Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
jeppe_lu

Trim/Tilt går ner men ej upp?

Rekommendera Poster

God kväll,

Har precis varit ute och felsökt varför mitt styrbordsdrev vägrar tilta upp.

Den går ner helt klanderfritt med tilt-knappen, men ej upp.

När jag trycker på Trailer-knappen så går den upp så fint!?

Jag har testat att byta knappar med babords tiltknapp, men problemet kvarstår.

Vad säger eliten här på forumet?

Kan det vara gränsläget som har ballat ur på något sätt?

Tack så länge

// Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren på drevet ?

Som då talat om att drevet är i högsta läget, eller i varje fall uppe i trailer läge...

Skall kolla imorgon när jag åker ut igen!

Tack så länge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma problem, hade en båtelektriker vid båten idag, som bytte givaren, men inte fasiken hjälpte det.

I morgon skall jag nagelfara kabel och skarvar, kontaktstycken, för att se om jag finner något som är fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är powertrimgivaren på hjälmen korrekt injusterad? Märkt kugge ska passas in mot kuggstången...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja min är det, och i morgon skall jag kolla det igen. Jag får nämligen ingen indikation alls i mina instrument. Jag har startar en annan tråd om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja min är det, och i morgon skall jag kolla det igen. Jag får nämligen ingen indikation alls i mina instrument. Jag har startar en annan tråd om detta.

Är det ett alpha drev så är det troligen barbordsgivare som kabeln är av på . Vad för drev är det ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jesper !

Det sitter 2 st relän under instrumentet som styr upp o ner,eller så är det den lilla vita säkringen som sitter på motor följ kablarna från trimmpumpen ( liten vit plastad med två skruvar Volvo Pentas egna säkring som sitter på motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt 290 DP drev går inte heller att köra upp utan att trycka in knappen. Men drevindikatorn (instrumenet) verkar vara trasigt så jag funderar om det beror på det eftersom givaren är justerad och instrumentet sporadiskt visat siffror, nu är det heldött. Säkringar har jag inga hittat men jag får väl leta lite till och det finns bara ett relä under instrumentbrädan men däremot två vid hydraulpumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gott folk,

Tack för alla svar.

För att förtydliga allting så har jag Alpha One drev, gen 2.

Läste i en annan tråd att babords svarta puck på respektive drev är det som indikerar uppe eller nere läge.

Skruvar man isär pucken så sitter där kontaktorer av något slag (mässing el koppar?). Dessa var totalt igensargade. Med 556 och kniven blev det skinande rent och vips så gick drevet lika fint som i fjol.

Hoppas det löser sig för er andra!

Tack så länge

// Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...