Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
jeager_

Polera upp en 80 talsbåt Uttern 560 AR -85

Rekommendera Poster

Behöver lite grundläggande tips kring tillvägagångssättet för att polera upp ovan nämnda båt.

Jag tvättade den i höstas med Rönnqvist så fick bort mycket av den gula missfärgningen.

Har tänkt använda en enkelroterande polermaskin.

Så helt enkelt

Vad ska man använda för produkter

Rengöring:

Rubbing:

vax:

m.m:

Tillvägagångsätt etc etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gör rent ytan med tex diskmedel så du inte har små sandkorn eller annat som förstör jobbet.

Ta vanlig rubbing. Jag använder LeFants. Lägg på den på en skumgummitrissa. Jag kör med den gula. Kör med LÅGT varv. Jag brukar ha ca 150 rpm. Se till att röra maskinen hela tiden så du inte bränner fast eller gör grova revor eller rosor.

Polera tills ytan blir torr. Lägg på mer om ytan inte får den glans du önskar och kör ett varv till. Börja på ytor som inte syns så väl tills du lärt dig tekniken.

Du kan sedan ta ett varv till med bara lite vatten på skrovet. En blomspruta funkar bra. Spraya på lite och kör med en ren trissa tills det torkar.

Nu bör du ha en skinande ren och blank yta.

Dags att lägga på vaxet. Läs på förpackningen. Jag polerar oftast med en lammullshätta tills glansen blir som jag vill och eftertorkar med en vanlig trasa av gamla lakan.

Lycka till!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Jag tycker Abralon våtslip funkar bra. Det verkar brutalt, men är snällare än man tror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns olika grova polermedel också. Jag provade märket 3M i år, på vissa ställen på badbryggan va det väldigt oxiderat, körde med grövre rubbing och sen lite finare. Gjorde som ChristerN beskriver ovan.

Ett tipps är att täcka in sånt som du inte vill ha stänk på för det kan lätt bli att det "skvätter" lite om man råkar ha på lite för mycket vid något tillfälle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu blir man väl halshuggen men fungerar biltemas båtvårdsprodukter ?

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Batvard/?sortOrder=alphabetical

Om man nu vill använda deras produkter så hade dom en båtcleaner och en båtpolish.

Tycker deras information om produkterna är knapphändig.

Båtcleanern är det en renodlad rengöringsprodukt typ som ett starkare schampo ?

Båtpolish - rubbing ?

#Landkrabban #lärmigeftersom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

I brist på sysselsättning under en period i vintras,  körde jag över båten med en sats Abralon. 

http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/verktyg/polermaterial/mirka-abralon-finishing-kit-polerset-1

För att sen behandla den med UltraGlozz 

Jag brukar lite skämtsamt säga att det jag gör på båten, får inte se värre ut än skepparen.

När killen som skulle sjösätta båten kom för att hämta den, kontrade han med att säga. "När båten är så blank och snygg, får du verkligen se till att snygga till dig själv, så att du inte skämmer ut båten"

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekomenderar att köra rubbing och grövre polermedel med lammullstrissa, den bygger inte upp lika mycket värme som skumtrissor.

Sedan avverkar den betydligt bättre än skum om man nu är ute efter det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...