Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
odysseus65

Effektiv avfuktare inför reparation i kölsvinet?

Rekommendera Poster

På karlssons hittar jag en liten frostvakt som är så smal att jag faktiskt skulle kunna lägga den i botten på svinet. Törs man låta den ligga där på svag värme i ett par veckor? Alternativet är en stöveltork som når nästan halvvägs ner till botten. Men hur länge kan man köra en sån nonstop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen av dessa lösningar kommer att avfukta din köl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så enkla fysiklagar som att 'vatten förångas av värme' funkar inte alls när det gäller båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du har fritt vatten funkar värme, men det går fortare att torka bort vattnet med en svamp eller trasa.

Torr luft och tid är vad som krävs för att få gort vatten som trängt in i plast, helt enligt fysikens lagar. Värme skyndar på detta något.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

post-106994-0-98020400-1462208142_thumb.jpg

När jag reparerade en mindre böldpestskada på en av mina tidigare båtar - den med bulan i plasten i kölskrapet som var fylld med nåt som jag tror var blyoxid - byggde jag en plasttunnel av byggplast runt skadan.

post-106994-0-05955300-1462208071_thumb.jpg

En liten värmefläkt i ena änden. det var en värmefläkt med två läge. Det lägsta effektläget var för högt, så jag seriekopplade elementen och sänkte effekten rejält. Värmefläkten var på 2x1000 watt. Det var alldeles för mycket, så värmesäkringen löste i ett kopplade om slingorna i serie och fick en värmefläkt på 400 W. 

En lika dan fläkt ned kopplad till 400W satte jag mot bygel till centrumlyften som  var fastgjuten i blykölen och fick på så sätt blyet i kylen uppvärmt en  del.

I framkant på tunneln satte jag en luftafuktare med avsloppslangen ut genom plasttunnel och ner i en spann, så att jag kunde se hur mycket vatten det kom. Till att börja med kom det väldigt mycket och ganska snart var mängde fukt som drog sur knappt märkbar. Torkningen pågick i mer än ett halvår och då hade jag de stora hålen öppna in mot kölen.

Efter att du såga/slipat/huggit bort plasten i botten på kölskrapet, kan du ju på något sätt häng upp frostvakten - om du redan köpt den - annars hade jag nog föredragit en liten värmefläkt med låg effekt.

Jag skulle placerat en luftavfuktare i båten och dragit avloppslangen ner i en slang. Byggt en tunnel av byggplast runt det område du vill avfukta. Tejpa helt tätt mot omgivande ytor. Du vill ju inte avfukta hela jordens atmosfär.

Sen måste man ju utöva mycket tillsyn. Det kan ju va en brandfara om man är lite klantig,

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Thallata för konstruktiva tips. Jo jag köpte en liten frostvakt men den blir idiotvarm även på första läget så den kan jag glömma att lägga ner i kölsvinet.

Kombinationen av en värmare och en avfuktare låter bra. Kommer inte ifrån en avfuktare förstår jag som Peter redan påpekat.

Avgränsning.. Bra! Kölsvinet är ju lätt att täta så avfuktaren jobbar maximalt. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska alltid avgränsa; sedan se till att luften blir torr. Fuktig luft rör sig mot torr, fukt vandrar till kalla sidan från varma. Du måste också få bort alla tätmembran - och stoppa tillförseln av fukt från ditt läckage.

Glöm inte att du kan torka kemiskt; du behöver inte ha en dyr maskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter! Ser att jag inte kan byta min frostvakt mot en avfuktare. Det blir 150 kr mot ca 1500 kr.

Läste nyss om hemmagjorda torrbollar på sailguide. Vägsalt! Någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sommarvägsalt, inte tösalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tanken att torka ur kölsvinet och sedan hlla i epoxi som du var inne på tidigare eller hur går tankarna på själva fixet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm min fråga. Såg nu svaret i den andra tråden, sorry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men visst torkar det bättre med värme också. Kollar man med en hygrometer så går den ned när värmen går upp. Så har man gott om energi som vi har I Sverige så kan värmare vara ett sätt.

Kalciumklorid (sommarvägsalt) är ett sätt men långsamt. C:a 20l vatten försvann ur skrovet under ett halvår. Samma varje vinter. En 25 kilos säck runt 135 kr. Billigare än elström till värmaren kanske men dyrare än kondensavfuktare? Fast vintertid funkar saltet bättre än åtminstone kondensavfuktaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men visst torkar det bättre med värme också. Kollar man med en hygrometer så går den ned när värmen går upp. Så har man gott om energi som vi har I Sverige så kan värmare vara ett sätt.

Kalciumklorid (sommarvägsalt) är ett sätt men långsamt. C:a 20l vatten försvann ur skrovet under ett halvår. Samma varje vinter. En 25 kilos säck runt 135 kr. Billigare än elström till värmaren kanske men dyrare än kondensavfuktare? Fast vintertid funkar saltet bättre än åtminstone kondensavfuktaren.

Ja - så är det. När värmen går upp går den relativa fuktigheten ner. När man stänger av torken igen så stiger den relativa fuktigheten åter igen. Lösningen är att ständigt ha värme på..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte det enklaste att ställa en byggfläkt så att den blåser på området som ska torkas och ha en öppning upptill i båten så att den varma luften försvinner ut med fukten. (Och ersätts av luft utifrån som byggfläkten värmer upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värme i kombination med ventilation är en rätt dyr lösning om tiden är lång.

Någon som kan uppskatta torktiden?

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju inte släpa runt en 25 kg säck.. Stoppade ner min vanliga torrboll i svinet istället å la på durkskivan..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart måste man släppa ut den fuktiga luften. Alla har väl sett ett torkskåp. Varm luft blåser in bland kläderna och torkar betydligt snabbare än om luften skulle vara kall, dvs inte så torr.

Men jag har märkt att det torkar bra även om man sätter på avfuktaren i ett litet utrymme med kläder på tork. Troligen lägre energipris per kalsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är skillnad på ett såpass massivt material som en köl och kalsonger, så det blir lite olika där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skillnaden är förstås att kläderna blåser det igenom på ett annat sätt. Där blir varje tråd satt på tork och går blixtsnabbt jämfört.

Annars är väl den fysiskaliska principen klar om att olika tillstånd vill bli utjämnade. Den kraften är urstark och verkar tills utjämning skett. Först då slår den sig till ro.

Det innebär i kölfallet att så länge högre fuktighet råder i laminatet i kölområdet än i övriga båten så avlämnas fukt. Men saktare än en lus på en tjära sticka.

Ska man få nån fart på sånt här ska man helst komma till kokpunkten. Men det är inte bra för polyestern. Annars kokar förstås vattnet bort på nolltid. Skulle tro att även en måttlig höjning av temperaturen som även polyestern tål ger en snabbare avfuktning. Kanske kräver en googling.

Känner att jag skrivit över mitt förstånd om detta med fast materia och gas.

Finns det fysiker på MG?

Lär oss mer i ämnet effektiv költorkning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Självklart blir det en mycket högre driftkostnad än en avfuktare men prislappen på en avfuktare värd namnet avskräcker ju om den bara ska användas en gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Självklart blir det en mycket högre driftkostnad än en avfuktare men prislappen på en avfuktare värd namnet avskräcker ju om den bara ska användas en gång.

Det var lite därför jag ställde frågan om torktiden.

Pratar vi tre vecor kanske elen går på 600:- kronor vilket kan vara ok.

Pratar vi sex månader blir det 6000:- kronor, inte lika ok. Då är det bättre med en billig avfuktare.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...