jmwa 23 Postad 25 April , 2016 Hej Mitt drev, DPS-A, har av tidigare ägare årligen målats med självpolerande färg. I år måste jag bättra och ta hand om flera ställen med korrosion och bubblor i lacken. För att kunna fixa detta måste jag först och främst få bort all självpolerande färg. En del går att försiktigt sickla bort. Med mycket av den sitter hårt. Jag vill ju inte skada lagret med frisk originallack allför mycket heller. Tips om hur jag ska göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 25 April , 2016 Hade exakt samma problem och det slutade med manuell skrapning med omväxlande morakniv och stålspackel. Alla försök att slipa slutade med att jag gick igenom orginallacken och in till aluminiumgodset. Jag testade aldrig färgborttagningsmedel men kan tänka mig att det kan fungera bra, med risken att det också lyfte orginallacken såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jmwa 23 Postad 25 April , 2016 Simsalabim! Strax efter mitt första inlägg kom jag på att jag har en burk Alcro Delfin färgborttagare i förrådet. Jag smetade lite på ett svårt parti själpolerande färg, och lite på en yta med originallack. Efter två timmar tog jag en Scotchbrite och gnuggade. Perfekt! Den självpolerande färgen gick bort med ett svep av svampens skrubbsida. Partiet med medlet direkt på originallack hade knappt börjat angripas av medlet. Imorgon kl 8 lägger jag medel på alla kvarvarande partier med självpolerande färg. Kl 10 åker kökssvampen fram! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser