Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Myggbetet

Draggar som fastnar på botten

Rekommendera Poster

Nu är det väl såklart att tanken med en dragg är att den ska fastna på botten, men när man sedan vill få upp den och den sitter fast som berget, hur gör man då? Har klurat på vad äglan i nedre delen av draggen är till för också? Alltså den lilla öglan eller h¨let som sitter i motsatt ända av den öglan du fäster tampen i.. Hoppas någon har några vettiga förslag. Tack på förhand//Jimmy PS. Sjösättning av pärlan på lördag, kommer sjunka som stenen. DS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plotter

Man kan fästa själva ankarlinan i den nedre öglan sedan fäster man den i den övre med ett buntband, fastnar nu ankaret kan man rycka av buntbandet och ankaret dras baklänges.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag håller med Plotter. Man fäster ankarlinan i den nedre öglan. För att sedan sätta en tunnare lina (beräkna hållfasten, ifall du har en ankarlina som håller x kg så ta ett brytsnöre på hälften) mellan ankarlinan och den övre öglan. På så sätt kan man dra loss ankaret när detta satt sig tex i berg. Det gäller emellertid att testa utrustningen så den tunnare linan inte varken är för stark eller svag. Jag har inte vågat bruka buntbant. OBS! du måste vara medveten om brytsnöret när du ex stormförtöjer. För då får inget släppa. Ta då och säkra upp denna punkt./Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man inte fästa en extra tamp i den nedre öglan, då man då kan dra draggen bakåt med den eller liknande? Vad är det för dragg du pratar om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ologiskt eller inte, det är så man man kan göra ute i stora världen. Jag är ingen matematiker men det finns säkert någon som ganska lätt kan räkna ut brytkraften i det övre fästet. För mig har detta fungerat i närmare 30 år. Detta lärde jag mig av en gentleman och fiskare som idag är närmare 90 år. Jag har hittills fått upp mina draggar och dessa har inte lossnat av vågor och vind. Var och en får göra som den vill. Dett var bara ett sätt att förklara varför det finns 2 öglor på en dragg. Ankra tryggt/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu börjar jag förstå varför vissa kräver körkort på sjön ska vi lära oss å hantera ankare å dragg framför en skärm så e de nog dags för en kurs hälsningar stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste protestera Jag har körkort men inte fick jag lära mig vad den lilla öglan är till för. Är det inte bättre att skriva vad den är till för istället för att hacka på någon som frågar.Alla är nybörjare innan man är proffs!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar simma ner och ta loss det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag undrar vad försäkringsbolaget säger efter strandning på grund av brusten brytlina. Sarnblads information det rätta för lugn nattsömn, Thures för de mer sportiga. Själv ankrar jag alltid för dåligt väder och vackra drömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom vi nu verkar ha kommit in på kapitlet nattförtöjning är det i min något pervesa värld lika med stormförtöjning. Då om inte annars är det alltid, väderprognos (läsida) och 2 draggar i sjön som gäller, eller? Men i denna fråga som vilken annan, finns det väl lika många åsikter som båtägare/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, intressant att höra alla synpunkter. Smoegen, om du nu tycker det verkar så dumt så kan du väl förklara precis hur du gör istället för att tarcka ner på andras metoder. Jag tror inte heller så mycket på iden med nåt brytsnlre, däremot på en tynre tamp i nedre öglan. För att kunna dra draggen bakåt. Tack för mej//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DRAGG säger ni ja......precis vad det är oxå säger jag. Jag har tyvär en dragg till min båt för jag har inte fått tummen ur arslet att köpa ett ANKARE (draggen följde med båten) min erfarenhet av draggar är den att det e bara skit att förlita sej på om man ska stormförtöja ca:10% av försöken får man fäste med en dragg, och då är det just i en stor grissten eller rätt när i berget, och dem få gånger jag lyckats att få skroten att fastna så är det tyvär inga problem att få den att släppa heller. Ingen blir lyckligare en jag om det skulle råka fastna så pass att jag fick kapa linan :lol: då MÅSTE jag ju skaffa ett nytt, och nån dragg blir de inte tal om när den dan kommer... Ha en bra sommar allihop...skepp o hoj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt min tanke. En dragg duger egentligen bara till att dragga efter tappade föremål med - hörs förresten på namnet. Den draggar nämligen. Fastnar som sagt absolut säkert bara när man snabbt behöver ha loss den. Själv har jag slängt draggen som följde med båten när vi köpte den, efter ett par otrevliga incidenter första sommaren, när vi drev glatt trots draggen. Nu har vi ett Bruce-ankare av lagom tyngd och med lagom längd kätting närmast ankaret. Som litet extra reserv har jag en rejäl blyplätt som jag ärvt av grannen. Den är i alla fall bättre än draggen. Jo, en sak till är den dj..vla draggen fenomenalt bra på - att klämma sönder ens fingrar. Först sitter det så in i hel..te fast och sen lossnar plötsligt en eller två klor och slår en på fingrarna så man gråter. Vad vi inte har men som vi verkligen borde skaffa är en rejäl bit lagom elastisk lina mellan kättingen och Ankarolina-bandet. Bandet är egentligen för stumt för en säker ankring. Blir lätt en massa ryck i ankaret som kan lossa av den anledningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Prova att ankra med exv ett bruceankare, modellen större än vad om anges av tillverkaren, vilka verkar ha som sport att ange för litet ankare till ens båt. Fäst i ankaret en tre meter lång kätting i shacklet till ankarlinan. Just i det scacklet fäster ni även Er blyplätt. Blyplätten minskar ryck och knyck från båten. (Ja, det blir tungt att hala upp ankaret, men er goda sömn med förhoppningsfullt goda drömmar är räddad) De bästa /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa ett ankare istället är alltså något ni kan rekomendera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut! En kolossal skillnad med ett rejält ankare! Tack för bra tips Sarnblad och _Wille_. Här ska testas!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...