Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Gabe

Dubbla varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Förutsättningar:

Jag vill kunna värma varmvatten med både gångvärme från motorn

och med värmaren till mitt vattenburna värmesystem, men har svårt att få plats med den minsta varmvattenberedare med dubbla slingor som jag hittat (40 l).

 

Om jag i stället:

Installerar två mindre beredare (20+20 l) som jag får plats med - med den ena berederans slinga ansluten till motorn och den andra beredarens slingan till värmaren.

Sammanbinder vattnet på de båda beredarna och sätter blandningsventilen på den ena sammanbindningen.

 

Min fråga:

För att inte få en kall och en varm beredare - måste jag ha en cirkulationspump i sammanbindningen eller uppstår en vattenrörelse ändå.

 

Eller:

Om lösningen inte är lämplig är det kanske en värmeväxlare till

motorvärmen och parallellkopplade slingor som gäller om jag vill komma upp i 40 l varmvatten eller....?

 

Tacksam för idéer

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt enkelt, men cirkulation brukar vara no no när det gäller varmvattenberedning.

Målet är att få vattnet att skikta sig så att det tunga kalla vattnet ligger i botten av beredaren och det varma lätta vattnet ligger i toppen. Det är ofta bättre med 10 liter vatten som är 50 C än 20 liter som är 30 C.

 

Jag får nog fundera lite innan jag ev. kommer på något.

 

Hur mycket gångvärme och hur mycket vattenburen värme kommer du att ha?

Hur länge?

Hur ofta?

 

Beskriv så mycket som möjligt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Lasse: Är de dubbla beredarna bara för att få mer varmvatten, eller finns det någon annan fördel också?

 

Jag tycker att det verkar litet riskabelt att låta motorns kölvatten cirkulera runt i hela båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Tack för alla svaren.

Tänker att det kanske trots allt är mest praktiskt med endast en beredare och

en som inte är för stor för att kunna laddas snabbare och som jag även kan värma med gasolpannan.

Vad tror ni om skissen.

 

Varmvatten men ingen värme

1:a Sommar på sjön: Motorn värmer beredaren

1:b Sommar i naturhamn: Gasolpannan värmer beredaren

1:c Sommar i gästhamn: Landström och/eller gasolpannan värmer beredaren

 

Varmvatten och värme

2:a Höst på sjön: 

Motorn värmer beredaren

eller

Motorn och vid behov gasolpannan värmer beredaren och konvektorslingan.

2:b Höst i naturhamn:

Gasolpannan värmer beredaren-motorn-konvektorslingan

2:c Höst i gästhamn:

Landström och/eller gasolpannan värmer beredaren-motorn-konvektorslingan

båtvärme.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Lasse: Är de dubbla beredarna bara för att få mer varmvatten, eller finns det någon annan fördel också?

 

Jag tycker att det verkar litet riskabelt att låta motorns kölvatten cirkulera runt i hela båten.

Min "första" beredare hade ingen 230 v.

Kompletterade med en elektrisk

Fördelar att det blev rejält med varmvatten

Inga problem med kylvattnet

Skulle någon värmare eller slang gå sönder är det bara att stänga slingan på motorns in o ut gångar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Min idé om två beredare var p.g.a. platsbrist.

 

Att seriekoppla två beredares vatten resp. slingor och bara värma med motorn - med eller utan växlare - funkar givetvis.

 

Men har någon en lösning på mitt problem.

Den ena beredarens slinga direktansluten till motorn och den andra beredarens slinga ansluten till värmaren.

Hur få en blandning de två beredarnas vatten eller styra vattenuttaget

till den beredare som är varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Min idé om två beredare var p.g.a. platsbrist.

 

Att seriekoppla två beredares vatten resp. slingor och bara värma med motorn - med eller utan växlare - funkar givetvis.

 

Men har någon en lösning på mitt problem.

Den ena beredarens slinga direktansluten till motorn och den andra beredarens slinga ansluten till värmaren.

Hur få en blandning de två beredarnas vatten eller styra vattenuttaget

till den beredare som är varm.

Nej, har ingen bra lösning.

Det går naturligtvis att lösa om du bygger på ett styrsystem. Roligt så länge det funkar, men inte sedan.

 

När jag nu sett ungefär hur du tänkt dig tycker jag att seriekopplade VVB verkar bäst.

Hur stora beredare har du tänkt?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey!

 

40l-beredaren är för stor - men jag får plats med två 20 l.

 

Ändå lite nyfiken på om det inte skulle funka med två små beredare sammankopplade

nos mot nos - med självcirkulation eller en lite pump.

 

Annars får det bli en växlare och en beredare enligt min skiss eller två beredare i serie.

 

Vet du hur man dimensionerar växlaren.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, jag kan inte dimensionera värmeväxlare, men det är viktigt att göra det rätt.

Det är inte bara effekten som är viktig utan också vätskeflödet genom den på båda sidor och vilken vätska det är.

Kolla med en leverantör, tex. Armatec.

 

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar med sammankopplade nos mot nos.

 

Jag kanske slår in öppna dörrar, men jag skriver lite blandat som jag hoppas och tror kan hjälpa dig vidare utan att du får en slutlig lösning. Skrik om du tycker du får för mycket info och för lite svar.

 

Som jag skrev från början är det inte så bra att få cirkulation i beredaren oavsett om du har en eller två. För det första får du då en jämn låg temperatur i båda beredarna när du börjar värma och för det andra blir ju temperaturen snabbt lägre när du börjar använda vattnet.

 

Låt säga att du har 40 liter härligt 50 C vatten och så använder du 20 liter av detta och ersätter med 20 C vatten. Då har du plötsligt 40 liter 35 C vatten. Om du inte blandat om beredarna hade du istället haft 20 liter 50 C vatten vilket är mycket mera användbart.

 

Jag har ingen koll på hur VVB för båtar är konstruerade. Det påverkar vad som är möjligt att åstadkomma. I fastighetssammanhang använder man förrådsberedare eller slingtankar. En förrådsberedare är en tank där man värmer upp allt tappvarmvatten så att hela volymen är varmvatten medan en slingtank istället är en tank med "smutsigt vatten" där varmvattnet värms i en slinga i tanken när man använder varmvattnet.

 

Några saker att tänka på.

  1. Tillför värmen i övre delen av tanken.
  2. Ta ut värme eller varmvatten ur övre delen av tanken.
  3. Tillför kallvatten i nedre delen av tanken.
  4. Återför vatten som använts för uppvärmning i nedre delen av tanken.
  5. Tänk på att du ska kunna tömma systemet till vintern.
  6. Glöm inte säkerhetsventiler om du kan tillföra "obegränsad" mängd värme som ex.vis från en elpatron eller en gaspanna till en sluten krets, tex. mellan två ventiler.
  7. Tänk efter vad som är viktigast, värme i ruffen eller varmvatten.
  8. Luta alla rör så att de lutar uppåt medströms - eller i alla fall inte lutar nedåt. Då blir det lättare att få ur luften ur systemet. Det blir också lättare att få ur vattnet ur systemet till vintern.
  9. Exp.kärlet behöver inte sita högt som du ritat om du har ett slutet kärl, men det vet du säkert. Du klarar dig säkert med ett tvåliterskärl, men lite större kärl är ofta billigare (mera standard). Läs mera om exp.kärl här. Det funkar med öppet kärl också och då kan du konstruera bort behovet av säkerhetsventil.

 

Ang. pkt 7 så tänker jag såhär när jag ser ditt system.

När du går för motor så prioriterar du värme i ruffen eftersom du först tar ut värme i konvektorerna och det som ev. blir över går in i VVB.

När du använder gaspannan så prioriterar du varmvatten eftersom den går in i VVB direkt.

Jag skulle nog kopplat motorvärmen så att den först gick in i VVB och sedan ut för att värma ruffen med resterande värme. Kanske ska det finnas möjlighet att välja vad som är viktigast.

 

En tanke till. Du skulle kunna göra så att större delen av systemet är fyllt med glykol. Då behöver du inte tappa ur så mycket varje höst. Om du fyller upp hela ditt system som du ritat med glykol/vatten och tänker dig att du har en slinga i tanken för varmvatten så har du bara den lilla slingan i tanken att tömma varje höst. En fördel till är att du slipper fylla på med nytt syresatt vatten varje vår. Det syresatta vattnet gör att systemet rostar lite till varje gång du fyller det.

 

Värmen från motorn, är det sjövatten eller är det glykol/vatten? Är det glykol/vatten behöver du ju ingen värmeväxlare om du kör glykol/vatten i hela systemet.

Tillägg: Det är klart du ska ha en värmeväxlare till motorn, annars värmer du ju upp motorn hela tiden.

 

Jag vet inte om det blev för mycket information och för lite svar på dina frågor.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey!

 

Tack för en imponerande mängd information - ska försöka svara på en del.

 

1. Värmeväxlaren

Branschen säljer en växlare Alde 16/22 för ca. 2650:-.

Ska se om Energishop - som petter föreslagit ovan - har någon liknade men billigare.

Hittar dock inga data om växlaren på Alde’s hemsida.

 

2. Med sammankoppling av växlarna nos mot nos menare jag - två gängse liggande

växlare typ Isotemp som alla handlare säljer - med anslutningarna när varandra

så att med bara ett par rörstumpar på ett par dm kanske självcirkulation skulle 

uppstå.

 

3. Växlarna är ju i det här fallet utvändigt bara 30 cm höga så skiktningen i de

lilla tankarna kanske är försumbara.

Isotemptankarna är utformade med kallvatten in i botten och varmvatten ut i toppen

som du säger - så du har nog rätt.

Tankarna har tappventiler

 

4. Det värmesystemet med gasolvärmare och konvektorer som jag redan har, har expansionskärl, glykolvatten och självcirkulation.

Med varmvattenberedarna och växlaren tillkopplade kompletterar jag med en cirkulationspump.

Pumpar säljs av Glembrings (som tillverkar båtvärmare för diesel/fotogen) och säkert Sundquist Metall AB som tillverkar Gasthermpannan. Tror att folk även köper budgetpumpar på andra ställen också.

 

5. Ang. i vilken ordning komponenterna kommer.

Gasolpanna - beredare - motor - konvektorslinga.

Gasolpannan ska kunna värma beredarna fort och sedan ingå som del av värmesystemet.

När jag går för motor är konvektorslingan i normalfallet bortkopplad.

Antar att en växlare för över energi åt båda håll så det måste till en ventil

för att koppla bort motorslingan - men det känns som överkurs.

 

6. Hela systemet har glykolvatten - motorn har växlare mot sjövattnet.

 

7. Börjar kännas lite som ”Putte ska ha en banan” från en känd monolog -

Kanske bäst att nöja sig med ett värmesystem för sig och varmvattenberedare 

värmd av motorn för sig.

Blev bara lite uppjagad när jag hittade Isotempberedaren med dubbla slingor.

 

Hälsningar

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...