tedde1 21 Postad 30 April , 2016 Hej Jag sjösatte för en vecka sedan och tittade till båten idag, längst ner i kölen stod uppskattningsvis mellan 1/2 och 1 liter vatten. Jag smakade och det var salt. Läckaget lyckades jag hitta, det kommer in från dyvikan som sitter på kölens utsida med en kort kanal in i kölsvinet. Jag for bort till den lokala båthandlaren och han hade ett medel som hette Stay a float. Det var ej för permanent lagning sa han och han var inte säker på hur länge det håller. Det blev hur som helst tätt av det koda-liknande medlet. Jag har ingen större lust att masta av och lyfta upp båten igen. Finns det någon som har erfarenhet av stay a float? Någon som har tips på vad jag kan göra för att klara säsongen, till hösten när jag lyfter upp båten ska givetvis dyvikan bytas eller plastas igen. Mvh Tedde På den nedersta bilden har jag kletat in stay a float i hålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 30 April , 2016 Kommer det från dyvikans hål? Jag hade nog tryckt in en gummikork med lite tätmassa (Sikaflex, Tec 7, Biltemas..?) ordentligt i hålet över säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 30 April , 2016 Hade en tanke på sikaflex, men var osäker på om det fungerar med tanke på att det täcker in vatten innan det härdat. Det kommer lite hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 April , 2016 Tryck i korken med Stay a float, som ju fäster på nästan allt. Korken skall ju passa och täta i sig själv. Sen kan du installera en automatisk länspump. Det behöver du ha i alla fall. http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/lanspump-whale http://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 1 Maj , 2016 Ska försöka hitta en konisk gummiplugg. Var ute en tur idag och på ett dygn hade det kommit in ett par enstaka centiliter. Kändes ganska ok även om jag föredragit helt tätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 1 Maj , 2016 Finns hos favvo-butiken. http://www.kuntze.se/produkter/formdetaljer-i-gummi-plast/gummikork-konisk-208 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 1 Maj , 2016 Stort tack för den länken Peter. Satt och funderade på att gjuta en sikaflexplugg i en tubpip, nu slipper jag det klöddet. Ska upp till båten till helgen och krafsa ur geggan jag la i och mäta hålet sedan ska jag beställa lämplig plugg. Mvh Tedde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 2 Maj , 2016 Varför inte lyfta båten och laga ordentligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 2 Maj , 2016 Slipper gärna att frakta vaggan till hamnen, ta av seglen, masta av, lyfta, laga, och omvänt igen. Kan jag slippa det och laga permanent till hösten istället föredrar jag det. Beställde precis gummipluggar i från kuntze, ni ska alla ha stort tack för er hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 3 Maj , 2016 Slipper gärna att frakta vaggan till hamnen, ta av seglen, masta av, lyfta, laga, och omvänt igen. Kan jag slippa det och laga permanent till hösten istället föredrar jag det. Beställde precis gummipluggar i från kuntze, ni ska alla ha stort tack för er hjälp. Går att lyfta med masten på. Marinan jag ligger på gör det. Hyra stötor under tiden borde inte kosta så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 3 Maj , 2016 Om man nu leker med tanken att det faktiskt går att lyfta med masten på, och att vederbörande ligger på en marina landar räkningen säkert på ett par tusen kronor med lyft upp/ner, hyra stöttor mm. Ligger man - som jag - på en båtklubb där det är ett par hundra meter till uppläggningsplatsen är det avmastning som gäller, plus det dubbla i kostnader för att ringa ut en lastbil. Lägg då kanske till förlorad arbetsinkomst för att lastbilen lyfter mitt på dagen... Båda varianterna - utebliven tid att använda båten. Ställ det mot att hindra ett droppläckage med en gummiplugg för några tior med några minuters arbete och sedan göra det ordentligt i höst. Jag vet vad jag hade valt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Maj , 2016 Att lyfta med masten på är ju inga problem. Det klarar de flesta maskinförare - åtminstone här på Västkusten. Läckaget som angavs var ju relativt lite och har TS ingen automatisk länspump är det kanske lika bra att lägga pengarna på en sån och göra en fusktätnig för att slippa ta upp, med tanke på de kostnader som Peter angav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ojja49 3 Postad 3 Maj , 2016 Spontant känns väl en pytteliten läcka i båten inte som ett jätteproblem. Man måste ju ändå hålla lite koll på grejerna, så att länspumpa när man tittar till båten vore min lösning. Tänk på hur träbåtsägare hanterar tillvaron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 4 Maj , 2016 Hur många båtar har inte ett litet läckage vid propelleraxellagringen år efter år utan åtgärd? Det är ju bara droppar det handlar om även på båten TS har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Maj , 2016 Du skulle kunna borra rent lite med försänkare alt fila lite och kleta dit sån där modellera-variant av epoxi. Helst den plastiska-universal-typen. Tryck dit en liten plugg. Släta till. Låt härda till hyfsat fast, 20 min-1h.. Slipa ytan och lite runtom och lägg på lite till, utifall du inte fått 100% tätt av den första. I höst borrar/karvar du bara bort det i samband m. dyvikabyte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 4 Maj , 2016 Jag kapar tråden lite. Plockade bort gamla loggen å har nu ett litet hål genom skrovet. Tänkte slippa ett plastjobb som kräver att jag måste ta bort den omgivande bottenfärgen som är av en mjuk å väldigt kladdig sort. Har köpt bult å mutter, två stora brickor, en o-ring å en liten tub sikaflex? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 4 Maj , 2016 (redigerade) Jag kapar tråden lite. Plockade bort gamla loggen å har nu ett litet hål genom skrovet. Tänkte slippa ett plastjobb som kräver att jag måste ta bort den omgivande bottenfärgen som är av en mjuk å väldigt kladdig sort. Har köpt bult å mutter, två stora brickor, en o-ring å en liten tub sikaflex? Så har man gjort sig en dyvika. Lite farbror Frej över det. Funkar säkert. Redigerad 4 Maj , 2016 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 4 Maj , 2016 Farbror Frej det är jag det.. Finns ju fina dyvikor i mässing att köpa, men då måste jag ju göra hålet mycket större. Känns onödigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 4 Maj , 2016 Farbror Frej det är jag det.. Finns ju fina dyvikor i mässing att köpa, men då måste jag ju göra hålet mycket större. Känns onödigt.En poäng med färdigköpt dyvika är att man kan sätta dit den själv. Du får ha väldigt långa armar för att hålla emot när du drar åt muttern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser