derbyboy 2 Postad 29 April , 2016 Tjena, Jag har två batterier i min båt (startbatteri och förbrukningsbatteri). Jag vill koppla in ett extra batteri och när man läser runt på nätet finns det många olika bud på om det verkligen måsta vara exakt samma typ, modell, Ah osv. Jag känner mig därför nödgad att ställa frågan igen. Det befintliga förbrukningsbatteriet: Banner Energy Bull Leisure Battery 96351 12V 180Ah (K20) 135 Ah (K5), se bifogad pdf Det nya batteriet som jag vill koppla in: Tudor Professional Power TF 1453 145 Ah http://tudor.se/batteri/tf1453-tudor-prof-power/ Kommer det lira? Tack på förhand /D Banner batteri.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 April , 2016 Hur gammalt är det befintliga förbrukningsbatteriet!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 29 April , 2016 Hur gammalt är det befintliga förbrukningsbatteriet!? Båda batterierna har några år på nacken men jag tror de är fräscha. Kommer tyvärr inte ihåg vad det befintliga batteriet visade för volt när det var fullt uppladdat förra säsongen. Jag ska mäta detta I helgen. Hur stor differens mellan volten vid full uppladdning kan det vara utan att det kommer bli ett problem? Vad är problemet? Tack på förhand. MVH D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 29 April , 2016 Det är ju så i princip, att det nyare batteriet eller det med flesta amperetimmar (Ah) kommer att släppa ifrån sig energi till det andra batteriet, ja i princip alltså, det skall ha lite högre spänning också. I naturen, inom fysikens och elektricitetens lagar vill ju allting med olika potential jämna ut sig. Så om det skall vara riktigt ordentligt skall du köpa två likadanan batterier samtidigt. Visst det kan funka med olika batterier av olika ålder också, men man kan säga som Claes Månsson och Johan Ulvesson i sketchen (Yroll eler Lorry?) när dom skall koppla in högtalarna till en stereo, man kan ju göra så också, men det blir inte rätt.... Jag köper alltid förbrukarbatterier parvis, samtidigt, likadana med samma kapacitet, men jag vet att det finns divergerande åsikter på detta forum. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 April , 2016 Hur gammalt är det befintliga förbrukningsbatteriet!? Båda batterierna har några år på nacken men jag tror de är fräscha. Kommer tyvärr inte ihåg vad det befintliga batteriet visade för volt när det var fullt uppladdat förra säsongen. Hade du sagt att förbrukningsbatteriet var nytt förra våren, så hade jag och kanske även Georg_Ohm inte varit så kategoriska. När du säger att batteriet har några år på nacken så har du egentligen ingen aning om hur gamla de är. Att tro att ett batteri är fräscha betyder i princip att du inte har en aning om hur mycket kapacitet du har kvar. Jag skull köpt två nya batterier i det läget. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 29 April , 2016 Om man parallellkopplar två batterier med olika kapacitet (Ah) så finns det inget som säger att det med störst kapacitet kommer att släppa ifrån sig energi till det mindre, vid lika laddningstillstånd kommer spänningen från dessa batterier inte att skilja sig åt, det är ingen skillnad på att parallellkoppla ett 100Ah batteri och ett 50Ah batteri eller två 75Ah batterier, så länge som de är kemiskt likadana i sin funktion och har samma laddningstillstånd kommer dessa två banker att bete sig helt lika. Eftersom de är parallellkopplade kommer laddningstillståndet att vara lika hela tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 29 April , 2016 MartinX, i teorin är det du säger helt korrekt, men i praktiken är det annorlunda. Jag har sysslat med batterier i tunga fordon såsom loklatrafikfordon, elektriska truckar och pallyftare, samt nu senast i golfbil och i olika fritidsbåtar. Det är alltid det batteriet med högsta spänning som släpper i från sig laddning, och mina erfarenheter säger att det bland batterier av samma typ fast med olika kapacitet är det det med den högre kapaciteten som oftast har några tiondelar högre spänning. Men som också Thalattha är inne på, så vet man oftast inte exakt sitt batteris status, men om man har tur kan det finnas en etikett med hålmarkeringar för tillverkningsår och månad, men det står ju naturligvis inte alls hur många cykler det har laddats/laddats ur, eller hur djupt urladdade de varit. Mitt råd, är att köpa sex volts golfbilsbatterier, på 220-280 Ah, de har lågt inre motstånd och tar emot laddning bra, samt kan djupurladdas bättre än andra batterityper (syra/blybatterier alltså) man får många Ah per hundralapp, de kostar nu 1995 kr styck, men då det är på sex volt måste två seriekopplas, då får man tolv volt, men med bibehållen kapacitet, (om man parallellkopplar batterier behåller man spänningen men adderar kapaciteten, helst då fördubblar den eftersom jag anser att parallella batterier skall ha smma kapacitet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 3 Maj , 2016 Hej, Det var ju inte så att jag egentligen behövde några alternativa köpråd. Jag vill bara veta om det är farligt, dåligt, mindre bra, skadligt för det nya batteriet, alternativt för det befintliga batteriet. Kommer vi fram till att det inte "lirar" så är alternativet att köra vidare på bara ett förbrukningsbatteri. Det jag vill uppnå är några extra Ah så jag slipper köra igång motorn för att kunna ligga still en hel helg. Båda batterierna visar 13,0 V efter full uppladdning och vila i 24h. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 3 Maj , 2016 Nu till själva inkopplingen. Det är massor av kablar som går till varje pol på batteriet. De är fästa på varsin kabelsko. Kan tänka mig att kablarna går till bogisbatteriet i fören, kylskåp, generator etc. Finns säkert lite säkringar med där också. Såhär ser det ut idag: Jag tänkte koppla in det nya förbrukningsbatteriet såhär: Kommer det lira? Vad ska jag ha för diameter på kablarna mellan batterierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 3 Maj , 2016 Ja men det vore bättre att flytta förbrukarna till separata kopplingsplintar. Det verkar saknas säkringar också, varje (röd) ledare ska skyddad av en säkring. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 3 Maj , 2016 Ja du koppar batterierna parallellt, välj samma dimension på kablarna som du redan har till nuvarande batteri. Och följ Petters råd om kopplingsplintaf och säkringar nära batterierna, osäkrade kablar skall vara så korta som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 4 Maj , 2016 Ja du koppar batterierna parallellt, välj samma dimension på kablarna som du redan har till nuvarande batteri. Och följ Petters råd om kopplingsplintaf och säkringar nära batterierna, osäkrade kablar skall vara så korta som möjligt. "samma dimension på kablarna som du redan har till nuvarande batteri" kan bli svårt då de har olika dimensioner eller menar du någon särskilt, den som går från generatorn? En hel del är nämligen kopplade direkt på kabelskon på varje pol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
derbyboy 2 Postad 4 Maj , 2016 Jag kommer inte kunna flytta kablarna som löper från de befintliga polerna och behöver därför köra med någon form av förlängning. Vad tror ni om det här? Som det är idag är allt säkrat med säkringar så jag ser ingen anledning att ändra det bara för att jag kopplar på ett till batteri. Stort tack för era synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 4 Maj , 2016 Ja du koppar batterierna parallellt, välj samma dimension på kablarna som du redan har till nuvarande batteri. Och följ Petters råd om kopplingsplintaf och säkringar nära batterierna, osäkrade kablar skall vara så korta som möjligt. "samma dimension på kablarna som du redan har till nuvarande batteri" kan bli svårt då de har olika dimensioner eller menar du någon särskilt, den som går från generatorn? En hel del är nämligen kopplade direkt på kabelskon på varje pol. Välj då samma dimension som den grövsta kabeln du har, så skapar du ju i alla fall ingen flaskhals. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 23 Maj , 2017 Hej, har samma funderingar. Hur gick det för dig med kopplingarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 24 Maj , 2017 Ja du koppar batterierna parallellt, välj samma dimension på kablarna som du redan har till nuvarande batteri. Och följ Petters råd om kopplingsplintaf och säkringar nära batterierna, osäkrade kablar skall vara så korta som möjligt. "samma dimension på kablarna som du redan har till nuvarande batteri" kan bli svårt då de har olika dimensioner eller menar du någon särskilt, den som går från generatorn? En hel del är nämligen kopplade direkt på kabelskon på varje pol. Välj då samma dimension som den grövsta kabeln du har, så skapar du ju i alla fall ingen flaskhals. Fast stämmer det? Det verkar ju vara separata kablar till varje förbrukare till batteriet. Därmed så ackumuleras ju deras gemensamma förbrukning som borde tas i beaktning? Den som går mellan batterierna lär ju ta hänsyn till detta antar jag? Visst om det gick en ledare från batteribanken till en plint, men så verkar det ju inte vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser