theboat 4 Postad 23 April , 2016 Hej! Jag har en mercruiser 5.7 Efi som saknar komp i en cylinde, de andra tre på samma sida är ojämnt komprimerade. Jag vill ha så mycket info som möjligt kring ämnet. Alla kommentarer kring felsökning, möjliga orsaker och tips på lösningar är otroligt uppskattade. Köpte båten för ca en månad sen och har bara hunnit sjösätta den och ta upp den igen pga vatten i kölsvinet. Kan vattnet och motorproblemet höra ihop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 23 April , 2016 (redigerade) Jag skulle gissa på att det är topplockspackningen som är kass/inte håller tät och därför får du inget komp. Hur mycket vatten är det ? Det kan vara allt ifrån en kass genomförning, bälgar, läcker vid skölden mm Redigerad 23 April , 2016 av christopheri Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 23 April , 2016 Topplockspackning sprucken Sprucket (topp)block Dåliga kolvringar Ventiler som läcker Gör samma test som i vid: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 24 April , 2016 Hur är vevhusventilationen? Om det är en bränd ventil, dåliga kolvringar eller rent av hål i en kolv så får man rejält flås i vevhusventilationen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 24 April , 2016 Hur mår avgaslimpor och knän? Är motorn färsk (värmeväxlare) eller sjövattenkyld. Om den är sjövattenkyld så kan toppen rostat sönder. Vatten kan ha kommit in bakvägen pga dåliga avgasdelar och orsakat ventilhaveri om den stått med vatten i avgaskanalen under vintern. Vattnet i kölsvinet kan mycket väl hänga ihop med motorfelet, naturligtvis beroende på vad som hänt. Men mest troligt är att det är två separata fel, då det verkar vara ett större läckage, du skriver "var tvungen att ta upp igen" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser