Zenam81 0 Postad 1 Maj , 2016 Hej. Meckat igång min MD6a nu efter ca 2 års stillestånd. Den har under sin livstid ledat i Göteborg men jag flyttade upp den till Vättern förra året. Motorn går jätte bra nu. Bortser från att tempmätaren inte vill gå upp speciellt långt. Igår rensade jag avgaslimpan och fick ett kanonbra flöde i den. Tidigare har nog termostaten öppnat pga av trycket när inte vattnet kunnat gå rätt väg. Tror ni det kan vara tempgivaten som visar fel nu? Har inte testat den men läst mig till att den ska mäta 6,7v. Det är jorden som sitter där och sätter jag kontakten från givaren direkt på motorn ska mätaren slå i bott. Stämmer detta? Några mer tips?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Maj , 2016 (redigerade) Hej, finns en verkstadshandbok HÄR. Termostaten skall tydligen börja öppna vid 60 grader och vara fullt öppen vid 74 (sid 17 av 33).Någon uppgift om tempgivarens volt eller ohm har jag inte kunnat hitta.Skulle nog skruvat ut den och kopplat den elektriskt, och med spetsen i kastrull med vatten. Alltså på motsvarande sätt som man gör när man kontrollerar termostater, värmt och dubbelkollat med en annan termometer. Temp-instrumentet innehåller f.ö. en spännings-stabilisator, vore ju dumt om "tempen" ökar bara för att man varvar upp motorn så laddningen ökar batterispänningen. Men alltihop testas samtidigt med metoden ovan, litet småbökigt men sen kan man lita på instrumentet. Ofta använder man en speciell saltvattens-termostat på ca 60 grader för att undvika "pannsten". Fast tydligen gäller inte detta MD6:an för den verkar bara ha en sorts allround-termostat?(I Vättern kunde väl annars tempen ökas litet kan jag tycka, motorn trivs inte att gå för kall.)Ps. Har du mot förmodan bara dynastart - utan växelströms-generator - så bör du inte ha större batteri än 60 Ah, men det visste du nog redan? Redigerad 1 Maj , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 1 Maj , 2016 verkar finnas fler åsikter om hur stora batterier man kan hänga på en Dynastart. Mvh Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Maj , 2016 @Elektrikarn/Torbjörn: Intressant, fast så lågt 45 Ah har jag aldrig sett tidigare. Brukar vara 60 Ah precis som i tidigare länkad verkstadshandbok (schemat sid 26).Tror att begränsningen kommer sig av att de gamla mekaniska regulatorerna inte kunde skilja på spänning och ampere ordentligt. Finns nya elektroniska regulatorer och förmodligen kan de tillåta stora batteribanker?[De gamla regulatorerna hade en elektromagnet i dragkamp med en fjäder. Hade dels en spänningsspole med många klena lindningsvarv, och dels en strömspole med kanske bara 3-4 grova varv ytterst. Bägge spolarna ökade gemensamt magnetens dragkraft så detta med volt och ampere blev på så sätt litet sammanblandat. Funkar bra på små batterier och måttliga förbrukarlaster men men. Dynan och andra likströmsgeneratorer blir lättare överhettade än växelströmmare, för dels ligger den stora strömmen i den roterande delen med dålig värmeavledning som följd. Dels gnistrar de mycket kraftigare i kommutatorn och har därför ingen fläktkylning p.g.a. explosionsrisk.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zenam81 0 Postad 1 Maj , 2016 Hej på er! Tack för svaren. Jag har dynastart och generator. Bateribanken ligger på 315ah ett 225ah till förbrukning och ett 90 som startbatteri. Har även en 50w solpanel. Ska prova mig fram lite när det gäller tempgivaten. Passa på att fråga. Funderar på att stoppa i en motorfläkt som suger ut luft. Typ biltema. Någon som gjort detta och fått bättre miljö i båten? Min motor läcker lite avgaser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Maj , 2016 (redigerade) @Zenam81: Jodå, inte just Biltemas men en snarlik.Funkade bra, vevhusventilationens ångor var inte trevliga innan. Min slang mynnade i sittbrunnens "handskfack" så där kunde jag även värma nävarna ibland. :-)Biltemas skitbilliga är knappast av nån större kvalitet, men kan ju ändå vara klart prisvärd. Fast monterar du den på nåt bökigt ställe kanske det kan vara klokt att välja en bättre?Själv hade jag f.ö. ljuddämpande bullerfällor både på motorutrymmets luftinsläpp och -utsug. Möjligen bör du fixa nån bullerfälla före utsugsfläkten, inget kul om montaget innebär nytt extrabuller nära förarplatsen? Redigerad 1 Maj , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zenam81 0 Postad 1 Maj , 2016 Okej. Vart släpper du ut luften. Jag funderar att släppa ut det i en av de aktre friskluftsventilerna!?!? Är det smart!?!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 Maj , 2016 Jo, att inte behöva borra upp nya stora hål i skrovet är nog nästan alltid bra!(Möjligen får du litet återläckage in i båten men vad katten, oset från motorn späs väl ut rejält. Blir nog ändå klart bättre än tidigare då allt osande hamnade inombords.)Angående detta med mitt "handskfack", hittar ingen bra bild. Men jag har förlängt en slumpmässigt uppgooglad bild... placering och båttyp framgår nog. Blir ju ganska frestande att värma nävarna där ibland. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 1 Maj , 2016 På min motor går vevhusventilations-slangen till ett hål i luftfiltret. Då sugs gaserna in i motorn och går sedan ut genom avgasslangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Maj , 2016 @Bjorns_snipa: Bra påpekade, är väl slangen nr 42 HÄR?[Min encylindriga Albin O11 hade f.ö. ingen sådan, däremot de tvåcylindriga.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Maj , 2016 När jag hade problem med överhettning på vår MD11C köpte jag en trådlös stektermometer som gav möjlighet att avläsa motorns verkliga temperatur. Givaren kan fästas med en trasa som lindas runt en slang som både fäster och isolerar. Ofta stack jag den mellan cylindrarna där MD11C har en springa. Där avläste jag 110 grader innan motorn kokade. Kylvattnet är nog lite svalare än vissa maskindelar och då förstås förbränningsrummen där brasan brinner som kraftigast. Man ska väl också vara glad åt en riktigt varm motor men vaka över att vattnet inte kokar för slutna system. Ett visst övertryck gör att motorn måste svalna innan locket skruvas av. 110-gradigt vatten förångas snabbt och risk för brännskador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zenam81 0 Postad 2 Maj , 2016 Jag har inte problem med överhettning. Tvärt om..... Tror jag När jag kört motorn en stund så är avgaslimpan sval medan motorn över svänghjulet ganska varm. Är detta normalt även på era md6:or? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser