Ockelbo_DC21 0 Postad 30 April , 2016 Hej Jag har en AQ170 med både sötvatten och sjövattenkylning. Sötvattenkylningen har slutat fungera. Vattnet kokar på tio minuter. Jag har haft loss "limpan" och spolat den. Vattnet rinner enkelt igenom. Kan det vara cirkulationspumpen som gett sig eller kan det vara något annat. Jag har ingen aning. En ytterligare fråga, kanske rätt korkad, var sitter cirkulationspumpen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 April , 2016 Om jag ser rätt så går remmen runt remskivorna på generator, vevaxel och cirkulationspump. Med den informationen borde du kunna räkna ut vilket som är cirkulationspumpen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 30 April , 2016 Se bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 30 April , 2016 Om det tar tio minuter för den att börja koka (antar du menar under körning) är knappast problemet i motorns sötvattenpump (då kokar den betydligt snabbare). Hur är status på sjövattenkylningen, främst då impeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 30 April , 2016 Om det tar tio minuter för den att börja koka (antar du menar under körning) är knappast problemet i motorns sötvattenpump (då kokar den betydligt snabbare). Hur är status på sjövattenkylningen, främst då impeller? Hej Jag bytte impeller idag innan jag provkörde. Det är inte under körning den kokar på 10 minuter utan under tomgångskörning, ca 1500 v/m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 30 April , 2016 Nu blir jag lite fundersam när du skriver att du har både sjövatten och färskvattenkylning, men jag gissar att du menar värmeväxlare? Det enklaste att kontrollera och det kanske du redan gjort, men fungerar termostaten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 30 April , 2016 Blir vvx så varm så du inte kan hålla i den?. Isf låter det som om du har problem med sjövattensidan. Står tändningen rätt?, det är något som kan få en motorn att bli för varm. Hur ser glykolvattnet i vvx ut? Blåst toppackning? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo_DC21 0 Postad 30 April , 2016 Om jag ser rätt så går remmen runt remskivorna på generator, vevaxel och cirkulationspump. Med den informationen borde du kunna räkna ut vilket som är cirkulationspumpen. Tack för svaret, jag hade det på känn men var inte helt säker. Du kanske vet var man kan hitta en sådan här gammal pump, jag har sökt på olika sidor men inte lyckats hitta något svar. Thorbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 30 April , 2016 Om det tar tio minuter för den att börja koka (antar du menar under körning) är knappast problemet i motorns sötvattenpump (då kokar den betydligt snabbare). Hur är status på sjövattenkylningen, främst då impeller? Hej Jag bytte impeller idag innan jag provkörde. Det är inte under körning den kokar på 10 minuter utan under tomgångskörning, ca 1500 v/m. På dessa motorer drivs impellern av en Woodruffkil. När man monterar impellern händer det att kilen trycks ur spåret, och impellern får ingen drivning. Jag brukar fästa kilen med några körnslag i axeln vid kilspåret, så att kilen sitter fast. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 April , 2016 Om jag ser rätt så går remmen runt remskivorna på generator, vevaxel och cirkulationspump. Med den informationen borde du kunna räkna ut vilket som är cirkulationspumpen. Tack för svaret, jag hade det på känn men var inte helt säker. Du kanske vet var man kan hitta en sådan här gammal pump, jag har sökt på olika sidor men inte lyckats hitta något svar. Thorbjörn Det är inte troligt att det är fel på cirkulationspumpen. Den kan börja läcka eller så kan lagren gå sönder. Några andra fel blir det knappast. Som skrevs ovan, känn på värmeväxlaren, om den är het så är det fel på sjövattensidan. Troligen fel på sjövattenpumpen eller täppt någonstans. Om värmeväxlaren INTE är het så ska du kontrollera termostaten genom att ta ur den och provkoka den med en termometer i kastrullen för att kontrollera om den öppnar vid rätt temperatur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 1 Maj , 2016 När min likadana motor betedde sig så där visade det sig till slut att kylvatten läckte in i en cylinder, förmodligen rosthål. Oljan blev lattefärgad och löddrig. Hoppas att du slipper det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser