Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Funkis

en konstig nördfråga om batterispänning som plötsligt är 15,7 V

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej alla nördar på el och batterier.

Tycker jag själv ligger där någonstans men nu körde jag fast…  plötsligt visar ett batteri hög spänning!

 

Hämtade ett batteri från båten för att slippa handjaga en pump i förrådet när jag lagar läckor på gummijollen.

Batteriet var fullt laddat när jag hämtade det ( via solpanel ) och har använts kanske 5 ggr.  För en luftpump som drar ca 10 A under 2-4 minuter.

Därefter laddats med en ctek 7 ampere laddare. Jag har läst av spänningen några gånger. Alltid ca 13,1V

 

Nu däremot när jag ska hämta batteriet ner till båten så mäter jag enligt bild.

Mätaren är enkel men funkar ( flyttade till bilen utanför och där var det 12,79V vilket väl är normalt)

 

Batteriet är ett optima 75Ah och det är ganska nytt men äldre än 3 år ( garanti gått ut alltså. )

 

VAD beror avläsningen på?

Är batteriet kört, hur kan jag konstatera det isf. Jag har ingen kapacitetsmätare men lite sladd och lampa kanske?

post-68277-0-49075900-1461936975_thumb.jpg

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju belasta batteriet med någon kraftigare lampa, typ 100W extraljus, och mäta spänningen samtidigt...

Men jag skulle nog kollat upp den där multimetern, ett tips som brukar nämnas på elektronikforum är att mäta spänningen över ett "brandvarnarbatteri" ett sådan där 9v batteri. Eller med på bilbatteriet både med avstängd motor och när den går och generatorn laddar.

Men det kanske är ett AGM-batteri? dom ger ju litet högre spänning...Optima...(men knappast 15,67??).

 

image_zps08eec2ab.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

image_zps08eec2ab.jpg

 

Den bilden va bra.Har sparat den på min dator.

 

Men är inte siffervärdena under "Vilospänning" och "Ladda" ganska låga!?

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilospänning 12,7 V för ett vanligt standard bly/syrabatteri får väl anses som normalt om batteriet är friskt.

Sedan är ju sådana där VDO-instrument som det på bilden, inga precisionsinstrument, visarnålen är tjock och skalmarkeringarna är grova...

Sedan skall du ju aldrig förbruka batteriet så det ligger på 11,4V eller därunder.

Och någonstans vid 14,4, kanske lägre börjar batteriet att gasa vid laddning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det symbolen för låg batterispänning man ser tänd på multimetern? Du bör byta batteriet i multimetern för många börjar mäta fel när batteriet tar slut och varningen visas, en del multimetrar mäter fel ett tag innan också...

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Ja, nu när du säger det, Martin X.

Mätte ju på bilen ( normalt utslag) men du har något här!

OM spänningen på batteriet i Voltmetern är dålig så kan mysko saker hända.

Ska byta batteri o kolla skillnaden. Har några mil till båten så det tar ev några dagar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...