Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
odysseus65

Frostsprickor i kölsvinet

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nu är det väl egentligen inget större problem att få bort plasten i kölskrapet med handverktyg.

 

Som Botved var inne på är långa borr - av typ "Irving"- inte så dumt i detta sammanhanget.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Traborr/Traborr-2000016844/

 

Nu är visserligen den typen av borr avsedda för trä och inte för glasfiber och tar ju avsevärd skada när man borrar i glasfiber. Å andra sidan är ju borr en förbrukningsvara och det gäller ju att få gjort jobbet på enklast möjliga sätt. Det finns ju även kortare liknande  borr om djupet i .tillåter dessa.  

 

Jag hade nog kört med klenare borr 10-12-15 mm ungefär. Järnborr är ju egentligen bättre och det finns ju långa sådana vid behov. Med järnborren kan man ju även fräsa genom att pressa dessa sidledes.

 

Vanliga stämjärn är ju också ett verktyg som används i kombination med borren.

 

Kommer man åt med en multimaskin så är det naturligtvis enklare. Med den kan man ju både såga och slipa.

 

Tigersåg är ju betydligt svårare och mer riskfyllt att använda.

 

Som en arbetskompis brukade säga;

 

"Det finns inget som är omöjligt - det besvärliga tar bara lite längre tid" 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om det blir lite offtopic. Köpte meec multimaskin för något år sedan. Stiften som fixerar bladen lossnade lagom efter att garantin gått ut. Fantastisk maskin men jag ångrar att jag inte köpte en svindyr Fein i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om det blir lite offtopic. Köpte meec multimaskin för något år sedan. Stiften som fixerar bladen lossnade lagom efter att garantin gått ut. Fantastisk maskin men jag ångrar att jag inte köpte en svindyr Fein i stället.

 

Jag har ganska många verktyg och maskiner. Men man kan inte ha allt.

 

Kompisen - Smoegen här på MG - tjötade jämt om sin "Fein Multimaster" och att man inte klarade sig utan en sån.

 

Fick låna en vid ett tillfälle  för att såga bort ett skott mm när jag bytte motor.

 

När motorn var bytt och jag åter låg på min ordinarie plats, var det ytterligare lite som jag behövde multimaskinsn till. Åket ner till Järnaffären och köpte en "Fein Multimaster"

 

Hur katten har jag klarat mig i alla år utan en dylik maskin!?

 

Det går ju naturligtvis med borr, stämjärn, toppslip, bågilsblad mm mm - men det blir sällan lika bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar Biltemas epoxyspackel sedan tro? Hur späder jag den så att den går att hälla ner i sprickorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spackel är för att jämna till. Du kan/ska inte späda spackel.

Du skall laminera nytt i ditt fall. Polyester är billigare än epoxy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här skulle jag göra:

1. Riv. Öppna upp. Ta bort dåligt laminat.

2. Torka ur.

3. Laminera nytt. Polyester eller epoxy tillsammans med matta/väv.

4. Måla. Ljusgrått är snyggt.

 

Jag rekommenderar att börja med 1. en höst för att låta allt torka under en vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar Biltemas epoxyspackel sedan tro? Hur späder jag den så att den går att hälla ner i sprickorna?

 

När du ställer såna frågor, tror jag att du skall strunta i det hela.

 

Du förstår över huvud taget inte vad du håller på med och då är det bästa att inte göra nåt alls.

 

Gör rent ordentligt i hela båten och speciellt i kölskrapet och sälj båten som den är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iden att gjuta med tunnflytande epoxy fick jag i nåt av båtforumen. Om jag ska laminera så bör man väl ha ett någorlunda jämnt underlag. Det är ju inte så lätt att få till när jag nu borrar ur de dåliga partierna.

 

Att bara försöka sälja båten med en öppen fuktskada tror jag faktiskt inte går. Det finns ju så många andra båtar på blocket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... fusklaga för att lura en köpare att båten är OK, det tror du mer på alltså..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer laga det på ett så bra sätt som möjligt så jag kan sälja båten med gott samvete. Jag tycker du ska vara försiktig med att antyda att folk är ohederliga fuskare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer laga det på ett så bra sätt som möjligt så jag kan sälja båten med gott samvete. Jag tycker du ska vara försiktig med att antyda att folk är ohederliga fuskare.

Jag antyder ingenting.

En lagning på det sättet du avser laga är en fusklagning. Ett sätt att dölja en skada utan att åtgärda problemet som är fukten i konstruktionen. Om man gör en sådan lagning för att det skall se bra ut när man säljer - ja då tycker jag man är ohederlig. Om det var du som köpt en båt lagad på det sättet hade du nog också tyckt det. För när vintern kommer - då spricker det igen och blir nästa ägares problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iden att gjuta med tunnflytande epoxy fick jag i nåt av båtforumen. Om jag ska laminera så bör man väl ha ett någorlunda jämnt underlag. Det är ju inte så lätt att få till när jag nu borrar ur de dåliga partierna.

 

Att bara försöka sälja båten med en öppen fuktskada tror jag faktiskt inte går. Det finns ju så många andra båtar på blocket..

 

Jag brukar göra tvärt om. Använda ren epoxy som jag blandar mickrobalonger i för att göra spackel.Då kan jag få spacklet hur tjock eller lättflytande som jag vill.

 

Att utgå från ett färdigt spackel och försöka få det mera lättflytande tror jag inte alls på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om "sulan" inte är jättetjock och dessutom fuktskadad så borde även en hålsåg fungera (av bra kvalitet). Borra sätt en mejsel i spåret och knäck bort "pucken". Jag hävdar fortfarande att du måste ner i lamibatet för att få en bild av situationen. Allt annat blir bara spekulationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag kommer laga det på ett så bra sätt som möjligt så jag kan sälja båten med gott samvete. Jag tycker du ska vara försiktig med att antyda att folk är ohederliga fuskare.

Jag antyder ingenting.

En lagning på det sättet du avser laga är en fusklagning. Ett sätt att dölja en skada utan att åtgärda problemet som är fukten i konstruktionen. Om man gör en sådan lagning för att det skall se bra ut när man säljer - ja då tycker jag man är ohederlig. Om det var du som köpt en båt lagad på det sättet hade du nog också tyckt det. För när vintern kommer - då spricker det igen och blir nästa ägares problem.

Jag förstår inte ditt envisa sätt att kalla mig ohederlig. Jag avser att torka ur fukten å fixa skadan på bästa sätt. Hur är jag ohederlig? För att jag föredrar att göra jobbet nu istället för att vänta till i höst som du föreslagit??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det var fullständig urtorkning ointressant, utan en "quick fix" gällde. Men om din avsikt är att göra jobbet ordentligt, att hugga upp se skadade områderna, vänta de månader det sannolikt tar att torka ut skrovet med sjösättning, och sedan laminera igen allt så ber jag verkligen om ursäkt. Min bild när du talar om att fylla sprickor med förtunnat spackel blev en helt annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Iden att gjuta med tunnflytande epoxy fick jag i nåt av båtforumen. Om jag ska laminera så bör man väl ha ett någorlunda jämnt underlag. Det är ju inte så lätt att få till när jag nu borrar ur de dåliga partierna.

 

Att bara försöka sälja båten med en öppen fuktskada tror jag faktiskt inte går. Det finns ju så många andra båtar på blocket..

Jag brukar göra tvärt om. Använda ren epoxy som jag blandar mickrobalonger i för att göra spackel.Då kan jag få spacklet hur tjock eller lättflytande som jag vill.

 

Att utgå från ett färdigt spackel och försöka få det mera lättflytande tror jag inte alls på.

Det var jag som läste slarvigt i Biltemas katalog. Det är förstås lamineringsepoxin det handlar om å inte det färdiga spacklet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått det var fullständig urtorkning ointressant, utan en "quick fix" gällde. Men om din avsikt är att göra jobbet ordentligt, att hugga upp se skadade områderna, vänta de månader det sannolikt tar att torka ut skrovet med sjösättning, och sedan laminera igen allt så ber jag verkligen om ursäkt. Min bild när du talar om att fylla sprickor med förtunnat spackel blev en helt annan.

Men vi har ju diskuterat torkningsprocessen i en parallell tråd där jag tagit till mig av de tips som utdelats. Med en väl rengjord skada å kemisk avfuktning i sommarvärmen så fick jag intrycket att några veckor borde kunna räcka. Märker jag att det behövs mera tid så får det väl ta det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om "sulan" inte är jättetjock och dessutom fuktskadad så borde även en hålsåg fungera (av bra kvalitet). Borra sätt en mejsel i spåret och knäck bort "pucken". Jag hävdar fortfarande att du måste ner i lamibatet för att få en bild av situationen. Allt annat blir bara spekulationer.

Ja en hålsåg kan nog vara ett billigt alternativ till ett multivetktyg. Har ju redan jobbat med en smal borr men det känns lite begränsat. Ska nog cykla iväg å inhandla en sån samt ett lämpligt stämjärn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativet med borr och stämjärn är att de inte är speciellt bra att slipa med.

 

Med ett mulityverktygkan du göra en massa olika arbete. såga, slipa, mm

 

Ett stämjärn är inte gratis och det är definitivt inte en hålsåg som klarar att såga glasfiber heller.

 

 

Slipa kan man naturligtvis göra med en Dremmel toppslip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som jag förstått det var fullständig urtorkning ointressant, utan en "quick fix" gällde. Men om din avsikt är att göra jobbet ordentligt, att hugga upp se skadade områderna, vänta de månader det sannolikt tar att torka ut skrovet med sjösättning, och sedan laminera igen allt så ber jag verkligen om ursäkt. Min bild när du talar om att fylla sprickor med förtunnat spackel blev en helt annan.

Men vi har ju diskuterat torkningsprocessen i en parallell tråd där jag tagit till mig av de tips som utdelats. Med en väl rengjord skada å kemisk avfuktning i sommarvärmen så fick jag intrycket att några veckor borde kunna räcka. Märker jag att det behövs mera tid så får det väl ta det..
Jo - men för att fukten ens ska ha en chans att kunna torka ur behöver du börja med att öppna upp skadan, och rätt omfattande. Då kommer inte de sprickor du skall fylla med epoxy existera längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att det inte är solklart vad som ska göras.

Så här har jag tolkat de råd som givits för att åtgärda skadan.

  1. Ta bort allt dåligt material.
    Borra, hugg, slipa, eller gör vad som helst bara allt dåligt material tas bort. Det kan säkert bli många kilo material som ska bort innan torkningen kan börja. Mängden vet man först när den här delen av arbetet är avslutat. Detta är troligen ett omfattande arbete.
  2. Torka länge och väl, kanske så länge som ett halvår.
  3. Bygg upp igen med polyester eller epoxi och väv.

Jag uppfattar detta som ett långdraget arbete som kommer att ta många, många månader. Det finns inga snabba lösningar eller genvägar.

 

Det är först när man kommit ner till friskt material man vet hur omfattande skadan är.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämjärnet är min bästa vän! 4 cm ner i det bärnstenslika sköra skiktet som genomkorsas av våta sprickor känner jag stum granitbotten. Det är laminatet som börjar å det skiktet verkar vara friskt än så länge. Glasfiber sviktar ju..

post-107051-0-96931900-1462536081_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken fantstisk arbetsmiljö...

Hur djupt är det, ser ut som en meter på fotot.

 

Har du möjlighet att borra med maskin där nere.

 

Om du perforerar botten så blir det lättare att hugga bort material sedan.

 

Om du nu är nere 4 cm så borra en centimeter till där du är som djupast - det verkar vara minst en spricka kvar tycker jag - och fem centimeter där du inte huggit ännu. (Du behöver inte ha så grov borr, 8 - 10 mm funkar säkert bra.) Hugg dig sedan ner till botten av alla borrhål.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nått ner till den ingjutna ballasten. Järn eller bly. Fukten har sannolikt krupit ner kring den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nått ner till den ingjutna ballasten. Järn eller bly. Fukten har sannolikt krupit ner kring den.

Tror du?

Jag tycker inte det ser ut som metall det man ser.

 

Prova att ohm-mäta.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj nu var det många bud.. Jag har alltså ca 3 cm laminat innan jag är igenom skrovet. Inge bly här bak alltså. Det ligger tydligen i främre halvan av långkölen. Laminatet verkar alltså friskt. Vatten ligger samlat mellan laminatet å den spruckna plastmassan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fyllning man ser under plasten.?

 

Är det singel!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte jag kan beskriva bättre. Under ett 4 cm sprucket plastskikt ligger den laminerade glasfiberbotten. Å min stilla förhoppning är att den inte dragit åt sig någon fukt, utan att det ska torka bra för att sedan fyllas upp med nåt som är flexibelt å inte spricker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser som mackey skriver ut som om sprickan fortsätter neråt.

 

Det är också farligt när det är många som har åsikter - utan att egentligen veta.

 

Jag hade en havsfidra med järnköl där det kommit in fukt/vatten mot kölen. Kölen hade rostat och man såg tydligt på utsidan kölen att det blivit en bulle, där rosten pressat ut laminatet.

 

Jag borrade ett par hål i kölens fram och nederkant, men fick det aldrig riktigt torrt. På inrådan av de som reparerarplastbåtar här runtomkring injicerade jag polyseterplast i området runt kölen.

 

Hur mycket det gick åt kommer jag inte ihåg, men det var en del.

 

Vad är det för båt du har och hur gammal är den!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Amigo 23 från -75. Tänk på att det är jag som legat här i två timmar med näsan halvvägs ner i kölbottnen. Mackey må se djupa raviner å flygande rosa elefanter på mitt foto. Men det finns inte där. Det man kan se av laminatbotten så ser det fint ut å kanske behöver inte torkningen bli så svår å långdragen. Nu har jag byggt mig ett stämjärn på 1 meter så nu blir det lättare att nå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...