Vinor 3 Postad 30 April , 2016 Hejhej. Håller på byter limpor och knän på mercruisern 5.7 idag . Blev lite osäker . Tidigare limpa var 4tum med fullfart packning utan förhöjning mellan knä limpa . Mitt nya kit är också 4 tum fast levererades med strypa packningar . Vad gäller när man inte har någon förhöjning? Sen undrar jag vilket moment limpa och knä ska dras . Trevlig Valborg på alla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 30 April , 2016 Riser / förhöjning har man för att hamna rätt i höjd emot vattenlinjer och för att inte vatten ska backa in i motorn. Om tidigare limpor hade förhöjning ska du använda förhöjningar. Du kan säkert använda din gamla förhöjningar då de brukar vara fina gentemot limporna. Amerikanarna är bra på det där med åtdragningsmoment för att reka sim mot folk som drar av bultarna. Jag skulle säga dra bultarna med känsla. De ska sitta ganska hårt. Använd ett vanliga spärrskaft så är det inga problem. Ang packningar så levereras det olika. Kör fullt öppna packningar om du har sjövattenkylning. Mvh Micke 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 30 April , 2016 Riser / förhöjning har man för att hamna rätt i höjd emot vattenlinjer och för att inte vatten ska backa in i motorn. Om tidigare limpor hade förhöjning ska du använda förhöjningar. Du kan säkert använda din gamla förhöjningar då de brukar vara fina gentemot limporna. Amerikanarna är bra på det där med åtdragningsmoment för att reka sim mot folk som drar av bultarna. Jag skulle säga dra bultarna med känsla. De ska sitta ganska hårt. Använd ett vanliga spärrskaft så är det inga problem. Ang packningar så levereras det olika. Kör fullt öppna packningar om du har sjövattenkylning. Mvh Micke Snabbt svarat Hade inget förhöjningsblock tidigare heller , fast det satt full flow packningar mellan knä - limpa . I mitt kit så levererades det med strypa . Men din rekommendation är alltså använda full flow ? Jag drog limporna nu med 25nm det kändes helt ok . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 30 April , 2016 Japp.. Full flow gäller på sjövattenkylda motorer. Har stött på strypt packning på ena sidan för att ena sidan ofta går varmare. Då sätter man en strypning på den limpa som går svalare, nog om detta. Kör på full flow. Full flow på sjövattenkylda. Block packning på slutet kylsystem. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 30 April , 2016 27 - 33nm är tydligen ett uppskattat åtdragningsmoment för limporna enl mercruiser. Du bör ligga ganska bra med dina 25nm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 30 April , 2016 27 - 33nm är tydligen ett uppskattat åtdragningsmoment för limporna enl mercruiser. Du bör ligga ganska bra med dina 25nm. Hittade tillslut detta också på sidor ifrån jänkarna . Men sjukt tacksam för svaren Micke ! Tack tack !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser