Ainars 10 Postad 1 Maj , 2016 Hej! Det blev ingen lyckad start på båtsesongen idag. Körde några mil och motorn plöstsligt stannade. Vred på startnyckeln men det hände ingenting. Kom rök fråm motorn. Batteri noll ladning. Startmotorn mkt varm och bränd. Finns det någon som vet vad som har hänt? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 1 Maj , 2016 Har du provat att vrida runt vevaxeln för hand? Om det inte går så har nog förmodligen motorn eller transmission skurit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 1 Maj , 2016 Om startmotorn var het efter att du kört motorn (dvs INTE startmotorn) så har startmotorn antagligen varit inkopplad hela tiden. Antingen för att bendixdrevet låst sig eller pga något elektriskt fel. Jag råkade själv ut för detta gång när tändningslåset var felkopplat. Du borde dock ha hört detta. Det låter illa om startmotorn inte kopplas ur. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 1 Maj , 2016 Tack för svaret! Jag har inte vridit runt vevaxeln med hand men jag ska prova det imorgon. Under körningen hörde jag inget konstigt oljud. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 1 Maj , 2016 Men vad har det för inverkan på batterierna? Båda två var helt tomma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 1 Maj , 2016 Men vad har det för inverkan på batterierna? Båda två var helt tomma? Om startmotorn blir varm och ryker är nog inte batterierna tomma. Har du mätt spänningen i batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 1 Maj , 2016 Batterierna var helt slut, det gick inte att lifta upp motorn. Laddar dem just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Maj , 2016 Kan ju t.ex vara reläet (solenoiden) till startmotorn som har bränt ihop och givit ström hela tiden. Då blir startmotorn snabbt varm och batteriet urladdat. Motorn borde ju ha vridits runt så fler fel kan man leta efter. Som att motorn inte går att få runt. Vatten i cylinder t.ex. Kan ju också vara startmotorn som givit upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ainars 10 Postad 1 Maj , 2016 OK, tack ska ni ha för alla ideer! Börjar morgondagen med att testa om det går att vrida motorn med hand och hitta ngn som kan fixa start motorn+solenoid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser