Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
TommyVega

kylvattnet kommer inte ut. Albin O21

Rekommendera Poster

hej hej.

Jag sjösatte min vega idag och till min lycka startade min motor snällt. det är en albin O21. men efter att ha tittat såg jag att inget kulvatten kom ut ur avgasröret! jag testade bara motorn i hamn så jag hade bara kört några minuter. jag kollade vattenintaget till motorn o där kommer det in vatten. fram till motorn alltså, sen vet jag inte vad som händer. det verkar inte läcka ut någonstans på vägen.

kan det vara så att det tar "flera minuter" på lågt varv för vattnet att komma igång o dra igenom hela motorn o börja puttra ut? jag minns det inte så, men det var ju ett halvår sen sist. finns det nått vanligt fel med kylsystemet som ni kommer att tänka på som jag ska kolla först? hur länge vågar jag köra motorn utan att kylvattnet kommer ut?

mycket tacksam för svar. jag är en seglare o ingen mekaniker, så min kunskap är begränsad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första åtgärden är ju att kolla impellern. När byttes den senast?

Albin O21 är ju en rätt gammal motor. Med åren så släpper det rostflagor inne i motorblocket. De kan täppa till kylkanaler och/eller kylvattenutlopp så att det blir stopp i kylvattenflödet.

Det går att spola igenom motorn så att rostflagorna sköljs bort men då bör nog motorn helst tas ur båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kolla sjövattenfiltret och impellern. Sedan backspola kylsystem som ovanstående skrev.

Redigerad av modifieradvega

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt få  O21or som har impeller, de flesta har en kugghjulspump, lik en oljepump för kylvatten.

Denna pump drivs av kamaxeln genom en brytpinne, lossa pumpen och kolla brytpinnen!

Man kan fila till en ny brytpinne av en bit aluminium.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte så enkelt att den inte klarar av att suga vatten på låga varv då det står luft i slangarna? Då jag sjösätter brukar jag köra på högre varv ca 20 sekunder innan vattnet börjar komma. har dock en penta med gummiimpeller.

tips: börja med att testa med högre varv, går inte det får du försöka hälla vatten bakvägen in i pumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

tack för alla bra tips!

jag tror inte jag har impeller utan kugghjulspump.

@gusvo085

jag ska testa med att spola motorn bakifrån om slangarna räcker ner till bryggan, o köra på lite högre varv. men jag har redan fört motorn "några minuter", iaf betydligt längre än 20sek.

@ pentax

jag tittade på sprängskisserna och hittade ingen brytpinne. var sitter den?

http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_res_swe_eng.pdf

sid 27-29

jag testar att isär pumpen o titta lite. kanske jag hittar en brytpinne.

Redigerad av TommyVega

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nr 15 "medbringare".
Det är en lättmetallpinne.

Man bör se upp med bottenfärgen har jag upptäckt.
Hade själv en sil med ganska små hål på utsidan skrovet vid sjövattenintaget. Rullmålade man bottenfärg över silen kunde många hål fyllas av färg, petande man sen upp dem med en spik eller nåt inför sjösättning så var det klippt. Färgflagorna flöt upp vid sjösättningen och fastnade i kuggarna så brytpinnen pajade.
Min lösning blev att peta upp hålen direkt vid målningen medans färgen fortfarande var lättflytande. Glömde jag det så sjösatte jag istället med slangen till pumpen avtagen och bottenventilen stängd. Spolade ur färgresterna och monterade sen slangen.
Möjligen är detta du råkat ut för?

Kugghjulspumpen har f.ö. ingen förmåga att suga upp luft, dess höjdnivå skall ligga under vattenlinjen. Mycket bra pump, funkar i många år utan service till skillnad mot impellerpumparna. Behöver bara minimalt med  smörjning från fettkoppen då och då.
Här en bra forumtråd om pumpen med många foton.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen, vad skulle jag göra utan er?

javisst va det brytpinnen som va av. men varför? jag hoppas att "den bara gått av lite av sig själv". det kan ju va helstopp i kylvattenkanalerna oxo såklart. men nu har jag beställt ny brytpinne och lite packningar o sånt, så hoppas jag att det funkar efter det.

http://mmd.nu/shop233/catalog/product_info.php?products_id=8112&osCsid=stbcgl30c080sv138tqtm78fj5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite fukt i pumpen som fryser, man snurrar lite på svänghjulet vid något besök under vintern, plötsligt ar brytpinnen av.

Eller så har något skräp sugits in vid konserveringen, kommit emellan kugghjulen i pumpen, behövs inte mycket.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...