Gundj 207 Postad 28 April , 2016 Hej, Har precis övertagit en Johnsson 35hk 1979 års modell. Den ska i o f s bytas mot lämplig fyrtaktare så fort som möjligt men jag tänkte i alla fall fixa till den lite. Mina frågor är, Hur det ser ut med växelförare när man tar bort växelhuset på drevet? Jag ska byta impeller och kolla över lite men ser ingen möjlig isärkoppling till växelförare. Sitter den på splines kanske så det glider isär när jag delar nederdelen? Hur mycket olja ryms på ett ungefär i växelhuset? Är det jävligt att komma åt att byta termostaten, som en säkerhetsåtgärd, motorn är antagligen inte jättevälskött innan? Som ni förstår har jag ingen manual och sprängskisserna på nätet tyckte jag inte gav vägledning. Tack Gunnar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gundj 207 Postad 1 Maj , 2016 Hej, Har precis övertagit en Johnsson 35hk 1979 års modell. Den ska i o f s bytas mot lämplig fyrtaktare så fort som möjligt men jag tänkte i alla fall fixa till den lite. Mina frågor är, Hur det ser ut med växelförare när man tar bort växelhuset på drevet? Jag ska byta impeller och kolla över lite men ser ingen möjlig isärkoppling till växelförare. Sitter den på splines kanske så det glider isär när jag delar nederdelen? Hur mycket olja ryms på ett ungefär i växelhuset? Är det jävligt att komma åt att byta termostaten, som en säkerhetsåtgärd, motorn är antagligen inte jättevälskött innan? Som ni förstår har jag ingen manual och sprängskisserna på nätet tyckte jag inte gav vägledning. Tack Gunnar Svarar mig själv. Hittade en servicemanual på nätet så nu har jag koll på att man lossar växelföraren genom en lucka på SB sida. Olja köpte jag så det säkert räcker, sååfr jag notera till nästa gång. Kvar är frågan om termostaten, servicemanualen nämner ingen, finns det ens en? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 1 Maj , 2016 Hej Det framgår att det var en Johnsson 35 Hp från 1979. Kollar jag i min Evinrude verkstadsbok så ser det ut som om motorer på 40, 48 samt 50 hk har termostat medan 45 och 55 hk verkar att inte ha termostat. (Evinrude och Johnsson är i princip identiska). Bifogar en länk till Johnsson manual som täcker in JohnssonEvinrude 1971-1989 på sidan 48 så nämns termostat och där framgår att inte alla modeller har termostat. Om du har så sitter den högt upp på motorblocket nära tändstiften. Tyvärr dålig bild i manualen. http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/48 Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser