Funkis 143 Postad 29 April , 2016 (redigerade) Hej alla nördar på el och batterier. Tycker jag själv ligger där någonstans men nu körde jag fast… plötsligt visar ett batteri hög spänning! Hämtade ett batteri från båten för att slippa handjaga en pump i förrådet när jag lagar läckor på gummijollen. Batteriet var fullt laddat när jag hämtade det ( via solpanel ) och har använts kanske 5 ggr. För en luftpump som drar ca 10 A under 2-4 minuter. Därefter laddats med en ctek 7 ampere laddare. Jag har läst av spänningen några gånger. Alltid ca 13,1V Nu däremot när jag ska hämta batteriet ner till båten så mäter jag enligt bild. Mätaren är enkel men funkar ( flyttade till bilen utanför och där var det 12,79V vilket väl är normalt) Batteriet är ett optima 75Ah och det är ganska nytt men äldre än 3 år ( garanti gått ut alltså. ) VAD beror avläsningen på? Är batteriet kört, hur kan jag konstatera det isf. Jag har ingen kapacitetsmätare men lite sladd och lampa kanske? Redigerad 29 April , 2016 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 29 April , 2016 Du kan ju belasta batteriet med någon kraftigare lampa, typ 100W extraljus, och mäta spänningen samtidigt... Men jag skulle nog kollat upp den där multimetern, ett tips som brukar nämnas på elektronikforum är att mäta spänningen över ett "brandvarnarbatteri" ett sådan där 9v batteri. Eller med på bilbatteriet både med avstängd motor och när den går och generatorn laddar. Men det kanske är ett AGM-batteri? dom ger ju litet högre spänning...Optima...(men knappast 15,67??). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 29 April , 2016 (redigerade) Den bilden va bra.Har sparat den på min dator. Men är inte siffervärdena under "Vilospänning" och "Ladda" ganska låga!? Redigerad 29 April , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 29 April , 2016 Vilospänning 12,7 V för ett vanligt standard bly/syrabatteri får väl anses som normalt om batteriet är friskt. Sedan är ju sådana där VDO-instrument som det på bilden, inga precisionsinstrument, visarnålen är tjock och skalmarkeringarna är grova... Sedan skall du ju aldrig förbruka batteriet så det ligger på 11,4V eller därunder. Och någonstans vid 14,4, kanske lägre börjar batteriet att gasa vid laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 29 April , 2016 Är det symbolen för låg batterispänning man ser tänd på multimetern? Du bör byta batteriet i multimetern för många börjar mäta fel när batteriet tar slut och varningen visas, en del multimetrar mäter fel ett tag innan också... 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 April , 2016 Hmmm... Ja, nu när du säger det, Martin X. Mätte ju på bilen ( normalt utslag) men du har något här! OM spänningen på batteriet i Voltmetern är dålig så kan mysko saker hända. Ska byta batteri o kolla skillnaden. Har några mil till båten så det tar ev några dagar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinedlund 1 Postad 2 Maj , 2016 Kika i multimeters display igen! Batterivarningsikonen lyser Byt och mät igen! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser