Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Barmeister

Fördelning batteri-solpanel?

Rekommendera Poster

Har tre brukarbatteri och ett start. Solpaneler 2*45W.

Kylen är det som drar mest hos oss och då till min fråga: ska man koppla panelerna till samtliga batterier eller låta ETT batteri avvaras till kylen tillsammans med panelerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre att sprida belastningen mellan samtliga förbrukarbatterier så inte något av dem blir för hårt urdraget. Det är sånt som dödar batterierna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ChristerN, sprid ut förbrukningen över alla batterier.

 

Med 2x45 W solpaneler borde du klara dig "evigt länge" utan att behöva ladda med motor eller 230 V så länge det är sol. Om du inte gör det så se över din elförbrukning. En dåligt isolerad kyl är en strömtjuv liksom vanliga glödlampor. Isolera kylen och byt till LED-lampor. Om du inte har kompressorkyl så överväg ett byte. Kylar med peltier-element är billiga i inköp, men "dyra" att driva, kompressorkylar är tvärt om.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll koll på laddningsnivån. Dagar med regn ger inte mycket energi från solen. Den orkar inte igenom moln och regn. Det bästa är att inte chansa. Ta hem mjölken och smöret om du blir borta mer än en vecka. Nya batterier kostar från ett par tusen. Har 250W solceller men känner mig inte helt säker för en veckas regn som troligen skulle få batterierna att bli helt urladdade. En dag gråväder laddar kanske 10Ah och kylen drar 35Ah. 5 dagar med regn ger brist på 125Ah. Under de 50 % laddning som batterierna ska ha.

 

Efter en vecka med sol ser allt bra ut men batterierna har fått sig en törn och är lite sämre än tidigare. Bara för att man inte kan omaka sig till att stänga av när båten lämnas en längre tid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns flera olika sätt att bestämma nödvändig storlek på batteribanken och ett är att se hur stor den behöver vara om kylen (nödvändigtvis) ska vara igång från söndag kväll till fredag kväll.

  • Räkna ut kylens verkliga förbrukning, beskrivs här.
    Låt säga att kylens förbrukningen är 35 Ah per dygn som forgus31 kyl har.
     
  • Solcellerna laddar även vid mulet väder, men bara med ca. 15 % effekt. Räkna inte med fem soliga dagar, utan med fem mulna dagar.
    En tumregel är att laddningen från en solcell vid soliga dagar under sommarmånaderna är som om den laddar med full effekt i fyra timmar.
    forgus31 har 250 W instalelrat vilket ger 4 h x 250 W = 1000 Wh per dygn vilket är samma som 1000 Wh / 12 V = 83 Ah. Det blir 83 x 0,15 = 12,45 Ah per dygn vid mulet väder.
     
  • Laddningsbalansen blir då +12 Ah - 35 Ah = - 23 Ah varje dygn.
     
  • Förbrukningen blir 23 Ah/dygn x 5 dygn = 115 Ah för en arbetsvecka (fem dygn).
     
  • "Vanliga" batterier ska inte förbrukas till mer än hälften för att inte försämras/förstöras så batteribanken måste alltså vara 230 Ah stor.
     

Obs!
Detta resonemang förutsätter; 
att batterierna är fulladdade när du lämnar båten och
att du kan hantera att batterierna är maximalt tillåtet urladdade när du kommer till båten på fredag kväll.
 
Tillägg: För att koppla till TS frågeställning kan man konstatera att om forgus 31 belastar endast ett 80 Ah batteri med kylen så får det inte vara mulet mer än två dygn innan man går under halva energiinnehållet (Ah) i batteriet. 80/2 = 40 Ah att förbruka. 40/23 = 1,74 = ca. två dygn.
 
På motsvarande vis kan man ex.vis dimensionera batteribanken för att klara en helg i mulet väder med kylen igång, men då måste man ju lägga på alla övrig förbrukning också.
 
Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra din uträkning stämmer med min Mackey. Vi har tre 80Ah fritidsbatterier plus ett start på 70Ah.

 

Har inte sett att batterierna gått ner sig så långt som till halva kapaciteten eftersom vi inte vill komma så lågt. Vi tömmer ju kylen när vi åker bort och när vi är ombord ser vi till att hålla batterierna på högst 25 % uttag. Alltså inga onödigt låga värden och därmed lång livslängd. Inga problem att starta motorn heller.

 

Vad man får se upp med är när batterierna är färdiga för återvinningen. Nån gång per sommar göra en koll av vilospänningen. Lättare sagt än gjort åtminstone när det är ljust. Har inte nån brytare på solcellerna men efter mörkrets inbrott går det ju bra. Har ju battmeter ser lätt hur många Ah som saknas i batterierna. Slå av kylen och alla förbrukare och läsa av spänningen efter nån timme. Stämmer det med friskt batteri eller är det nära gränsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tipsen, mycket lärorikt!

Kan tillägga att kylen har kompressor.

När man har landström så fungerar väl det bra att låta kylen vara på samtidigt som batteriladdaren är inkopplad eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta är relevant m uträkningen Utom att då båten ligger oanvänd är det ingen som öpnar kylen så den drar bara försumbart m el. Kompressorn på ett välisolerad kyl har väldigt lång vilopaus o kort drifttid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt, man ska kolla kompressorns gångtid med dörren på kylskåpet stängd sedan en tid och skåpet ska inte precis vara fyllt med solvarma varor och för den delen inte med frysta varor heller.

 

Tänk på att det kan bli väldigt varmt i en stängd båt och att solen kanske ligger på just där kylen är monterad när båten ligger i hemmahamnen.

 

Isoleringen av kylar varierar från nära 0 mm till mer än 50 mm beroende på ålder, typ, kommersiell eller hembyggd. Är isoleringen under 15 - 20 mm är det en god id'e att lägga på mera isolering, minst en centimeter, gärna flera. Mer isolering än totalt 50 mm är inte nödvändigt, då är det en välisolerad kyl.

 

Testa förbrukningen under så realistiska förhållanden som möjligt.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...