kallekanon 0 Postad 23 April , 2016 (redigerade) Hej. Jag har köpt en gammal båt. Till båten fick jag med en icke inkopplad/monterad Raymarine 435 Chartplotter. Jag tror att den GPS:en är från runt 2004, så jag inser naturligtvis att den ekonomiska livslängden sedan länge är över och att jag bara borde ge upp mina försöka att få liv i den. Men jag är en envis själ och ser det som lite av en sport att få igång grejerna. Efter att ha kopplat in ström till GPS:en vaknade den idag till liv som den ska. Dock fick jag felmeddelandet "NO GPS FIX". Tänkte i mitt stilla sinne att det kanske kunde ta lite tid innan den hittade satelliterna efter att ha varit sovande så länge, så jag lät den stå på hela dagen. Men ingen satellit hittad. Jag började då skärskåda GPS:en närmare. Kunde då bekräfta att modellen jag har - Raymarine 435 Chartplotter (utan något "i") - är en modell med extern GPS-antenn. Modellen med inbyggd GPS-antenn heter Raymarine 435i Chartplotter (med ett "i"). Se http://turliv.no/bilder/raymarine_rc435i_manual.pdf Om jag försöker hitta Raymarines originalantenn så kostar (kostade en gång i tiden....) den dels runt 1.000 kr, dels går den säkert inte ens att få tag på så här långt i efterhand. Jag hittar dock en billig GPS-antenn för 150 kr på Kjell & Co, se http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/gps/tillbehor/navilock-gps-antenn-p95369 Min fråga. Är externa GPS-antenner generiska, alltså att jag kan köpa en sån här antenn från Kjell & Co och anta att den funkar på mina gamla Raymarine GPS (givet förstås att kontakten/anslutningen är densamma, men det utgår jag från att den är)? Ingen anledning till att köpa originalgrejer för att uppnå kompatibilitet? Tack på förhand. Redigerad 23 April , 2016 av kallekanon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 24 April , 2016 Jag köpte en antenn på eBay till just en sådan GPS som skulle passa. Men fortfarande NO FIX. Tydligen kan mottagarkretsen paja i dem och enligt Raymarine är det då kört. Men köp en och testa, de brukar ju vara billiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 24 April , 2016 Vet att Garmins äldre antenner (typ 15 år gamla) kräver högre spänning för att fungera än nyare antenner. (Min nya är en multi-spänningsvariant som fungerar med både hög och låg spänning enligt uppgift från deras amerikanska support.) Det finns alltså lite olika varianter av antenner, och kanske är det det som Firefish upplevde också. Alltså att GPSen matade antennen med för hög spänning och att den inte tålde det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 25 April , 2016 Köper du en "aktiv" GPS-antenn kan du ju koppla in den via NMEA0183. Har själv en 435i och tänkte ett tag att få lite bättre uppdateringshastighet men just det projektet ligger på is. Här har du pin-outen, tror den är likadan på båda modellerna. Pin Function Color 1 Battery positive + Red (10.0VDC to 18.0VDC) 2 Battery negative – Black NMEA Input (-ve) Green common Not connected Gray 3 NMEA output (-ve) Brown common4 NMEA output (+ve) Yellow 6 NMEA Input (+ve) White Not connected Drain/Screen (bare wire) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 25 April , 2016 Enligt vad jag kan läsa mig till så är den externa GPS-antennen på just 435-modellen passiv. Fråga, funkar en aktiv GPS-antenn också som passiv (fast utan förstärkning då)? Eller är det bara passiva antenner som kan användas när mottagaren är anpassad för passiv antenn? Jag anar lite begreppsförvirring här. Min tolkning är att när man pratar aktiva GPS-antenner så menar dom flesta som t.ex Garmin kompletta mottagare som skickar ut positionsdata via ett datanätverk (NMEA 0183 eller 2000). En passiv GPS-antenn är då en vanlig (analog) antenn som ansluts med en antennsladd (koax) men som kräver spänningsmatning för sin inbyggda antennförstärkare. Den Garmin-antennen som länkades till ovan är en som av dom kallas passiv men den kräver lika fullt 2,5 till 5,5 Volts matning för att fungera. För att göra förvirringen komplett så ser man i länken från Kjell&Co att Navilock kallar sin, i mitt tycke passiva antenn, för en aktiv antenn eftersom den har inbyggd signalförstärkning... Vet inte om det finns äkta passiva (dvs "passiva passiva") antenner, men signalen från satelliterna är väldigt svag och jag tror att kabelförluster skulle göra att det krävs en fysiskt mycket större antenn i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 26 April , 2016 Ok Det jag menade med "aktiv" antenn i mitt tidigare inlägg var alltså en GPS-antenn som kan skicka poitionsdata via NMEA 0183, 2000 eller annan data-bus. Denna var det jag kikade på: http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/gps/tillbehor-gps-plotter/garmin-gps-antenn-19x-nmea-0183 Vilket innebär att man kopplar Grön kabel från plotter till Vit/röd på antennen samt Vit kabel från plotter till Grå på antennen. Utöver detta, plus och minus till antennen. Nu blev jag sugen på att testa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser