raol 2 372 Postad 4 Maj , 2016 Jag har funderat lite på varför långsamgående motorbåtar, täckta dwplacementsbåtar med högsta fart ca 6-8 kn, inte har styrhytt längst fram i fören (med undantag för en kort fördäckstriangel). Fördelarna tycks mig vara flera med en sån lösning. Med styrhytten mittplacerad framtill används förens avsmalnande skrov där bättre. Det lämnar den bredare delen av skrovet helt fri att rymma stora, obrutna volymer. Det ger också bättre sikt föröver. Det bör ge en lite bättre viktfördelning i båten om båten är åt det mindre hållet så förarens vikt påverkar mer än marginellt. Det bör också möjliggöra en lättare överbyggnadskonstruktion också, med lägre tyngdpunkt som följd. Förarpositionen hamnar också längre från motorn, vilket ger lägre ljudnivå. Nackdelar är sämre sikt akterut, större vertikala rörelser i grov sjö, längre länkage för motor och styrning. För snabbare båtar som rider ovanpå vågor, tänker jag mig att det blir för skumpigt, men mina funderingar gäller de långsamma båtarna som bara gör deplacementsfart som högst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 4 Maj , 2016 Jag har funderat lite på varför långsamgående motorbåtar, täckta dwplacementsbåtar med högsta fart ca 6-8 kn, inte har styrhytt längst fram i fören (med undantag för en kort fördäckstriangel). Fördelarna tycks mig vara flera med en sån lösning. Med styrhytten mittplacerad framtill används förens avsmalnande skrov där bättre. Det lämnar den bredare delen av skrovet helt fri att rymma stora, obrutna volymer. Det ger också bättre sikt föröver. Det bör ge en lite bättre viktfördelning i båten om båten är åt det mindre hållet så förarens vikt påverkar mer än marginellt. Det bör också möjliggöra en lättare överbyggnadskonstruktion också, med lägre tyngdpunkt som följd. Förarpositionen hamnar också längre från motorn, vilket ger lägre ljudnivå. Nackdelar är sämre sikt akterut, större vertikala rörelser i grov sjö, längre länkage för motor och styrning. För snabbare båtar som rider ovanpå vågor, tänker jag mig att det blir för skumpigt, men mina funderingar gäller de långsamma båtarna som bara gör deplacementsfart som högst. När vi går i riktigt grova insjövågor som har kortare vågavstånd än på havet och slår riktigt elakt har det hänt flera gånger att de som är framme i förpiken hälsat på i taket. Och då är takhöjden ändå riktigt generös. Båten gör nog inte mer än kanske 8 knop i sådan motsjö och är 30 fot lång och väger 4 ton. Stora svall från andra båtar ger även liknande rörelser. Att då stå där framme och styra skulle nog vara riktigt spännande. Skulle faktiskt inte ens våga röra mig på fördäck under sådana förhållanden. Att stå nära båten mittpunkt gör stor skillnad. Förövrigt används styrhytten (doghouse) i de flesta båtar som en del av uteutrymmena, verkar minst sagt svårt att hitta en bra planering med att passera boendeutrymmen på väg till förarplats. Och det är precis tvärtom med planande båtar, så länge de klarar att krossa vågorna utan att själva slås sönder så kan de faktiskt röra sig mycket mindre vertikalt men med en helt annan typ av rörelse. Typ som att köra i serie rejäla tjälskott med bilen. Fart motverkar för det mesta effekterna av vågrörelser upp till en viss gräns, över den gränsen blir det otäcka flygturer och andra otrevligheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser