Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
drjosefelak

Mariner 9.9hk

Rekommendera Poster

Hej.

Har en mariner 9.9hk -94

Efter har rengjort och bytt olja och satt ihop riggen så kommer det inget kylvatten.

Impeller är hel och fin.

Vad kan vara fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre spontana scenario:

1. Kan du på något vis ha lagt bottenbrickan i impellerhuset åt fel håll - så att intaget på brickan inte matchar med intaget i gjutgodset i växelhuset?

2. Kan du missat/tappat krysskilen för impeller/drivaxel (så att impellern faktiskt inte snurrar)?

2. Träffar du rätt med kylröret i riggen ner i impellerhuset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och då såklart även piprensat skallerstrålens nippel och blåst igenom dess slang?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har kontrollerat alla dina frågor..

har även kollat så det inte är täppt. fritt blås igenom kylröret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

På en 15hk -95 motor av samma fabrikat, så satt det en termostat. Den hade fastnat i ett läge, som gjorde att den inte fungerade som den skulle. Smörjde upp den, då fungerade den som den skulle. Kylvattnet kom tillbaka. Bytte senare under samma säsong, för att vara säker på funktionen. 

Minns jag rätt så satt den under en kåpa (i motorns färg) bak vid tändstiften. var med 3-4 st bultar som skulle lossas, innan jag såg och kom åt termostaten.

Vidare så kan jag inte komma på mer. än att impellern, dvs den nya är lite för hög, kanske trycks fast av kåpan som du monterat över impellern, dvs att den kilat fast.

Men hade också stora problem vid återmonteringen av riggen.

Allt skulle komma rätt i sina spår med axel och en slang, som satt långt upp i riggen, som skulle på rätt plats. Dubbelkolla detta, om du har några tvivel, var riktigt knepigt! 

Redigerad av Niklas-L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hähä låter intressant.. kollade innan efter termostaten, men den verkar vara bortplockad. När jag tar med tryckluft så känner jag att luften kommer ut, då borde det väl kommit ut uppe i riggen annars om röret inte satt på riktigt? Har även provat med den gamla impellern och problemet kvarstår.. hmm detta går mig på nerverna:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... envis pump-jäkel!
Hittade en sajt där pumpen beskrivs detaljerat. Kanske får du nån idé av den?
Är det förresten den modellen med nylon-pumphus som du har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju inte bara impellern som måste vara hel. Även själva pumphuset måste ju fungera.

Det måste vara tätt mellan lock, impeller och botten och kammen måste vara ok så att rätt funktionuppnås.

Om detta inte stämmer kommer det bara tt kaviatera inne pumphuset med liten eller utebliven verkan som följd.

Till många utombordare finns renoverningssatser att köpa.

Detta gäller förövrigt alla impellerpumpar, inte bara utombordare.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror jag har hittat felet.. krysskilen är rätt sliten på något underligt sätt, hur den nu kan bli det..

men beställde en ny. varför får man inte det till impellern om det är en förslitningsvara? :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den brukar inte bli sliten:) På vår Yamaha 28hk-79 såg den ut som ny förra året. Har bytt impeller på den snurran närmare 10ggr iaf:) Glömd krysskil eller felmonterad sådan är klassiker när man får kylproblem efter impellerbyte...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det stämmer säkert, men denna såg inte kry ut:) har bytt impeller 1 gång innan och då va den hel och fin:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...