Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
kallekanon

Problem att få i backen

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Yamaha 40 hk tvåtaktare från tidigt 90-tal. Jag hade premiärtur med den idag. Den går fint (om än en del blårök men det får man leva med....). Jag får dock inte i backen. Jag har en styrpulpet med standard Yamaha reglagebox, och jag tror att den funkat som det ska. När jag försöker lägga i backen känns det nästan som att vajern är för kort (för lite spänd), backen går nästan i men bara nästan. När jag har gashandtaget i det bakersta läget hör man hur dreven försöker greppa och de gör det också delvis. Båten börjar hoppa bakåt i lite "på - av - på"-stuk. Men backen går aldrig helt i, släpper jag handtaget är jag tillbaka i neutral igen.

 

Vad låter det som får fel? Någon vajer som kan spännas? Var brukarna i så fall hitta justeringen?

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem i ett helt annat sammanhang. Efter att ha försökt allt och bytt ut den dyra reglagekabeln upptäckte jag till slut  att axeln som kabeln skulle manövrera bara var lagrad i en punkt och kunde vingla en liten bit.

Gjorde ett stag där jag kunde fästa ytterligare en lagringspunkt, problemet löst. Kostnad noll, Några skräpbitar ur bra-att-ha-lådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående blåröken. Står det 1:100 nånstans på motorn? Då ska du ha 1% olja istället för det vanligare 2%. Yamaha hade det ofta på den tidens motorer. För mycket olja = blårök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljepumpen kan man justera enligt guide så att den ger det sen ska, men man bör inte laborera och leana ut den osv. Rök beror ofta på annat, exvis dålig tändning eller dyl... Vår Yamaha 28hk-79 ryker inte nämnvärt trots 2% istället för 1. Känns bättre med 2% när motorn är på ålderns höst:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autolube är ett bra system som väldigt sällan krånglar. Skall inte jämföras med tidiga VRO och liknande.

En sak som kan hända med tiden är att lederna som styr pumpen(kopplat till gasläget) blir glappa. Man kan då justera så att man kommer närmare tänkt funktion igen. På min 200hk-88 hade den gått åt det fetare hållet och jag justerade då ned den något. Det är relativt enkelt, men viktigt att det blir rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...