Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Georg_Ohm

Lufttfilterinsats, 625 kr

Rekommendera Poster

Är det någon som känner till om det finns ett luftfilter, insatsen, som passar en VP TAMD31 som är billigare än 625 kr? Artikelnummer 21646645.

Jag har god lust att ersätta hela "luftburken" innan turbon med ett "rallyfilter" från Biltema, (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Filter/Sportluftfilter-2000032775/) om det passar, men då båten egentligen är såld så vill jag ha ett någorlunda original... nån som vet tips på ett ersättningsfileter till typ bil? eller lastbil?

Att Volvo-Penta var dyra visste jag, men att det var ohemult skitdyra trodde jag ju inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara världsmästare på just den motorn; men man brukar ju inte ha luftfilter på båtmotorer då damm inte är ett problem. Det brukar enbart sitta ett flamskydd, och det brukar inte behöva bytas ut.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Utan att vara världsmästare på just den motorn; men man brukar ju inte ha luftfilter på båtmotorer då damm inte är ett problem. Det brukar enbart sitta ett flamskydd, och det brukar inte behöva bytas ut.

Ok... Tja den kallas ju för "luftfilterinsats" i reservdelskatalogen.

Jag plockar i alla fall ut den och ser om den kanske kan rengöras.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där kan vara en sanning med modifikation. Det beror rätt mycket på hur motorrummet ser ut. Rätt många båtar har motorn under durken där man kanske har bord, mattor mm. Allt skit och damm därifrån letar sig ofta neråt och man hittar mycket skräp i sådana motorrum. Det är inte precis alla båtägare som bryr sig om att hålla ren i motorutrymmen. Jag hittade en massa kopparklipp i luftburken på en båtmotor där man dragit om elsystemet, den hade lyckats suga i sig dessa. Sånt gör iallafall inte motorn mer långlivad.

Ett luftfilter gör ingen skada i alla fall. Det sägs även att motorer med turbo och intercooler är känsligare för skit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte ta måttet på filtret o knalla ner till biltema och se om ngt passar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och flamskydd har man väl bara på bensinmotorer inte på dieslar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm... för att visa hur rätt jag har kollade jag på nätet på min egen motor MD5A, men får nog backa (se markeringen). Jag har fått lära mig att luftfilter är onödigt eftersom den typen av damm som man kan suga in i en bilmotor när man kör på t ex grusvägar inte alls förekommer på sjön, men uppenbarligen sitter det filter i motorn... funderar ändå på nödvändigheten...

post-53200-0-51649800-1461773300_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för en rapportering

Jag säljer dessa för 249kr. Likaså flera andra på marknaden

Då dessa endast sitter på "P" modellen så kan det nog bli problem att hitta dom på tex lastbilsidan eller liknande

Är väl främst på KAD-motorerna man bör byta luftfilter ofta då det blir en massa remdamm

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Capitan, du har ett PM!

Nån form av filter måste man ha, om inte annat för att skydda den känsliga turbon.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan är har ju en TAMD31P litet mer sugkraft i insuget än en MD5, men inte för ty, det gäller att man får rätt grejer, och skyddar motorn.

Av nån anledning hade jag tills idag en massa hundhår i motorrummet....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ax marin tar 215kr för detta!

Nej det filtret passar inte den nyare P som har ett lite mindre filter än de tidigare årgångarna

Jag tar för övrigt 159kr för detta filtret :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som känner till om det finns ett luftfilter, insatsen, som passar en VP TAMD31 som är billigare än 625 kr? Artikelnummer 21646645.

Jag har god lust att ersätta hela "luftburken" innan turbon med ett "rallyfilter" från Biltema, (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Filter/Sportluftfilter-2000032775/) om det passar, men då båten egentligen är såld så vill jag ha ett någorlunda original... nån som vet tips på ett ersättningsfileter till typ bil? eller lastbil?

Att Volvo-Penta var dyra visste jag, men att det var ohemult skitdyra trodde jag ju inte.

köpte 2 st svamp sportfilter till mina tamd41B dom har gått fint med dessa i 73 tim förra året.. till samma pris som en originalinsats..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ax marin tar 215kr för detta!

Nej det filtret passar inte den nyare P som har ett lite mindre filter än de tidigare årgångarna

Jag tar för övrigt 159kr för detta filtret :)

Ok trodde det var samma

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns tydligen en firma med hemsida; www.boatstuff.se som har dessa filter, billigare än både V-P och Biltema, fick jag reda på liksom av en slump... Jag köpte en timräknarmodul till varvräknaren av den firman förra året, snabb leverans och så... så jag beställde därifrån....

Tack för alla tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan meddela att jag använder filtret du länkar till. Har spiralslang emellan. En positiv effekt är att man kan dra insuget till venthålen i motorrummet vilket gör att motorn får i sig frisk, kall luft. Detta ger också mer effekt. Min motor ad31b.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan meddela att jag använder filtret du länkar till. Har spiralslang emellan. En positiv effekt är att man kan dra insuget till venthålen i motorrummet vilket gör att motorn får i sig frisk, kall luft. Detta ger också mer effekt. Min motor ad31b.

Jag skall tipsa köparen av båten om detta fina tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag beställde ett filter från Boatstuff och fick det på "posten" alltså på ICA dagen efter, tack för det!

Nu slipper den motorn besväras av syrebrist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...