patrikflink 805 Postad 29 April , 2016 Är det någon som vet hur mycket vatten som en Aq170 (B30) sjövatten pump levererar? Måste byta sjövattenfilter och tänkte köpa en som jag har hittat som klarar 150L/min, är det för lite? Orginalfltret är totalt kass, där av bytet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 April , 2016 Är slanganslutningarna i samma storlek så ska det väl inte möta några hinder. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 29 April , 2016 Pentax. Finns från 100L/min till 300L/min med samma anslutningar, skillnaden är behållaren. Där av frågan. Sätter jag en med 100L/min så kanske flödet blir för lite, har sötvatten kylning med värmeväxlare också, så man kanske upp i lite flöde! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 April , 2016 Pentax. Finns från 100L/min till 300L/min med samma anslutningar, skillnaden är behållaren. Där av frågan. Sätter jag en med 100L/min så kanske flödet blir för lite, har sötvatten kylning med värmeväxlare också, så man kanske upp i lite flöde! Som jag ser det och svarat utifrån, så är det in och utlopp som begränsar flödet, inuti är det i princip en sil som vattnet ska igenom, och en fälla för eventuellt skräp. Vilket filter är det du avser att köpa? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 29 April , 2016 (redigerade) Kul fråga, ger upphov till funderingar. Om 2,5 liter sjövatten per sekund är 20 grader och under sin passage genom värmeväxlaren värms till 60 grader går det alltså åt 100 kcal/sek = 561 hästkrafter. Då blir det inte mycket energi kvar till att driva båten framåt. Funderade lite till, vattnet kanske inte hinner värmas mer än till 30 grader, då går det åt 140 hkr. Kanske realistiskt? Redigerad 29 April , 2016 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 April , 2016 Provade också lite matte för att kolla i vilken härad vattenflödet kan hamna. Borde rent av räcka med filtret för 100 liter/min kan jag tycka. Om kylvattnets temp tillåts att höjas till 80 grader behövs bara 23,4 liter per minut enligt mina matteförsök nedan. Kolla gärna siffrorna, jag brukar kunna fippla till det. [170 hästar = 127 kW på utgående axel. Total värmeproduktion vid 35% verkningsgrad 127/0,35=363 kW. 27% av detta avleds via kylvattnet, 363x0,27=98 kW.][Kyleffekten 98 kW = 98 kJ per sekund. Sjövattnets specifika värme = 4,18 kJ/(kgK). Om sjövattnets temp stiger från 20 grader till säg 80 så är tempskillnaden 60 grader = 60 Kelvin. Då behövs 60x4,18= 250 kJ för att få den temphöjningen räknat per sekund och kilogram.Med "bara" 98 kW kan endast 98/250= 0,39 kg vatten per sekund värmas såpass. Flödet 0,39 kg/s = 0,39 liter per sekund. Eller 0,39x60= 23,4 liter vatten per minut.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 29 April , 2016 Har hittat på hjertmans och erlandssons. Pratade med erlandssons och dom frågade om pumpens flöde. Där av frågan hur mycket pumpar en aq170 sjövattenpump! Om den pumpar 114L/min tar jag då självklart den som KLARAR 150L, det blir ju motstånd om jag tar en som bara klarar 100L. Så åter till min fråga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 April , 2016 (redigerade) Hmm... förmodligen krävs litet tålamod från din sida, för även om du mot förmodan får korrekt svar här i forumet angående din enskilda fråga om pumpens nominella flöde så räcker inte det? ;-) Även frågor som din original AQ-pumps "tryckdata" måste nog vägas in? (Alltså hur mycket flödesmotstånd den klarar för att säkert upprätthålla flödet i den krets där den sitter relativt maximala kylbehovet i Watt eller liter per minut etc.)Frågor:1. Sitter sjövattenfiltret på pumpens inlopps-sida?[Då är den skyddad mot höga tryck men inte emot lågt tryck typ vakuum. Filterbehållaren kan i det senare fallet nog vara av det plastiga slaget för absoluta undertrycket kan nog praktiskt sett aldrig nå värden lägre än 0,2 ATM. (Pumpen "kaviterar" vid låga värden, vattnet förångas alltså vid lågt tryck så flödet minskar drastiskt etc.) Sitter filtret/strainern däremot på sjöpumpens utgående trycksida så måste behållaren vara trycktålig, kan bli riktigt högt tryck om t.ex. filtret är igenkloggat, inget plastsmäck där! (Sprickor kan i värsta fall sänka båten ifall du inte stängt nån inloppskran när du lämnar båten?)]2. Har du nån bild på ditt gamla filter? [Möjligen är enklaste lösningen att köpa ett likadant om detta funkat många år? Med en bild kanske vi rent av kan hjälpa dig att hitta någon motsvarande ifall den inte längre tillverkas. Eller ännu enklare - om du har riktigt bråttom - köp den största av de du hittat hos Erlandssons och bara hoppas att allt blir bra. Eller ännu en bit enklare - kör utan filter.] Redigerad 29 April , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 29 April , 2016 (redigerade) Hmm... förmodligen krävs litet tålamod från din sida, för även om du mot förmodan får korrekt svar här i forumet angående din enskilda fråga om pumpens nominella flöde så räcker inte det? ;-) Även frågor som din original AQ-pumps "tryckdata" måste nog vägas in? (Alltså hur mycket flödesmotstånd den klarar för att säkert upprätthålla flödet i den krets där den sitter relativt maximala kylbehovet i Watt eller liter per minut etc.) Frågor: 1. Sitter sjövattenfiltret på pumpens inlopps-sida? [Då är den skyddad mot höga tryck men inte emot lågt tryck typ vakuum. Filterbehållaren kan i det senare fallet nog vara av det plastiga slaget för absoluta undertrycket kan nog praktiskt sett aldrig nå värden lägre än 0,2 ATM. (Pumpen "kaviterar" vid låga värden, vattnet förångas alltså vid lågt tryck så flödet minskar drastiskt etc.) Sitter filtret/strainern däremot på sjöpumpens utgående trycksida så måste behållaren vara trycktålig, kan bli riktigt högt tryck om t.ex. filtret är igenkloggat, inget plastsmäck där! (Sprickor kan i värsta fall sänka båten ifall du inte stängt nån inloppskran när du lämnar båten?)] 2. Har du nån bild på ditt gamla filter? [Möjligen är enklaste lösningen att köpa ett likadant om detta funkat många år? Med en bild kanske vi rent av kan hjälpa dig att hitta någon motsvarande ifall den inte längre tillverkas. Eller ännu enklare - om du har riktigt bråttom - köp den största av de du hittat hos Erlandssons och bara hoppas att allt blir bra. Eller ännu en bit enklare - kör utan filter.] Så här ser filtret ut, denna bild är lånad och ser likadan ut på aq130 osv. Det är den svarta saken till vänster med ett rostfritt lock. Anledningen till bytet är att den jag skulle öppna och rengöra denna så snurrar bara skruvarna. Underdelen är i rent gummi och rör in och ut underifrån. Denna sitter alltså före pumpen. Kommer att köra med den andra bilden, klarar 150L/min. Redigerad 29 April , 2016 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 29 April , 2016 Har du någon sorts filter på vattenintaget i båtbotten också? Jag fick en gång in en plastpåse där, och en gång vattenväxter, kan vara besvärligt att rensa. Har plastat fast en liten bit nät av den sort som säljs i trädgårdsshopar för att hindra harar och andra att ge sig på träd. Därefter har inget fastnat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 29 April , 2016 Har du någon sorts filter på vattenintaget i båtbotten också? Jag fick en gång in en plastpåse där, och en gång vattenväxter, kan vara besvärligt att rensa. Har plastat fast en liten bit nät av den sort som säljs i trädgårdsshopar för att hindra harar och andra att ge sig på träd. Därefter har inget fastnat. Tar vatten via drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 29 April , 2016 Nu har jag beställt denna! 345L/min på 32mm anslutning (vad jag har). 225L/min på 25mm 135L/min på 19mm Ville inte ligga på gränsen, överdimensionera känns mer rätt. Kan ju inte bli fel eller någon luftficka, om så är det väl bara att lufta genom att öppna locket lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 April , 2016 (redigerade) Allright, här går det tydligen undan! (Efternamn kanske förpliktar om ordvitsen tillåts?) :-)Nytt filter redan beställt, "bästa svar" utsett till ditt eget eftersom du redan "visste" svaret, och troligen forumfrågade mest för att det hanns med, alltså om man är riktigt flink?Nå, filtret blir nog skapligt bra!Vi andra kan ju för all del fortsätta tråden om vi vill, alltså hinna intressera oss för olika sakargument hit&dit. Finns rimligtvis många aspekter på detta med filtrering i båtmotorers kylar för den som är intresserad. Redigerad 29 April , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 805 Postad 29 April , 2016 Thomas-1 Tryckte i löst och blev "bästa svar"! Inte min mening, fortfarande intresserad av hur mycket pumpen levererar. Självklart så måste man nog räkna med olika varvtal också då den är kamaxeldriven. Löst enligt mig då jag köpte den värsta sjövatten filtret jag hittade för ett billigt pris. Övervägde faktiskt slang utan filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 29 April , 2016 Om inte prisskillnaden är rent ohemul är ju det största tveklöst att föredra. Det ger dig maximal marginal mot överhettningsproblem på grund av igensatt filter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser