Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Ard-Kristina

Volvo Penta 2002

Rekommendera Poster

Några minuter efter att motorn startats börjar lampan för laddning och temperatur blinka. Det bör betyda att batterispänningen är för låg, men den ligger på 13,7 V och laddspänningen är 14.3 V. Båten är en Maxi 909 från 1989. Någon som har en hypotes vad det kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några minuter efter att motorn startats börjar lampan för laddning och temperatur blinka. Det bör betyda att batterispänningen är för låg, men den ligger på 13,7 V och laddspänningen är 14.3 V. Båten är en Maxi 909 från 1989. Någon som har en hypotes vad det kan vara?

Gissningsvis dålig kontakt någonstans i en kabelsko, en kontakt eller som jag hade i det lilla kretskortet som sitter under instrumentpanelen (iaf fainns det ett under min till en VP2003). Hade det bara varit laddningsproblem skulle ju inte templampan blinka och har du liknande panel som min sitter de på samma kort.

Det är nog bara att börja felsöka runt där, med en multimeter och mycket tålamod. Det kan ju vara ett jord-(eller rättare batteriminus) fel mellan motor och instrumentpanel, kolla minusflätan eller om du har kabel att du har bra kontakt mellan batteri-motor-instrumentpanel.

Men det kan vara nästan vad som helst...lycka till!

/Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det sitter en TEC-regulator kopplad till generatorn, brukar laddningslampan blinka tills batterispänningen har stigit. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Jocke, det fanns faktiskt en kontakt som hade hoppat av tidigare. Får nog plocka ner generatorn och klämma åt den, och samtidigt kolla alla andra kontakter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...