Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
sebbe999

Kappel knappar

Rekommendera Poster

Tjena!

Tänkte kolla om någon har något tips hur man fäster om dom kapell knapparna som börjar släppa lite i infästningen på båten, någon som gjort detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några olika typer av knäppen.

Menar du den modellen med ett vred, eller den norska modellen som består av en svarvad hylsa som man trär genom ett hål i kapellet?

Sedan kan det vara en tryckknapp också.

Jag har erfarenhet av all tre dessa knäppen.

Den modellen med vredet skruvar jag numera fast med syrafasta skruv, kullerförsänktka med krysspår, av lämplig dimension, det har hänt att jag pop-nitat dessa med rostfri nit, men då är det svårare att byta dem.

Det norska knäppet behöver en längre skruv, ibland kan det behövas en genomgående maskinskruv med låsmutter på insidan. Likadant med tryckknapparna, man sätter en skruv i centrum på "hanen" och drar fast den.

Om knäpperna lossar på båten är det ju skruvhålen som är förstörda, ofta kommer man ju inte åt på insidan så man kan sätta en maskinskruv med mutter på insidan, så då får man spackla igen hålet och borra nytt hål, ibland kan det ju hända att man kan flytta knäppet några millimeter, om kapellets hål medger det, och borra nya hål, efter det man spacklat igen de gamla. Det kan ju också fungera med att dra i en grövre skruv, om nu den skruvens försänkning passar i knäppets hål.

Drag inte skruvarna med skruvdragare, det är alldeles för lätt att dra sönder hålet då, även om skruvdragaren är inställd på lågt moment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...