Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

Rekommendera Poster

Jag skall flytta VHF-radion till förarplatsen, jag finner att den är mer praktiskt placerad där än längst bak i ruffen.

Nu sitter VHF´n tillsammans med en bilstereo och antenndelningsbox nästan längst akteröver.

Triton29Fly.JPG

Här är en bild på båten, VHF-antennen sitter på "mastens" sb-sida. En traditionell "blindkäpp". Antennens kabel går ned genom rufftaket till ruffen/hyttens aktre skott, där är den kopplad till en delningsbox, och sedan kort anslutningskabel till radion.

Nu skall VHF-radion flyttas föröver till förarplatsen, längst fram i hytten på sb -sidan. Jag har en massa RG-58 kabel med kontakter, kabeldragningen kan bli spännande... men finns det inom VHF- bandet någon sådan där mystisk längd att dividera med för att undvika stående våg? jag ser att "sjösjö" säljer färdig kabel i femmetersintervall. Klart det går ju att räkna ut... om man vet formeln.

Sedan för att stöka till det ytterligare, så skall en AIS-transponder installeras också, den har egen inbyggd delningsbox.

-Kanske jag skall skita i nuvarande delningsbox och sätta upp en vanligt FM-rundradioanetenn nu när vissa kabelkanaler ändå är blottlagda inne i båten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns inga kritiska längder för VHF. Det var på gamla PR tiden då längden skulle vara jämt delbar med 3,65 m om jag inte minns fel.

Hälsningar Ove

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Det finns inga kritiska längder för VHF. Det var på gamla PR tiden då längden skulle vara jämt delbar med 3,65 m om jag inte minns fel.

Hälsningar Ove

Jo det var det jag var ute efter, jag har kvar min gamla "ståendevåg-meter" från 27MHz-tiden, den kanske funkar även för 156MHz... eller kanske inte alls...

Tack för svaret!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har SXK samma service i någon annan del av landet? (Egentligen är jag bara intresserad av Stockholmsområdet.)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Inte vad jag vet, men det går ju att stöta på kretsen i ditt område. Vi skickar också våra hyresprylar om medlemmen bor för långt bort, frakt fram och tillbaks tillkommer förstås. 

Hälsningar Ove

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte tänkt montera AIS' en på egen antenn så skulle jag göra så här;

Ta bort delningsboxen. Anslut den vanliga radion till egen antenn, en ny.

Montera AIS boxen där den första boxen satt. Sätt AIS bredvid. Dra kabel till VHF.

Kabellängd på VHF är inte kritisk annan än att du tappar lite effekt

( min masttopp plus under däckdragning summerade jag till 31 m)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eventuellt fungerar din SWR-mätare för 27MHz även för 156MHz. Men bara "eventuellt".

Tag annars kontakt med någon av Amatörradioklubbarna i Sthlm. De har mycket kompetent folk som kan hjälpa dig med allt inom området - SWR-mätare, kablage, kontakter, i vissa fall även uppmätning av dämpning.

Förutom alla amatörradioband från kortvåg till mikrovågsfrekvens finns 2m-bandet (144-146MHz) som är mycket närliggande både vad avser mätutrustning, kablar och kontakter.

(Funkis: Med 31m hoppas jag du har använt en riktigt bra grov lågförlustkabel ;) )

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du säger det känner jag ju minst en radiot här i Göteborg, SM6-tjosanhejsan nånting. Han har nog en SWR-meter.

Funkis, nej delningsboxen sitter långt akteröver, jag vill ha AIS nära VHF och plottern, annars får jag nya kabeldragningsproblem.

Möjligen kan rundradion få egen antenn, och VHF antennkabeln dras över rufftaket, istället för i befintlig svårtillgänglig kabelkanal under däck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du säger det känner jag ju minst en radiot här i Göteborg, SM6-tjosanhejsan nånting. Han har nog en SWR-meter.

Funkis, nej delningsboxen sitter långt akteröver, jag vill ha AIS nära VHF och plottern, annars får jag nya kabeldragningsproblem.

Möjligen kan rundradion få egen antenn, och VHF antennkabeln dras över rufftaket, istället för i befintlig svårtillgänglig kabelkanal under däck.

Missade att du höll till i "Götet" :) ...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, mitt QTH framgår inte i presentationen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 kabellängd är väl lite drygt 185m?

Flåt kunde inte låta bli. ☺

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2016-05-03 vid 08:01 skrev Funkis:

Om du inte tänkt montera AIS' en på egen antenn så skulle jag göra så här;

Ta bort delningsboxen. Anslut den vanliga radion till egen antenn, en ny.

Montera AIS boxen där den första boxen satt. Sätt AIS bredvid. Dra kabel till VHF.

Kabellängd på VHF är inte kritisk annan än att du tappar lite effekt

( min masttopp plus under däckdragning summerade jag till 31 m)

Återupplivning.

Detta var ju några år sedan.

Nu har alla mottagande och sändande "radioapparater" egna antenner.

är nu inne på den tredje VHF-antennen, då jag haft litet otur med sådana, kabeln har gått av 3 mm innan den försvinner in i antennens gjutna plasthölje, en antenn har knäckts då den inte tålde att bära en vimpel i hård vind, vilket jag borde kunna har räknat ut.

Nu till denna säsongen förser jag båten med en vanlig enkel bilradioantenn monterad i ett NOA-fäste på radarbågen, antennen signaljordas i denna båge.

Tidigare har rundradio och VHF delat antenn via delningsbox, nej, det fungerade inte så bra, det är sant.

Sedan blev det en 40 cm kort "båtantenn" från LTC ("Mussepiggsvans"), den funkade inte så bra och rostade. Nuvarande är ju runt 80 cm lång.

Långt efter jag skapade denna tråden införskaffade jag en riktig sändande och mottagande AIS, den har en egen kombinerad VHF och GPS-antenn, praktiskt. Av monteringspraktiska skäl sitter den på hyttaket, dels räckte inte kabellängden för att montera den högre upp, dels skall ju GPS-antenner inte sitta för högt, då det kan bli positionsskillnader om båten rullar mycket.

Plotterns GPS-antenn lade av, så det blev en ny efter diverse plågsamma elektroniska experiment, och även denna placerades på hyttaket, den gamla satt högt upp på radarbågen.

Uppe på radarbågen sitter ju där förstås radarns antennburk, sedan bilradioantennen, VHF-antennen och en TV-antenn. Det blir bara besvärligt på hösten och våren när denna båge skall monteras/demonteras, inför lastbilstransporten, om det finns för många kablar och antennspröt.

Vidare köpte jag mig en ny bilstereo, hade tänkt mig en Alpine, då det sägs att dessa har bra radiomottagning, men det blev en Pioneer som var kraftigt nedsatt i pris. Och med liggande antenn, utan jordplan, kan jag lyssna på FM-sändaren nånstans i norra Halland utan störningar från solcellsregulatorn..... jag tror alltmer att den jättebilliga stereon från Jula inte var så himla bra egentligen.

Så nu har jag gjort två förändringar, byte av antenn, byte av radio, då är det ju svårt att utvärdera vad det var som gjorde att det var svårt att lyssna på FM-sändaren i Strömstad när vi låg ute på Syd-Koster och ville höra sommarprataren i P1, men jag får väl återkomma...

Även jag har funnit oanvända antennkablar ombord i diverse skrymslen och vrår, och dom sitter fast så det går inte bara att rappa ur dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kämpar med din VHF,AIS och FM-radio. Jag har inte kommit lika långt som dig. Har fortfarande problem att FM-radion blir utstörd ibland.
Jag har kopplat störkällorna till USB-laddarna och nätladdaren i båten.

Men pillar man lite på antenningången  till FM-radion varierar problem.

Jag får ta nya tag i år genom att byta lite kablar och kontakter. Kanske inför ett extra VHF-filter på radion.

Snygg bild på din båt.
Den har många bra ställen att montera saker på till skillnad till min DC-båt. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan skrev anuba:

Du kämpar med din VHF,AIS och FM-radio. Jag har inte kommit lika långt som dig. Har fortfarande problem att FM-radion blir utstörd ibland.
Jag har kopplat störkällorna till USB-laddarna och nätladdaren i båten.

Men pillar man lite på antenningången  till FM-radion varierar problem.

Jag får ta nya tag i år genom att byta lite kablar och kontakter. Kanske inför ett extra VHF-filter på radion.

Snygg bild på din båt.
Den har många bra ställen att montera saker på till skillnad till min DC-båt. ;)

Ja det var svårt med radiomottagningen emellanåt, blev bättre då jag bröt strömmen  till solcellspanelernas regulator, så det var den som störde. Nu ny radio och ny antenn, så får jag se om det hjälper, och än så länge verkar det lovande.

En radio kan ju aldrig bli bättre än sin antenn.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...