wipwip 0 Postad 4 Maj , 2016 hej på er , håller på att starta min MD19 som är hel renoverad , har stått ett tag typ två år utan att varit igång för att jag inte har fått igång den , men har nu gjort ren pumpen för den hadde hängt sig i stopp läget så då gav den ju inget bränsle jag har tre st pumpar men grejen är att jag får inte den att få upp tryck till spridarna vad faan är felet det är fullt tryck på pumpen när jag luftar dom tre skruvarna , men lossar jag ett spridarrör så kommer det inget , jag har ju stält in den efter märkningarna och det stämmer ju , så va faan kan vara fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 538 Postad 4 Maj , 2016 Har du luftat på skruven som sitter på anslutningen till ett av spridarrören? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 4 Maj , 2016 hej på er , håller på att starta min MD19 som är hel renoverad , har stått ett tag typ två år utan att varit igång för att jag inte har fått igång den , men har nu gjort ren pumpen för den hadde hängt sig i stopp läget så då gav den ju inget bränsle jag har tre st pumpar men grejen är att jag får inte den att få upp tryck till spridarna vad faan är felet det är fullt tryck på pumpen när jag luftar dom tre skruvarna , men lossar jag ett spridarrör så kommer det inget , jag har ju stält in den efter märkningarna och det stämmer ju , så va faan kan vara fel Det kan vara mycket som är fel i pumpen. Att stopparmen kärvar är ett dåligt tecken, allt under kåpan är smort av diesel så har något börjat kärva där så är det illa. Vad gjorde du när du gjorde rent den? Tog du isär hela pumpen och monterade med nya packningar ? I så fall har du bra koll på dessa pumpar. Finns många delar med extrem precision inne i den pumpen som kan fastna om det är gamla grejor som stått länge. Pröva och byt pump om du har någon som du tror fungerar. Annars är innanmätet i DPA pumparna inte precis väl lämpade för gör-det-själv åtgärder. Börja iallafall först med att lufta igen efter konstens alla regler, glöm inte stänga returen när du luftar från matarpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wipwip 0 Postad 4 Maj , 2016 hej nä jag hade inte isär hela pumpen , bara tog av kåpan bytte packning och de va där som stoparmen hade fastnat i stoppläget , så jag säte bara tillbaka kåpan igen men såg så fjäder kom på plats , jag har även en sprängskiss på pumpen , men du säger att man ska stänga återledningen vid luftning , det är så att motorn står på en pall och jag har stoppat ner slangarna i en 5L dunk med disel , en som suger och returen , men jag vet inte om det är rätt de dom har kopplat förut på filtret för återledningen sitter på toppen av filtret , om man följer pilarna så ska de ju va in ut och tillbaka in ut , men den som visa ut tillbaka är pluggad och så har dom sätt den på toppen på filtret i stället e de rätt ? hej på er , håller på att starta min MD19 som är hel renoverad , har stått ett tag typ två år utan att varit igång för att jag inte har fått igång den , men har nu gjort ren pumpen för den hadde hängt sig i stopp läget så då gav den ju inget bränsle jag har tre st pumpar men grejen är att jag får inte den att få upp tryck till spridarna vad faan är felet det är fullt tryck på pumpen när jag luftar dom tre skruvarna , men lossar jag ett spridarrör så kommer det inget , jag har ju stält in den efter märkningarna och det stämmer ju , så va faan kan vara fel Det kan vara mycket som är fel i pumpen. Att stopparmen kärvar är ett dåligt tecken, allt under kåpan är smort av diesel så har något börjat kärva där så är det illa. Vad gjorde du när du gjorde rent den? Tog du isär hela pumpen och monterade med nya packningar ? I så fall har du bra koll på dessa pumpar. Finns många delar med extrem precision inne i den pumpen som kan fastna om det är gamla grejor som stått länge. Pröva och byt pump om du har någon som du tror fungerar. Annars är innanmätet i DPA pumparna inte precis väl lämpade för gör-det-själv åtgärder. Börja iallafall först med att lufta igen efter konstens alla regler, glöm inte stänga returen när du luftar från matarpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wipwip 0 Postad 6 Maj , 2016 finns det någon som har en skiss på kopplingen av filter och disel pumpen till den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 6 Maj , 2016 Om de inte kommer ngt vid spridarna när du luftar men vid luftnippeln,släpp på rören vid ett par spridare och kör med startmotorn,den kan få fart på bränslet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 6 Maj , 2016 Hej! Kan den bifogade bilden vara till hjälp! Vet inte om jag förstår dig rätt, men om det är stop i spridar rören har du säkert kollat. Ett tips kanske, för att få lite snurr på sakerna så prova med startspray eller bromsrens går bättre till dieselmotorer. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El md19.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 6 Maj , 2016 Här idag haft ett liknande problem, antagligen igensatt bränslefilter, pumpen får inte tillräckligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser