i motorn och passade även på att kolla impeller och glykol i sötvattenkylningen. Men heller inte då sa han ngt om ljudet Någon servopump har jag inte. Det får helt enkelt bli att lyfta på durken och stoppa ner huvet och lyssna om ljudet kommer från cirkulationspumpen. Eller kanske är det remmen som låter trots allt , även om jag tycker att slirande remmar tjuter på ett helt annat sätt . Dock är jag tacksam över alla tips jag kan få. Cirkulationspumpen är den enkel att byta ? Redigerad 4 Maj , 2016 av 22nimo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Maj , 2016 Kom ljudet i o med generatorbytet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
22nimo 2 Postad 4 Maj , 2016 Nej det fanns innan och är kvar efter bytet av generatorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 4 Maj , 2016 Tryck lite på remspännaren och se om det hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 4 Maj , 2016 Finns ingen remspännare som man kan trycka på, motorn har gammal hederlig kilrem som spänns med generatorn. Det du kan göra är att ta bort remmen och starta upp några sekunder. Är ljudet kvar så har det inget med utanpåliggande komponenter, förutom impellerpumpen, att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 4 Maj , 2016 Av ren lättja hade jag istället testat med två sprut CRC Belt-Grip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 5 Maj , 2016 Det finns en massa fel som kan få en motor att låta konstigt. Du måste ta reda på varifrån ljudet kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 7 Maj , 2016 Jag lutar en aning åt kraftöverföringen, kanske ett stödlager. Det är nog inte ett ljud inifrån själva motorn, utan från nåt utanför den. Använd en lång skruvmejsel eller liknande som stetoskop, genom att hålla handtaget i ena handen kupad över örat, och sätta metalländen mot olika ställen på motorn. Då kan man skilja ut de olika motordelarnas individuella ljud mycket tydligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 7 Maj , 2016 En long shot är även läckage på insugsidan.. Tycker inte det låter typiskt mekaniskt, som tex trasig stödlager, brukar vara mer djupare morrande ljud. Mjau:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser