Micke9000 16 Postad 23 April , 2016 Hej. Mina föräldrar har en NIMO 27a men en TAMD40B. Tändningslåset ser ut att vara som det ska utom en sak. Lägena på tändningslåset är "vid uppstart". 1 nyckeln kan föras i tändningslåset. hack 2 händer inget. hack 3 är tändning, nästa är återfjädrande för glödning. 4:e är start. Så långt fungerar allt som det ska. Nu säger vi att motorn är igång och man ska stänga av den. I detta läge ligger nyckeln i pisition 3 = tändning. Vrider man tillbaka nyckeln förbi position 3 till position 2 = "stopp" och stannar där med rörelsen så stannar motorn. För man nyckeln lite snabbt förbi position 2 = "stopp" till läge 1 så fortsätter motorn att gå. För man sedan tillbaka nyckel till läge 2 = stopp så stannar inte motorn. Motorn stannar alltså enbart om man för nyckeln till position 2 och väntar tills den stannat, sedan för man över nyckel till pisition 1. Känns inte korrekt. Några ideer?, ska det vara så? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 24 April , 2016 Hej igen. Skulle någon som har denna motor kunna ta en bild på tändningslåset? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sebtho 6 Postad 24 April , 2016 Hej, Har i och för sig sålt båten med AQAD40 Men läser man din beskrivning känns det ganska rätt Läge 2 är spänning till stopventilen. Vrider man av för snabbt hinner inte motorn stanna. Att man får slå på tinningen igen för att vrida tillbaka till stoppet är nog inte så konstigt. Har för mig min var så. Bara det går att stänga av... Hela manualen med schema finns för nedladdning på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 25 April , 2016 Hej, Har i och för sig sålt båten med AQAD40 Men läser man din beskrivning känns det ganska rätt Läge 2 är spänning till stopventilen. Vrider man av för snabbt hinner inte motorn stanna. Att man får slå på tinningen igen för att vrida tillbaka till stoppet är nog inte så konstigt. Har för mig min var så. Bara det går att stänga av... Hela manualen med schema finns för nedladdning på nätet. Hej. Jag är med på din förklaring, men i detta fall om man vrider förbi för fort, sedan sätter tillbaka nyckeln i tändningsläge, sedan tillbaka till "R" = Stopp så stannar inte motorn. Det verkar som om tändningslåset inte skickar en 12v signal till stopp solenoiden vid det andra stoppförsöket. Låter som om något i tändningslåset inte fungerar som det ska. Annars blir det att sätta en stoppknapp istället. Det skulle lösa problemet. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T-strom 0 Postad 26 April , 2016 Hej, Har i och för sig sålt båten med AQAD40 Men läser man din beskrivning känns det ganska rätt Läge 2 är spänning till stopventilen. Vrider man av för snabbt hinner inte motorn stanna. Att man får slå på tinningen igen för att vrida tillbaka till stoppet är nog inte så konstigt. Har för mig min var så. Bara det går att stänga av... Hela manualen med schema finns för nedladdning på nätet. Hej. Jag är med på din förklaring, men i detta fall om man vrider förbi för fort, sedan sätter tillbaka nyckeln i tändningsläge, sedan tillbaka till "R" = Stopp så stannar inte motorn. Det verkar som om tändningslåset inte skickar en 12v signal till stopp solenoiden vid det andra stoppförsöket. Låter som om något i tändningslåset inte fungerar som det ska. Annars blir det att sätta en stoppknapp istället. Det skulle lösa problemet. Mvh Micke Jag hade liknande problem i mon Orrskär 850. Fick vara väldigt försiktig när jag skulle stänga av, alltså ta det sakta. Till slut hjälpte inte ens det utan det hände ingenting... Det visade sig vara fel på stoppsolenoiden. När den byttes gick det hur bra som helst igen. Så innan stoppknapp sätts in, försäkra er om att solenoiden fungerar som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 26 April , 2016 Hej, Har i och för sig sålt båten med AQAD40 Men läser man din beskrivning känns det ganska rätt Läge 2 är spänning till stopventilen. Vrider man av för snabbt hinner inte motorn stanna. Att man får slå på tinningen igen för att vrida tillbaka till stoppet är nog inte så konstigt. Har för mig min var så. Bara det går att stänga av... Hela manualen med schema finns för nedladdning på nätet. Hej. Jag är med på din förklaring, men i detta fall om man vrider förbi för fort, sedan sätter tillbaka nyckeln i tändningsläge, sedan tillbaka till "R" = Stopp så stannar inte motorn. Det verkar som om tändningslåset inte skickar en 12v signal till stopp solenoiden vid det andra stoppförsöket. Låter som om något i tändningslåset inte fungerar som det ska. Annars blir det att sätta en stoppknapp istället. Det skulle lösa problemet. Mvh Micke Jag hade liknande problem i mon Orrskär 850. Fick vara väldigt försiktig när jag skulle stänga av, alltså ta det sakta. Till slut hjälpte inte ens det utan det hände ingenting... Det visade sig vara fel på stoppsolenoiden. När den byttes gick det hur bra som helst igen. Så innan stoppknapp sätts in, försäkra er om att solenoiden fungerar som den ska. Ska kolla upp det. Motorn stannat direkt om man ställer nyckeln rakt upp. Det är bara när man vrider förbi det blir ett problem. Var i kontakt med åf till volvo penta och de menar att just dessa tändningslås skapat vissa problem. Den äldre panelen till motorerna hade en stopp knapp. Ska kolla på det till helgen. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser