-PLM- 86 Postad 30 April , 2016 Var ute och körde idag, gick jättefint. Lade till i en vik och när vi åkte därifrån drog jag på. Tyckte båten gick trögt upp i plan och vibrerade lite som om ena cylindern inte tände. Plötsligt smäller det tillmotorn tappar lte ork för nån sekund och jag slår av. Kör sedan i lugn takt hemåt och allt fungerar normalt. Vid felsökning kan jag inte få ner drevet maximalt enligt trim mätaren.propellern snurrar lätt och där verkar lager hela. Har någon en ide på vad tusan som hände?? Motor vp 5.7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 April , 2016 Var ute och körde idag, gick jättefint. Lade till i en vik och när vi åkte därifrån drog jag på. Tyckte båten gick trögt upp i plan och vibrerade lite som om ena cylindern inte tände. Plötsligt smäller det tillmotorn tappar lte ork för nån sekund och jag slår av. Kör sedan i lugn takt hemåt och allt fungerar normalt. Vid felsökning kan jag inte få ner drevet maximalt enligt trim mätaren.propellern snurrar lätt och där verkar lager hela. Har någon en ide på vad tusan som hände?? Motor vp 5.7 Min teori är att du kört med drevet för högt hissat"Strandläge"och sabbat drivknutarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 30 April , 2016 Trasiga drivknutar brukar väl låta ganska mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 30 April , 2016 Som sagt bara en teori, dom kan ju ha skadats men inte pajat helt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 86 Postad 30 April , 2016 Drevet stod inte för högt tror jag. På mätaren i mitten av trimmätarens "trimområde" även kollat drevet okulärt och det såg bra ut. Kan dock inte trimma ner lägre än till mitten av skalan. Alltid kunnat förr Märkligt är att drevets läge ändras enl mätaren ganska mycket mellan full styrbord och full babord. Oavsett så small det till och jag körde lugnt hem sedan. I lugn fart beter sig allt normalt...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 30 April , 2016 Du kanske har kört på nånting i marvattnet, bräda, stock, lastpall, container, kanot eller vindsurfare.... Det smäller rätt så bra, och kan ju skada drevet och skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 30 April , 2016 Att båten plötsligt tappat ork kan klart vara för högt hissat drev. Det gör motorn otroligt slö. Om sedan drevet varit hissat för högt blir det en stor brytning på knutarna. Det kan smälla bra om knutar men behöver inte betyda haveri vid ett enstaka pådrag. Kan du se drevet, är det nere eller uppe?. I låg fart märker man inte om drevet är uppe eller nere. Kan meddela att jag sålde en båt vars köpare hörde av sig och var livrädd. Det var en 21 fots dc med en nyrenoverad mercruiser på 260hk på propellern. Båten gjorde 43 gps men han fick inte upp den i planing. Han hade trimmat upp drevet för mycket så det kunde blivit en dyr historia.. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 86 Postad 30 April , 2016 Tror inte jag kört på nåt. En två smällar är allt som märktes. Har hissat drevet för högt förr och detta är inte samma problem. Att jag inte kan sänka drevet max enl mätaren känns som det hänger ihop med problemet? Vilka lager och knutar finns från vevaxeln som kan jävlas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 3 Maj , 2016 Om trimmätaren rör sig när du svänger sitter felet inte i knutarna. Jag rekommenderar att du kollar infästningarna mellan hjälmen och styrgaffeln och drevet, kanske något lossnat där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 3 Maj , 2016 Om trimmätaren rör sig när du svänger sitter felet inte i knutarna. Jag rekommenderar att du kollar infästningarna mellan hjälmen och styrgaffeln och drevet, kanske något lossnat där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser