Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
persson85

Mercury 50 hk -70 kyler ej nånting

Rekommendera Poster

Hej! Har en Mercury 50 hk från 1970 som det ej kommer nå kylvatten alls från, Har nu skruvat dän den nedre delen för att komma åt impellern men den är hel och fin,

När man snurrar propellern åt riktningen då båten ska åka frammåt så smattrar det bara innuti vid utgående axel nånstans, 

Impellern har alltså stått helt stilla då, 

Vad är det för nånting som har hänt igentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter impellern som den ska?, splines eller kilspår. Det händer att de som monterat impellern missar kilspåret vilket gör att impellern står stilla.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter impellern som den ska?, splines eller kilspår. Det händer att de som monterat impellern missar kilspåret vilket gör att impellern står stilla.

 

Mvh

Micke

Allting är som det ska, men när man snurrar på propellern med växel i så ska ju drivaxeln snurra, nu smattar det bara som om de e nå kugg som hoppar över eller nått, vet inte hur det ser ut inne i domdär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När man snurrar propellern åt riktningen då båten ska åka frammåt så smattrar det bara innuti vid utgående axel nånstans, 


Ljudet du hör kommer från växelhuset och är helt normal och betyder inte alls att:


Impellern har alltså stått helt stilla då


Det uppstår då båtens fart driver propeller på samma sätt som det tickar i frihjulet på ett växelcykelnav då man slutar trampa och bara frirullar. 


 


Edit: Missade att det redan förklarats ovan


Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När man snurrar propellern åt riktningen då båten ska åka frammåt så smattrar det bara innuti vid utgående axel nånstans, 

Ljudet du hör kommer från växelhuset och är helt normal och betyder inte alls att:

Impellern har alltså stått helt stilla då

Det uppstår då båtens fart driver propeller på samma sätt som det tickar i frihjulet på ett växelcykelnav då man slutar trampa och bara frirullar. 

 

Edit: Missade att det redan förklarats ovan

 

Ok då behöver jag inte riva isär skiten för att se vart dte låter ifrån då, var helt säker på att nått var slut inne i växelhuset.

ska plocka ihop grejorna igen och se om det blir nå bättre, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du att det inte kommer kylvatten alls? Ingen skvallerstråle? Även om det inte kommer något vatten ur skvallerröret så behöver det inte betyda att kylvattnet uteblir.

 

Kör du motorn på land? Om ja, i tunna eller med spolmuff?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du att det inte kommer kylvatten alls? Ingen skvallerstråle? Även om det inte kommer något vatten ur skvallerröret så behöver det inte betyda att kylvattnet uteblir.

 

Kör du motorn på land? Om ja, i tunna eller med spolmuff?

Det kommer inge som helst vatten är svallerröret, Jag kör den i en tunna nu, har provat suga och blåsa i skvallerröret men det är tvärstopp, 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så att det sitter nån termostat på denna motor, kanske inte har kört den tillräckligt varm än, har inte ägt motorn så länge, har aldrig testat att köra med den förutom i en tunna i högst nån minut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen termostat. Om du inte kan blåsa i skvallerröret/slangen så är det stopp någonstans. Ta en ståltråd och försök rensa slangen. Är ganska vanligt att det sätter igen sig där.

 

Om du kör i tunna så prova att bara fylla vatten till kav.plattan dvs "gälarna" som sitter på var sin sida ovanför kav.plattan/ovanför trimfenan ska vara över vatten ytan.

 

Kolla nu om det forsar vatten ur dessa gälar när du kör motorn. Om ja så fungerar impellern och kylningen, problemet sitter då i skvaller slang/utlopp/anslutning till motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du har möjlighet, blås med tryckluft bakvägen genom skvallerröret om det inte är tätt kommer det att bubbla nere vid avgasutsläppet.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Du har möjlighet, blås med tryckluft bakvägen genom skvallerröret om det inte är tätt kommer det att bubbla nere vid avgasutsläppet.

/Claes

Har provat blåsa genom skvallerröret och det är helt tätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...