Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Ockelbo_DC21

AQ170 sötvattenkylning vattnet kokar

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en AQ170 med både sötvatten och sjövattenkylning. Sötvattenkylningen har slutat fungera. Vattnet kokar på tio minuter. Jag har haft loss "limpan" och spolat den. Vattnet rinner enkelt igenom.

Kan det vara cirkulationspumpen som gett sig eller kan det vara något annat. Jag har ingen aning.

En ytterligare fråga, kanske rätt korkad, var sitter cirkulationspumpen?

post-90501-0-94892900-1462030067_thumb.jpost-90501-0-76112700-1462030080_thumb.jpost-90501-0-77219000-1462030094_thumb.j

post-90501-0-94892900-1462030067_thumb.jpg

post-90501-0-76112700-1462030080_thumb.jpg

post-90501-0-77219000-1462030094_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag ser rätt så går remmen runt remskivorna på generator, vevaxel och cirkulationspump. Med den informationen borde du kunna räkna ut vilket som är cirkulationspumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det tar tio minuter för den att börja koka (antar du menar under körning) är knappast problemet i motorns sötvattenpump (då kokar den betydligt snabbare).

 

Hur är status på sjövattenkylningen, främst då impeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det tar tio minuter för den att börja koka (antar du menar under körning) är knappast problemet i motorns sötvattenpump (då kokar den betydligt snabbare).

 

Hur är status på sjövattenkylningen, främst då impeller?

Hej

Jag bytte impeller idag innan jag provkörde. Det är inte under körning den kokar på 10 minuter utan under tomgångskörning, ca 1500 v/m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag lite fundersam när du skriver att du har både sjövatten och färskvattenkylning, men jag gissar att du menar värmeväxlare? Det enklaste att kontrollera och det kanske du redan gjort, men fungerar termostaten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir vvx så varm så du inte kan hålla i den?.

Isf låter det som om du har problem med sjövattensidan. 

 

Står tändningen rätt?, det är något som kan få en motorn att bli för varm.

 

Hur ser glykolvattnet i vvx ut?

 

Blåst toppackning?

 

Mvh

Micke

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag ser rätt så går remmen runt remskivorna på generator, vevaxel och cirkulationspump. Med den informationen borde du kunna räkna ut vilket som är cirkulationspumpen.

Tack för svaret, jag hade det på känn men var inte helt säker. Du kanske vet var man kan hitta en sådan här gammal pump, jag har sökt på olika sidor men inte lyckats hitta något svar.

 

Thorbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om det tar tio minuter för den att börja koka (antar du menar under körning) är knappast problemet i motorns sötvattenpump (då kokar den betydligt snabbare).

 

Hur är status på sjövattenkylningen, främst då impeller?

Hej

Jag bytte impeller idag innan jag provkörde. Det är inte under körning den kokar på 10 minuter utan under tomgångskörning, ca 1500 v/m.

 

På dessa motorer drivs impellern av en Woodruffkil. När man monterar impellern händer det att kilen trycks ur spåret, och impellern får ingen drivning. Jag brukar fästa kilen med några körnslag i axeln vid kilspåret, så att kilen sitter fast.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om jag ser rätt så går remmen runt remskivorna på generator, vevaxel och cirkulationspump. Med den informationen borde du kunna räkna ut vilket som är cirkulationspumpen.

Tack för svaret, jag hade det på känn men var inte helt säker. Du kanske vet var man kan hitta en sådan här gammal pump, jag har sökt på olika sidor men inte lyckats hitta något svar.

 

Thorbjörn

 

Det är inte troligt att det är fel på cirkulationspumpen. Den kan börja läcka eller så kan lagren gå sönder. Några andra fel blir det knappast.

 

Som skrevs ovan, känn på värmeväxlaren, om den är het så är det fel på sjövattensidan. Troligen fel på sjövattenpumpen eller täppt någonstans. Om värmeväxlaren INTE är het så ska du kontrollera termostaten genom att ta ur den och provkoka den med en termometer i kastrullen för att kontrollera om den öppnar vid rätt temperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När min likadana motor betedde sig så där visade det sig till slut att kylvatten läckte in i en cylinder, förmodligen rosthål. Oljan blev lattefärgad och löddrig. Hoppas att du slipper det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...