Sellehed 1 Postad 30 April , 2016 Hej. Sitter med en bränslepump som inte snurrar. Blir inte riktigt klok på vad som är felet. Pumpen är hel - går om jag kopplar in den direkt till 12-volt. Relät fungerar när jag matar med 12-volt (har dessutom bytt för säkerhets skull) Det konstiga är att jag endast verkar få 1.8 volt spänning till relät när jag vrider på tändningen vilket är för lite för att relät ska switcha och få pumpen att gå. Någon som har en idé om vad det kan vara som spökar? /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 1 Maj , 2016 (redigerade) Hej! Vill understryka att jag ger inga garantier vid detta uttalande då jag ej är Volvo penta handlare. Bifogar ett elschema. Enligt schemat så skall du ha detta värde du har mätt mellan stift 85 och 86 på bränsle relä som jag läste i service manualen. När du vrider startnyckel till startläge så får reläet + 12 volt på stift 85 ( + ) från tändningslåset. Förutsatt att allt är ok så går motorn igång och istället för att +12 volt kommer från tändningsnyckeln så kommer + 12 volt istället från generatorns utgång L2. Läs elschemat och mät så kanske du har tur och hittar felet. Schemat skall gälla även för 4,3GS. Mvh Kurt Vilén Stockholms Marine El båtelektriker.se Wiring diagram.pdf Redigerad 1 Maj , 2016 av batelektriker 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sellehed 1 Postad 1 Maj , 2016 Tack för hjälpen! Elschemat gjorde saken enklare att felsöka och nu snurrar pumpen igen! Det visade sig var en kombination av fel. Dels verkar det som att reläet har varit felande, men det fungera igen efter att jag knackade på det. Bytte hur som helst ut det. Sen så var det ärgade kontakter som orsakade att det nya reläet inte heller fungerade. När jag till slut lyckades få stil på kablage och kontaktering så snurrade pumpen igen. Sen kom ju då nästa överraskning. Motorn gick ändå inte! Nya tag med voltmeter och startgas, bränsle vet jag ju finns eftersom jag fyllde på tidigare. Efter ett tag inser jag att det faktiskt ändå inte kommer något bränsle, kontrollerar då tanken och märker då att någon har slangat båten! I med nytt bränsle och nu startade motorn! En fråga gnager fortfarande i mig, vad är det för spänning på 1,8 volt? Jag hittar inte någon brukare? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 1 Maj , 2016 Hej! Det är generator utgången som genererar den spänningen på 1,8 volt. Om du kopplar bort L2 på generatorn så skall det bli 0 volt mellan 85 och 86. Mvh Kurt Vilén Stockholms Marine El båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser