Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
hummertorsk

VHF antenn..

Rekommendera Poster

Vad är det för skillnad på en VHF antenn för mast och en för motorbåt? Tittat på Erlandsons Brygga's utbud.. De har en för mast med rostfritt spröt - väldigt diskret och stilig jämfört med antennerna för motorbåt som är klumpiga och fula i mitt tycke.. går det att använda en "vhf antenn för mast" på en snipa utan att tappa effekt eller liknande?

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Instrument/VHF_AIS/VHF_AIS_Tillbehor/VHF_ANTENN_FOR_MAST?id=04090  - Rostfri antenn för mast - 

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Instrument/VHF_AIS/VHF_AIS_Tillbehor/VHF_ANTENN_FOR_MOTORBAT?id=04092  - Antenn för motorbåt -

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tappar en liten del, men om du håller mest kustnära så anser jag det försumbart..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen är väl den relativt låga placeringen ett större problem för räckvidden än effekten.

Säg att kommunikationen ska ske mellan två motorbåtar som har antennen 3 m över havet.

Räckvidden över öppet hav blir då ca. 2 x (Rot ur 3 + Rot ur 3) = 2 x (1,7+1,7) = 6,8 M.

Effekten lär räcka.

Till en kustradiostation blir räckvidden ca. 2 x (1,7+10) = 23 M

Om effekten från en snyggare antenn räcker 23 M vet jag inte.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båda antennerna förefaller vara normala halvvågsantenner pga sin längd. Största skillnaden är att det rostfria sprötet bättre klarar de krafter som uppstår i masttoppen pga båtens rullning samt eventuella bropassager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller inte med ovanstående.

Jag ahde först ett rostfritt spröt monterat på targabågen med mycket dålig sändning som följd. Sen monterade jag en "blindkäpp" och problemet var löst. Samma kabel och kontakt. Spröten fungerar i mastopparpga sin höjd och att masten fungerar som jordplan.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller inte med ovanstående.

Jag ahde först ett rostfritt spröt monterat på targabågen med mycket dålig sändning som följd. Sen monterade jag en "blindkäpp" och problemet var löst. Samma kabel och kontakt. Spröten fungerar i mastopparpga sin höjd och att masten fungerar som jordplan.

/B

Blindkäppen är byggd somen dipolantenn, alltså med inbyggt jordplan.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har litet olika antenner liggandes, och helt riktigt, som Bosse skriver, blindkäppen har inbyggt jordplan, segelbåtsantennen har det inte, den jordas i masten. Så om du sätter en segelbåtsantenn på targabågen, så måste du med en jordfläta förbinda dess fot med bågen, jag misstänker att du placerar den på plattan tiill ett NOA-fäste, och platen i fästet leder ju ingen ström. Det är faktiskt likadant med vanliga FM-radioantenner som är avsedda för bilar, dom skall jordas i någonting av metall, om man använder dem ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtaccenten har en motorbåtsantenn i form av ett stålspröt som jag köpt och monterat men ännu inte använt. Jag vet alltså ännu inte hur den fungerar men den är avsedd att monteras på en motorbåt på ett medföljande plastfäste. Funktionsmässigt skulle jag gärna vilja ha en 2,5m antenn men det skulle inte se riktigt klokt ut på en femmetersbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har din antenn en rätt så stor fot? Isåfall ligger det en spole i denna som utgör ett jordplan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En viktig anledning till att använda stålspröt i stället för glasfiber i en masttopp är väl vikten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtaccenten har en motorbåtsantenn i form av ett stålspröt som jag köpt och monterat men ännu inte använt. Jag vet alltså ännu inte hur den fungerar men den är avsedd att monteras på en motorbåt på ett medföljande plastfäste. Funktionsmässigt skulle jag gärna vilja ha en 2,5m antenn men det skulle inte se riktigt klokt ut på en femmetersbåt.

Jag läste mig till att du är från Sthm, då kanske folk skulle reagera och undra på en så lång antenn på din 5-metersbåt. Här i Göteborg och på Västkusten skulle folk bara tänka "har han bara en dörjestake"

Längre ner i tråden visar du en bild på din antenn, det ser ut som om den har en spole med ett konstgjort jordplan i den nedre klumpen.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bortser man ifrån effekten i antennen så är ju glasfiberantennerna gjorda för att sitta i ett vikbart fäste - som har en praktisk funktion. En antenn i en mast behöver man inte kunna fälla på samma sätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bortser man ifrån effekten i antennen så är ju glasfiberantennerna gjorda för att sitta i ett vikbart fäste - som har en praktisk funktion. En antenn i en mast behöver man inte kunna fälla på samma sätt.

Min stålantenn har som synes i länken också ett vikbart fäste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kollade upp tillverkarnas spec och där näms att samtliga dessa antenner är "DC grounded"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den rostfria antennen verkar snarare vara en 5/8 med anpassningsspole i botten, och den kräver ett jordplan.

Det är riktigt att en dipolantenn för VHF är c:a 1m lång, men kännetecknande är också att den mittmatas. Annars är det ingen dipol. Det syns inte utanpå på en glasfiberpinne, men koaxen från bottenkontakten fortsätter i allmänhet inuti och i mitten av pinnen upp till ungefär mitten. Sedan går en del, c:a 1/4 våglängd (0,5m), neråt och en likadan bit uppåt inuti röret.

Någon skrev att h*n funktionsmässigt skulle vilja ha en 2,5m-antenn på sin lilla båt. Det tror faktiskt inte jag :P.

Varför ?  En längre antenn blir inte automatiskt bättre. Om man bara förlänger och inte gör den "rätt" m.a.p. våglängden (och anpassning/impedans) blir det oftast tvärtom mycket sämre.

Längre (anpassade) antenner med bra förstärkning finns ju dock, men de skapar förstärkningen genom att helt enkelt klämma ihop/koncentrera strålningsdiagrammet. Ungefär som en rund ballong - klämmer man på den blir den smalare på ett håll men längre åt ett annat. Extremen är en s.k. Yagiantenn, ofta TV-antenner, som har allt riktat i en smal lob på några tiotals grader och åt ett håll.

Varför är nu inte en 2,5m VHF-antenn bra på en båt även om den är gjord enligt alla konstens regler och har bra "gain"?  Jo, fysikens lagar gör att loben blir så smal att när båten gungar kommer den gå rakt ner i vattnet på ena sidan och upp i himlen på andra. I synnerhet på en segelbåt finns ingen vits alls med en längre antenn än 1/4 eller möjligen 5/8 (dvs max 1m).

Men kortare antenner än 0,5m (1/4 våglängd vid VHF) bör också undvikas om man inte har dåligt med plats. För på dessa har man vidtagit "fuskåtgärder" för att den skall "se" anpassad ut från radion, men dess (för) korta längd gör den lite mindre effektiv.

Tänk på att använda en bra kabel med låg dämpning, den är ofta minst lika viktig som antennen. Om längden är över 3-5m bör den definitivt vara av RG213 eller motsvarande typ (dvs ungeför 8-9mm tjock istället för 5-6 mm). Och vettiga kontakter som är riktigt monterade, givetvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi ändå pratar om antenner...

Jag skall flytta VHF-radion... äh skit samma jag startar en ny tråd istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kollade upp tillverkarnas spec och där näms att samtliga dessa antenner är "DC grounded"

Det har inget med jordplan att göra, utan betyder att antennpinnen, alltså mittledaren är likströmsmässigt ansluten till jord. Det minskar risken för att elektriska fält som avlägsen åska o.s.v. bygger upp en spänning som kan förstöra radions antenningång.

Inte livsviktigt men flyttar gränsen en aning för när radion riskerar att gå sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående lobstorlek... man undrar ju lite varför det i stort sett bara finns VHF-antenner med 3db förstärkning att köpa i Sverige medan man i USA säljer både 3, 6 och 9db. Är fysikens lagar annorlunda däröver?

På en segelbåt som litar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående lobstorlek... man undrar ju lite varför det i stort sett bara finns VHF-antenner med 3db förstärkning att köpa i Sverige medan man i USA säljer både 3, 6 och 9db. Är fysikens lagar annorlunda däröver? Å

På en segelbåt som lutar är det nog olämpligt med mer än 3db men på en stabil motorbåt borde det vara en fördel med en längre antenn med större förstärkning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min motorbåt lutar - trots sina knappt 10m -  en hel del. I synnerhet i lite sjö. Men jag håller med. I synnerhet om man låter bli att luta antennen bakåt, som många gör för att få båten att se ut att gå snabbare.

Fysikens lagar är nog lika förhärskande där, men där gäller kanske mer än här att vara värst. Om det sedan fungerar spelar kanske inte lika stor roll :lol: .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...