Gå till innehåll
lördag 26 oktober 2024
rackarhulda

Motorrumsfläkt

Rekommendera Poster

Biltema har ju en motorrumsfläkt för tex flexislangar ! Frågan är låter den mycket ? Jag ska lägga den över en strömbrytare för ett kontrollerat ventilations behov , för att senare om behovet finns lägga över den på relä och timer .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De motorrumsfläktar jag varit i kontakt med brukar låta mycket, ja. Dessutom är det inte säkert de är tillverkade för kontinuerlig drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är säkert inte tillverkade för kontinuerlig drift. Frågan har diskuterats nyligen i en annan tråd och den motorrummsfläkten höll inte...

 

Målet med en motorrummsfläkt är att dra ut så mycket luft som möjligt på kort tid, buller är ointressant och de kan byggas så att de går på för hög effekt eftersom de går kurta tider.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej då letar jag efter en annan typ av fläkt som klarar av att gå längre tid . Finns ju apparat skåps fläktar som går flera år vet dock inte om det finns med 12 volt .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jabsco (numera Rule?) anger att deras motorrumsfläktar klarar kontinuerlig drift, tysta är dom dock inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det inte själva fläktes som låter, det är luften som man förflyttar som ger upphov till oljudet.

Jag har kompletterat en elektroluxventil med en datafläkt, begagnad, den större modellen, från datorns nätdel, den går på 12 volt. Den hjälper till att ventilera ut skithuslukten från toaletten. Däremot är dessa nog inte avsedda att monteras liggande, den brukar hålla i fyra- fem säsonger, och då går den hela tiden dagtid, sedan får man skrota en ny dator och sno fläkten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det inte bilmotorn som låter, utan detonationer av luft och bränsle.  ;)

 

Det är fläktbladens utformning som ger olika typer av ljud och olika mycker ljud när bladen träffar luften. Jag tycker nog man kan påstå at det är fläkten som låter eftersom samma mängd transporterad luft kan låta olika mycket beroende på hur fläkten är utformad.

 

Datorfläktar är ofta både billiga och tysta och dessutom är de lätta att varvtalsstyra.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en likadan fläkt. Låter inte så farligt faktiskt. Med kåpan på lär du knappt höra den

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en likadan fläkt. Låter inte så farligt faktiskt. Med kåpan på lär du knappt höra den

 

Okej det var ju en annan sak ! Hörs den /eller använder du fläkten efter du har stängt av motorn , hörs den då ? Jag menar en datafläkt har en decibel på ca 30 alltså knappt hörbar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...