Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
DanneJS

Val av motorolja till en VP 5.7 GXi V8 motor

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag ska byta olja i min nyinköpta Chaparral 265S SII men tycker Volvo Pentas helsyntetiska 15W-50 olja som kostar 1420 kr för fem liter är extremt dyr! Kommer kosta mig ca 2000 kr att byta olja (ca 7 liter med lite i reserv). 

 

Nu har jag hittat Mobil 1 Racing 4T 15W-50 Helsyntetisk med samma API klassning som Volvos olja. Denna kostar 419 kr för 4 liter, totalt 735 kr för 7 liter. Denna olja är dock för motorcyklar, men det bör väl inte spela någon roll. Vad tror ni? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag ska byta olja i min nyinköpta Chaparral 265S SII men tycker Volvo Pentas helsyntetiska 15W-50 olja som kostar 1420 kr för fem liter är extremt dyr! Kommer kosta mig ca 2000 kr att byta olja (ca 7 liter med lite i reserv). 

 

Nu har jag hittat Mobil 1 Racing 4T 15W-50 Helsyntetisk med samma API klassning som Volvos olja. Denna kostar 419 kr för 4 liter, totalt 735 kr för 7 liter. Denna olja är dock för motorcyklar, men det bör väl inte spela någon roll. Vad tror ni? 

Har du en diesel eller bensin? Eftersom oljan Mobil 1 oljan du angav är för bensinmotorer. 

 

Håller du bara samma SAE klassing är det lugnt. VPs olja är bara för suga maximalt pengar av rika princess-gubbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sae klassningen säger ingenting om oljans kvalitet. Det är bara oljans viskositet som anges med Sae klassningen, alltså vid vilket temperaturområde den är lättflytande.

API däremot, liksom ACEA anger vilken kvalitetsklass oljan håller. Det står i instruktionsboken vilken lägsta API/ACEA klass du ska ha, tumma inte på det och välj rätt viskositet SAE. Mobil 1 är ju ett välkänt och seriöst varumärke så är klasserna rätt så hade jag inte tvekat att använda det.

 

Skillnaden på en MC-olja och bil/båt-olja är att en mc-olja även ha en JASO klassning. JASO MA står det på nästan alla mc-oljor. Det är för att kopplingen på en mc badar i oljan, så kallad våtkoppling.

En vanlig bilolja kan klibba ihop lammellerna, det gör inte en JASO MA.

 

Om det finns anledning att inte använda en sådan olja i båten vet jag inte, men nu vet du iaf vad en Mc-olja gör som inte en bilolja gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en bensinmotor från 2004. Manualen säger minst API klass SH och både Volvos syntetiska och Mobils har klass SJ så det låter lovande. 

 

https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&path=147_148&product_id=2103

 

Oklart vad skillnaden på MC oljan är exakt, vad de gör för våtkoppligen... Men jag ska maila och fråga oljemagasinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag körde med quicksilvers synthetic blend i min 5,7 gi de sista åren jag hade den. Den oljan rekommenderas till mercruiser 5,7 och eftersom att det är samma basmotor som penta 5,7 så bör den vara ok att använda enligt min lokala vp verkstad. Jag tror även att det finns en servicebulletin från volvo där det står att du rekommenderas att köra med volvos mineralolja i din motor då volvos syntetolja främst är avsedd för maskiner med katalysatorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej DanneJS!

Jag har lika dan motor som du från 2004.

Förra året körde jag på Mobil 15W-50 helsynthet 5,7L. Denna olja är avsedd för Motorcyklar men den funkade fint även till båtmotor.

I affären (som även säljer båttillbehör) som jag köpte den, sa dom att det inte är några bekymmer att använda denna till min båtmotor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa en olja avsedd för marint bruk istället när den bara kostar kring en hundring/liter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nu har jag köpt 8 liter av Mobil oljan eftersom det verkar fungera enligt alla parter.

 

Syntetisk 15W-50 olja för marint bruk hittade jag ingen. Vill helst att oljan ska följa specifikationerna Volvo rekommenderar så exakt som möjligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag ska byta olja i min nyinköpta Chaparral 265S SII men tycker Volvo Pentas helsyntetiska 15W-50 olja som kostar 1420 kr för fem liter är extremt dyr! Kommer kosta mig ca 2000 kr att byta olja (ca 7 liter med lite i reserv). 

 

Nu har jag hittat Mobil 1 Racing 4T 15W-50 Helsyntetisk med samma API klassning som Volvos olja. Denna kostar 419 kr för 4 liter, totalt 735 kr för 7 liter. Denna olja är dock för motorcyklar, men det bör väl inte spela någon roll. Vad tror ni?

Till bensinmotorer tillverkade före 2008, rekommenderar Volvo Penta samma olja som till dieselmotorerna. SAE 15W-40 VDS3. Den är inte speciellt dyr. Priset sänktes med en hundring förra året, och kostar nu 399:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...