Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Matilda519

Nimbus 27 Nova S eller Aquador 25 WAe?

Rekommendera Poster

Hej!

Har funderingar på att byta båt och då till någon av rubricerade. Någon på forumet som kan råda?

I min tidiga analys två ganska lika båtar, men pentrylösningen är helt olika. Novan har klart rejälare pentry men på en kojplats mindre än Aquadoren.

Apropå kojplats(er) - hur är det med den saken på dessa båtar. Små, korta, allmänt trångt? Kanske helt ok med tanke på att det inte är fråga om några stora båtar? Är själv 197 cm i strumplästen och det är såklart trevligt om skepparn själv får plats i någon koj.

En outsider är Forbina 850F som skulle kunna vara ett alternativ, även om den känns något gammal i materialval och disposition. Å andra sidan något billigare.

Något andra reflektioner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquador har väl haft en del kvalitetsproblem tidigare. Kika så att tilltänkt båt inte härrör från den perioden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle välja Nimbus alla dagar i veckan. Enda nackdelen är att stickkojen är för barn eller packning typ. I allt annat är Nimbus en modernare båt med mycket mer lättdrivet skrov och i mina ögon bättre kvalitet/finish än AQ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aquador har väl haft en del kvalitetsproblem tidigare. Kika så att tilltänkt båt inte härrör från den perioden...

OK! 

Vilken är perioden och vad avser kvalitetsproblemen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. Kvalitetsproblem är det ofta främst de båtar som byggdes på Irland som är drabbade. Allmänt dåligt byggda och ofta tyngre än angivet. AQ byggda i Finland är helt ok besiktningsmän brukar bedöma kvaliteten som medelgod. Dvs bra men inte i paritet med märkets svansföring/priser. Personligen tycker jag de är helt ok men absolut ingen lyxbåtskvalitet som en del vill påskina. Ett eller ett halvt snäpp under Nimbus enligt mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle också valt Nimbus före AQ25. Men om valet stod mellan en AQ26 DC/HT eller en AQ 28 DC då skulle inte valet vara lika enkelt.

Det som kan störa mig med Nimbusen är att jag tycker att bordet vid dinetten verkar vara lite vingligt och att stickkojen är lite för smal. I övrigt en mkt trevligt planerad båt. Synd att dom är så dyra bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tilläggas kan att är det begagnat du är ute efter så har du Nimbus 30/31 Nova S med. Den har precis allt som 27an saknar + lite till. Prisskillnaden som begagnad brukar vara mindre än nypris samt att den finns redan från 2006 års modell till klar rimliga priser för vad man får. En något äldre Nova 30 S är egentligen min absoluta rekommendation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nimbusen är fin, men jag tycker inte 27an är särskilt bra planerad. Dels är det en smal båt (till och med 10 cm smalare än den annars 40 cm kortare Aquador 25), och dels har man klämt in både dinett + akterdäck. Är man bara två personer funkar den säkert, men är man fler blir det trångt och man står ständigt i vägen för varandra. Jag tycker det är en alldeles för liten båt för den typen av layout. Man klämmer in för mycket på för liten yta. Side-walken är ju jättetrevlig, men den bidrar till de begränsade innermåtten.

Hade med Nimbus 27 på min lista över tänkbara alternativ när jag köpte den båt jag har nu. Blev istället Aquador 26 som enligt min mening känns mycket större, bl.a. tack vare sin bredd (3,05), men också eftersom den inte har separat akterdäck. Man får t.ex. lätt in 6 vuxna i soffgruppen och kan ändå röra sig längsled i båten.

Men vilka egenskaper man värderar högst hänger ju på hur man skall utnyttja båten. Så lycka till med ditt val!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all input. Har kollat på 27 S idag och den känns en aning tight, inte minst förarplatsen var en besvikelse - trångt, sitter högt och ratten lågt. På pluskontot innerutrymmen och stickkojen var riktigt juste! Aquador 26 är också ett alternativ även om jag nog mest är sugen på en WA-båt.

Andra förslag på WA-båt runt 8-meter, helst inte äldre än 10-12 år? Ingen som har erfarenhet av Forbina 850F?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittade en del på Forbinan när den kom. Trevlig båt men kanske en aningen "hemvävd" jmf med de andra. Samt bara pentry i ruff som kanske är en nackdel i en så liten båt. Skrovet har fått rätt halvdana betyg tyvärr. Jag gillar Forbina som märke men just 850 verkar inte vara deras bästa modell. Har du ingen absolut längdgräns vid 8m så vidhåller jag tipset om en något äldre (2006-) Nimbus 30S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forbina 850 har ju överlevt. Det var väl något varv i Kungshamn som tog över modellen. Den heter numera Westboat 28 och byggs åtminstone på beställning. En sak man ändrat på är just att flytta upp pentryt till sittbrunnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just Westboat 28 kan jag också rekommendera om man kan få tag på en rimlig beggad sådan så är det säkert en mkt bra båt.

Sen som någon annan sa att en Nimbus 30s är väl att föredra framför 27s men jag skulle pga av min båtplats inte få in en 30s därför hade jag tex valt en 27s.

En annan båt som kan vara värd att kolla på är Greatline 29 Wa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På westboats version av Forbinan finns det väl ett litet pentry i sittbrunnen? Dubbla pentry i en så liten båt kanske är aningen onödigt? Vad jag förstår är det samma varv som byggde båten även när den hette Forbina?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...