Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
stewe

Boracol

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en bekant som använder boracol på sin yttre teak och den får en väldigt fint silvrigt utseende utan mörka inslag.

Jag är sugen på att göra samma sak. Är det någon som har erfarenhet av boracol på teak? Vad är det ämnet gör som ger denna effekt? Jag vet att det är alg- och mögeldödande. Något annat? Är det hyggligt skonsamt mot teaken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boracol vad jag har lärt mig dödar svamp och skyddar mot tillväxt. Vill du ha fin silvrig yta är det såpa som gäller. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Boracol vad jag har lärt mig dödar svamp och skyddar mot tillväxt. Vill du ha fin silvrig yta är det såpa som gäller.

Jag brukar köra gulsåpa och scortchborste. Det blir fint men inte alls lika länge som min bekantas. Hans teak är lika silvrig som min men ser mycket renare ut och förblir så längre.

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boracolen "förgiftar" bara trät så mögeltillväxt etc hämmas eller helt uteblir. I övrigt vårdar det inte trät och ändrar inte utseendet. Jag har boracolbehandlat teakdetaljer och sedan oljat, för att jag ville ha det oljade utseendet men slippa de svarta prickarna, som ju är mögel/svamp.

Använder du bara boracol så grånar teaken som vanligt men du slipper möglet. Pröva, det är ju barnsligt lätt att lägga på, som att stryka ut vatten, blir osynligt när det tagits upp av trät. Ångrar du dig och vill lägga nå nåt annat sen går det bra att lägga på vad som helst tror jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boracolen "förgiftar" bara trät så mögeltillväxt etc hämmas eller helt uteblir. I övrigt vårdar det inte trät och ändrar inte utseendet. Jag har boracolbehandlat teakdetaljer och sedan oljat, för att jag ville ha det oljade utseendet men slippa de svarta prickarna, som ju är mögel/svamp.

Använder du bara boracol så grånar teaken som vanligt men du slipper möglet. Pröva, det är ju barnsligt lätt att lägga på, som att stryka ut vatten, blir osynligt när det tagits upp av trät. Ångrar du dig och vill lägga nå nåt annat sen går det bra att lägga på vad som helst tror jag.

Tack för svaret. Men det finns inget att förlora på att använda det? Det fräter inte på teaken eller något sånt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för svaret. Men det finns inget att förlora på att använda det? Det fräter inte på teaken eller något sånt?

Jo eftersom det är en syra du köper. (Borsyra). Teak:en kommer inte att fräta bort, inte synbart. Men häll det inte på huden.

http://test.lavtox.se/wp-content/uploads/2015/05/SDB-Boracol-Special_ver-5.pdf

Finns ju bättre sätt om det handlar om att göra grå teak till ursprungsskick. 

http://www.yachtpaint.com/swe/diy/produkter/b%C3%A5tv%C3%A5rd/teak-restorer.aspx

Ångtvätt kan också var ett alternativ

Redigerad av modifieradvega

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boracol rekommenderas av Hallberg-Rassy. Duger det för dom duger det för mig:

http://www.hallberg-rassy.com/static_content/Download/ManualSve.pdf

Utdrag ur texten:

"Boracol är ett efterimpregneringsmedel för trä, som tar bort svamp- och mögelangrepp på trä.

Effekten håller i sig omkring en säsong. Resultatet märks gradvis efter behandling och når full effekt efter  ca två månader.  Däcket skall vara så rent som möjligt före behandling. Det är ingen nackdel om däcket är lite fuktigt.  Boracolen blöts på generöst med exempelvis svamp eller pensel. Se till att använda skyddshandskar. I  övrigt läs bruksanvisningen. Låt sedan Boracolen torka in i däcket. Det kan på vissa ställen bildas  kristaller av torkad Boracol. Dessa sköljs bort med vatten någon dag senare, när allt är väl intorkat.  Viktigt är att teaken inte överspolas med vatten de närmsta dagarna. Kraftigt regn eller överspolande sjö tvättar nämligen bort Boracolen innan den gjort önskad verkan.

Även slipning med fint, märk väl FINT, sandpapper medför en viss avverkning, men är i praktiken

betydelselös. I varje fall är det så att en slät yta samlar mindre smuts och är lättare att tvätta än en  grov yta.

Det värsta Du överhuvudtaget kan göra med ett teakdäck är att tvätta med en högtrycksspruta! Tro inte de ”förståsigpåare”, som vet att berätta, att deras sprutor är just så lagom att ingenting farligt kan hända. Speciellt längs medelhavskusten finns idag varv som inte tycks ha mycket mer än en travellift och en högtrycksspruta. Var på Din vakt!

Det näst värsta Du kan göra är att tvätta med en hård borste!"

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde boracol förra året och var nöjd med resultatet, inga alger eller prickar på teaken. Var dock försiktig vid applicering, jag har en aluminiumdörr in till hytten som det skvätte på och det blev lite stänk-fläckar som inte går bort på den.

En vecka efter la jag på brunsåpa som jag tycker rengör bra och ger en lite "fet" yta. Använde en mjuk ryktborste till hästar som jag köpte på biltema för båda medlen för att skona teaken. Brunsåpan, som egentligen är gulaktigt kristallklar gör nog inget med färgen trots namnet, så bra för oss som gillar den silvriga ytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressanta tankar om boracol. Jag gillar det silvriga utseende på utvändiga teaken och vill ha det så underhållsfritt som möjligt och det låter som boracol är svaret då det ger ett långvarigt skydd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Boracol är enligt min mening ett måste om man vill ha silverfärgad tik.

Själv har jag använt det i decenier.

Men ett varningens ord: Sätt inte Boracol på aluminium!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det något problem med att slabba boracol på gelcoat eller färg?
Jag tänker behandla min avbärarlist så det kommer säkert rinna på skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Boracolet rinner ner över giftfärgen (Mille Extra för min del Biltema för min granne) blir den randig. Efter en längre tid lossar färgen om man inte sköljer den omsorgsfullt. Inga problem med gelcoaten... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...