Jens_Sthlm 27 Postad 25 April , 2016 Jag tog bort min ratt för att jag ville lacka om den, den satt som berget när jag skulle ta av den men med en kloavdragare gick det fint. Nu när den ska tillbaka så får jag inte tillbaka den. Ratten ska sitta på stången och därefter ska en bricka och mutter hålla den på plats. Jag får inte på ratten så pass långt att muttern kan ta gänga.. På rattens axel är den urfasad där det halvmåneformade blecket skall sitta, sen finns det ett spår i ratten som passar mot blecket. Jag har först satt blecket på axeln,knackat på blecket så att det verkligen är i botten, och sen försökt föra på ratten, ratten kommer bara på en kort bit innan det blir stopp mot blecket. Gör jag något fel?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 25 April , 2016 Gör så att du knackar fast kilen i spåret på axeln med en liten hammare, möjligen kan du få rensa ur gammalt fett ur spåret innan. Kilen måste bottna i spåret. Möjligen kan det fungera att knacka ned den litet i framkant så att spåret i rattnavet hittar rätt, men helst skall kilen vara helt i linje med axeln. Om nu ratten satt hårt fast så kan det ju vara så att det krävs styrka för att få den på plats också. Möjligen kan du ju slipa försiktigt med fin smärjelduk på axel och i navet innan montering. Kilens rundade sida skall vara i spåret. (Propellrar brukar sitta monterade på propelleraxlarna på samma sätt) Kilspår, låskil och "halvmåne" är namn som brukar användas i detta sammanhang. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 25 April , 2016 Jag kom på en annas sak också, är ratten symmetrisk, jag menar, är rattnavet likadant på fram och baksidan, om inte kanske du måste vända ratten om för att den skall passa. Det vanligaste på styrningar till båtar är att axeln är konisk, och med en avfasning istället för kil. Men kolla insidan av rattnavet så det inte är koniskt inuti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 25 April , 2016 Gör så att du knackar fast kilen i spåret på axeln med en liten hammare, möjligen kan du få rensa ur gammalt fett ur spåret innan. Kilen måste bottna i spåret. Möjligen kan det fungera att knacka ned den litet i framkant så att spåret i rattnavet hittar rätt, men helst skall kilen vara helt i linje med axeln. Om nu ratten satt hårt fast så kan det ju vara så att det krävs styrka för att få den på plats också. Möjligen kan du ju slipa försiktigt med fin smärjelduk på axel och i navet innan montering. Kilens rundade sida skall vara i spåret. (Propellrar brukar sitta monterade på propelleraxlarna på samma sätt) Kilspår, låskil och "halvmåne" är namn som brukar användas i detta sammanhang. Såna kilar 'kantrar' gärna när man trär på det som skall monteras. Då blir det tvärstopp en bit innan det är på plats. Pröva att montera om kilen så den ligger helt plan med axeln. Lite (mycket lite) fett i kilspåret kan hjälpa att hålla kilen rakt. Rattnaven är koniska så de skall dras med muttern sista biten men om inte gängan ens kommer fram så är det kilen som är problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 25 April , 2016 Hade loss min ratt vid nåt tillfälle. Det var väldigt besvärligt att få ratten rätt på kilen när jag skulle montera tillbaka den. Till slut gick det. Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde. Det var en 5-6 år sen. Att det var besvärligt - det kommer jag ihåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 April , 2016 Rätt benämning av kilen är "woodruffkil". Brukar vara grader i "taket" på kilspåret som får kilen att kantra. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 25 April , 2016 Jag höll i vintras på i någon timma med en remskiva till en generator, exakt samma konstruktion i övrigt. Såväl kilen som axeln hade små skador, det var gammalt fett som hade fastnat och då spår av misshandel i godset. Efter rengöring så passade kilen precis, men kalvade då remskivan skulle monteras, så det blev att lägga snabblim, cyanakrylatlim i spåret på axeln, sedan funkade det. Propellern däremot, där måste man ställa kilen litet på kant, sedan trycker navet den rätt, det då på min båt, eller den jag just sålt... jag kan tänka mig att sådan här saker kan vara rätt så individuella. Var det den mångalne Mr. Woodruff, den kände ångmaskinskonstruktören, som uppfann denna kil? Coca-Cola hade en vd, eller "president" med samma namn, men han var det väl inte? (För övrigt har dom båda kilat vidare...) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 6 Maj , 2016 Nu är det löst, blev lite filande och smörjande. Tack för hjälpen, man blir så osäker på sig själv ibland och undrar om man tänker rätt, då är detta forum guld! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser