Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
coke

Drev och Propeller?

Rekommendera Poster

Hej! Undrar hur man ser på en propeller om det är en vänster eller höger gående? Undrar även hur man kollar åt vilket håll drevet går? Dvs vad man ska ha för propeller! Har fått för mig att det finns både höger och vänster propellrar och drev! Och om så är fallet vad är skillnaden och till vilken nytta? och vad är vanligast? MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas. Står du bakom din båt och ser på propellern och tänker dig åt vilket håll den borde snurra för att driva båten framåt, -är det åt vänster så är det en vänstergående propp du har. Du kan kolla drivriktningen på drevet med att lägga i en växel och köra en kort stund på startmotorn (ta först bort tändhatten till tändspolen) då ser du vilket håll det går sett bakifrån. Är det ett Volvo 200,250,270,280 eller 290drev kan du ändra drivriktning med att enkelt flytta växelarmen under täckkåpan på drevet. Anledningen till att det finns hö och vä gående är att proppen tenderar att vrida båten, -tex en lätt båt med med styrplatsen(förarens vikt om han är ensam i båten) på sryrbordsidan ska du ha en högergående proppeller för att räta upp båten ifall den lutar åt styrbord. Olika drivriktningar används också vid dubbelmontage för att forhindra klättring, dvs att propparna drar båten i sidled. Motgående proppar motverkar detta. Vänster gående propp är vanligast på singelinstallationer. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Som på min båt när jag slår i växeln framåt så tar det stopp om jag försöker vrida den åt höger medurs men jag kan snurra den åt vänster dvs moturs! Är det ett vänstergående drev jag har då? Hur kan man tänka sig åt vilket håll proppen ska snurra? MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som om du har ett vänstergående drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Ifall jag skulle röra till begreppen lite till. Ställ dig bakom drevet och titta framåt. Titta på det bladet som är på höger sida om centrumet eller vrid propellern så du har ett blad till höger. Börjar bladet du tittar på uppe eller nere är pudelns kärna. Börjar bladet uppe och gör en båge nedåt = högervriden Börjar bladet nere och går uppåt = vänstervriden Blev det krångligt? /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Nejdå det vart inte krångligt! Var ute och kollade på proppen nu! Den verkar vara en vänster! För bladet börjar nere längst ut mot propellerkonan och vrider sig uppåt åt vänster in mot drevet! MVH/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra! för det är egentligen inte så lätt, eller? Ha en bra sommar/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...