Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
thomasx

Solcellspanel do and dont's

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag tänkte installera en solcellspanel på vår segelbåt. Framförallt för att kunna ha en liten fläkt gående för jämnan utan att batterierna dras ut, men också för kylboxen.

En flexibel variant som kan fästas på däck för om nedångsluckan är tanken.

Båten är en X-332.
Det finns två förbrukarbatterier som jag tror är på ca 100A styck, samt ett startbatteri på ca 80A
En landströmsladdare på 40A och så klart orginal motorladdning.

Jag tänkte höra om ni har några särskilda synpunkter, tips och do's and don'ts?

Vilken effekt kan vara lämplig, eller hur avgör man lämplig effekt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj en så stor panel som möjligt, det brukar vara platsen och bankkontot som bestämmer storleken.

Det är nog svårare med placeringen på segelbåtar, för om nedgångsluckan.... Hmmm, hamnar den då inunder bommen? Då blir den skuggad, antingen av bommen eller av masten. Det finns nog en anledning till att många segalare sätter upp en panel på en mast eller stativ på akterdäck, som dessutom kan vridas och vinklas mot stjärnan "Sol".

Annars kan man ju tänka sig en flexibel panel som man kan spänna fast med sådana där gummiband du beslår seglen med, då kan du placera den där det är skuggfritt.

På förra båten hade jag en 50Wpanel, det gick inte jämt upp med ASU- kylskåp, utan det blev litet minus stillaliggande. Uppskattningsvis hade 100W varit mer till nytta där. I den båten hade jag också två penelinstrument inkoppplade i serie respektive parallellt över panelen, innan regulatorn, en amperemeter och en voltmeter. På dessa kunde jag se om jag vinklade panelen optimalt mot solen.

-Älskling, hur är vädret idag?

-Jodå, molnfritt, solen skiner med tre ampere....

Femtiwattaren kunde vid enstaka tillfällen med mycket sol, mitt på dagen ge tre ampere.

Fördelen är ju att batteribanken är fulladdad när man embarkerar båten för semester eller helgtur.

Trots den ringa laddningsströmmen så håller en solcellspanel batterierna toppladdade.

Moderna regulatorer är effektivare än gårdagens, några har också 5V USB-uttag så att man kan ladda telefon eller padda direkt från panelen utan att passera batterierna först.

Jag hade en omkopplare efter regulatorn, där jag kunde välja att ladda antingen förfbrukarbatterierna eller startbatterierna. I nya båten hade förre ägaren monterat biltemas laddningsfördelare, så alla batterigrupperna laddas av solen.

Panelerna har ju blivit billigare, och effektivare, och om är rädd för skuggning är det bättre med ett par små än en stor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde en sak, en sådan där "batteritankmätare" är j aldrig fel att kolla in till förbrukarbanken, då vet du hur många procent batterikapacitet du har kvar, hur mycket du förbrukar repektive laddar i stunden, samt hur länge du kan förbruka innan laddning är nödvändig, eller hur länge du måste lada med nuvarande effekt innan det är fulladdat.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Tack för svar. Jo en "batteritankmätare" är faktiskt redan inhandlad, av fler orsaker :)

Det är mest storleken på "locket" framför nedgångsluckan som är avgörande. En uppskattning av bilder på nätet säger mig att jag precis inte får plats med en 100W panel :( Kanske får göra någon liten abrovink så det går. Men det är klart, två paneler bredvid varandra kanske är bättre med tanke på skuggning. Får kolla och se hur det passar, men tror det är svårare att få till. Då behöver jag två avlånga i så fall.

Biltema, har de sådana här grejer, får ta en titt där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema har väl inga användbara solcellpanelerf, för våra behov? Dom har ju mindre paneler avsedda för att ladda mindre batterier. Jag ser däremot fram till den dagen när, eller om Biltema börjar sälja riktiga solcellspaneler.

Jag har läst i båttidningar att höljet över ruffluckan kallas för "luckgarage" måhända en landkrabbeterm... Nåväl, jag har ju studerat andra båtmänniskors placeringar av solcellspaneler, och der är ju vanligt att man placerar panelen under skuggan från bommen på detta luckgarage. Jag tror inte det är så effektivit, å andra sidan kan det vara svårt med placeringen på segelbåtar. Undrar hur många år man får vänta på segel med insydda och superflexibla solcellspaneler i?

Även om man lyckas placera sin panel fritt från skuggor, så kommer det ju in en båt på platsen intill och skuggar.... Nä, det är svårt, föga estitiskt, ja egentligen skitfult, så är nog placeringen på en egen liten mast på akterdäck den effektivaste lösningen.

En avlägen kompis är radioamatör och segelbåtsägare, han monterade en antennrotor under panelen, och någon smart elektronik som såg till att automatiskt vrida panelnen rätt. Efter något år var det en firma som försökta sälja denna lösning, men det blev nog aldrig någonting av detta.

Jag har ju en motorbåt, met ett stort platt rufftak, där man kanske kan placera ut några 100w paneler, men då försvinner "solaltanen" .... Alltid dessa kompromisser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tre lösa 100w paneler varav två alltid är på däck, långsledes på var sida om masten och distanser under så fall, mm. tampar får plats. Den tredje panelen är "stuvad" ovanpå ena panelen. Oftast räcker strömmen som det är fast när jag behöver ladda på mera spänner jag upp panelerna på lämplig plats med gummistroppar. Då har jag åxå tre st som ger ström.

Den tredje har jag med nu... t.o.m nästa helg och nån vecka på hösten, annars räcker två st för mej. Har hittills inte behövt landström mer än om jag ska dammsuga eller vill ha varmvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en båt med bred rumpa och mer praktisk än estet är lösningen solklar som alla vet.

Radar upp 150W solpanel samsas väl. Samtidigt hissas gummijollen upp där och ger bra stöd när man står upp och håvar upp makrillen.

Faktiskt det mest praktiska tillbehöret på båten. Solcellerna är väldigt sällan skuggade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har man en båt med bred rumpa och mer praktisk än estet är lösningen solklar som alla vet.

Radar upp 150W solpanel samsas väl. Samtidigt hissas gummijollen upp där och ger bra stöd när man står upp och håvar upp makrillen.

Faktiskt det mest praktiska tillbehöret på båten. Solcellerna är väldigt sällan skuggade.

På breda båtar har jag dock sett riktigt snygga targabågar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...