perstrom 0 Postad 24 April , 2016 Jag försöker reda upp elkablaget i en Polar29AC från -83, MD21. Originalkablaget verkar OK men sedan har det tillkommit lite både här och där. Det elschema jag har stämmer inte helt. En säkringshållare t.ex. har på schemat 8 säkringar, i båten är det 12. Kanhända schemat är för Polar 29 utan actercabin? Fråga: har någon ett elschema som är aktuellt för min båt och som kan mejla detta till mig? Det skulle vara till mycket stor hjälp! Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 24 April , 2016 Mycket kan ha hänt sedan 1983, att någon annan skulle ha ett schema som stämmer bättre än det du har är nog en optimistisk tanke, du får nog reda ut det själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gugge74 0 Postad 18 Oktober , 2020 Jag tar upp denna gamla tråden, precis som andra så tänkte jag reda ut elen på båten, och problemet som jag identifierat är råttboet vid säkringspanelerna som jag nu tänkte byta till modernare panel. Då får jag bättre koll på matningen från batteribanken att den är korrekt samt jordskena i närheten (nya säkringspanelen är en BlueSea panel.) Gamla säkringspanelen är glassäkring, men sockebits likande design där respektive kabel går in. Så tanken är att sätta på ordentliga kabelskor på respektive kabel och flytta över dem till nya säkringspanelen. Ca 60% av alla kablar är omärkta idag :-( så det blir lite detektivarbete eftersom jag egentligen inte behöver riva hela elsystemet eftersom kablarna isig i stor del är helt OK och i rätt dimension utifrån vad de olika slingorna drar. Precis som ovan i tråden så på Polar 29 så finns det 2 multidon/färg kontakter med två el-stammar. Gissar, en till för och en till akterkabin till lamporna. Och visst det går att mäta sig fram, men att ha ett elschema vad det var original och verifiera utifrån det måste ju gå fortare än att sitta med ett tomt ark och mäta färg/färg genom alla lampkontakter eller var nu dessa två elstammar går någonstans. Jag kommer bara behöva dra om som jag ser det två slingor, och det är till kylskåpet som jag har för klen matning vilket gör att jag har för stort spänningsfall, samt att det givetvis monteras in ny navigations elektronik som ska in på separata slingor som idag inte finns. Men resterande till lampor i båten är helt OK eftersom den numera bara har LED som inte drar så mycket (förutom lanternorna). Så är det någon som sitter med informationen om kopplingen i dessa två original multidonskontakts stammar så skulle det vara hjälpsamt. Jag kommer givetvis behöver mäta sedan att detta stämmer, men att bara göra den verifikationen jämfört med blankt papper så sparar man kanske några timmars arbete. Båten som vi har är byggd 1979. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser